کمبود کالا در کشور نداریم/ افزایش قیمت بدون تایید سازمان حمایت و تایید ستاد تنظیم بازار امکان پذیر نیست.


ساعت: 10:12
تاریخ انتشار: 91/02/23
کد خبر: 1838423

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در کشور کمبود کالا نداریم، کمبود نفت و وقفه چند روزه خواهیم داشت، اما این موضوع به سرعت حل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فاطمی امین وزیر صمت درباره وضعیت نفت و کمبود آن گفت: کمبود کالا در کشور نداریم. روزانه نزدیک به چهار هزار تن نفت در کشور مصرف می شود.

وی گفت: 4000 تن در روز پنجشنبه، 3500 تن در روز جمعه و 5000 تن در روز شنبه تولید خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در یکی از استان های شمالی الانبار 2 هزار تن نفت معادل نیمی از مصرف روزانه کشور کشف شد.

فاطمی امین گفت: متاسفانه 85 درصد نفت خود را از خارج وارد می کنیم. شرکتی به نام بازرگانی دولتی ایرانیان که قبلا 4200 تن نفت داشت توسط این شرکت وارد شد. این شرکت در پایان فروردین 120 هزار تن و در چند روز گذشته 80 هزار تن نفت توزیع کرد.

فاطمی امین گفت: همه واحدهای تولیدی هم اکنون دارای ذخایر نفت خام هستند. بنابراین با ذخایر نفت خام و بسته بندی شده مشکلی نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت های جدید از شب گذشته به انجمن های تولیدی اعلام شد و ما بین سه عامل تولید، شرکت های پخش و مغازه ها ارتباط دقیق تری را تقویت و برقرار کردیم.

فاطمی امین افزود: تا چند روزی کمبود نفت و به هم ریختگی خواهیم داشت اما به سرعت حل می شود. مصرف گوشت مرغ در تهران 1200 تن در روز است. امروز 1200 تن مرغ و 400 تن مرغ منجمد در تهران عرضه می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بحث نظارت دو مرحله وجود دارد، یکی اینکه تولیدکنندگان قیمت مناسب را معرفی کنند و دوم اینکه افزایش قیمت ها در سیستم توزیع منطقی باشد یعنی. دوباره فروخته شود.»

فاطمی امین گفت: بنابراین کالایی که قیمت آن به عنوان قیمت تولیدکننده درج شده است، اگر بیش از حد مجاز نباشد و مجاز باشد، وظیفه ما کنترل آنهاست.

وی افزود: 35 محصول از جمله کره از تولید تا ورودی فروشگاه در سامانه کلی معاملات رصد می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اولین قدم این است که تولیدکنندگان قیمت را به درستی درج کنند که نظارت سیستمی بر این امر خواهیم داشت و اگر قیمت ها بیش از حد بالا باشد این کار را انجام می دهیم.

فاطمی امین گفت: قسمت دوم توزیع و قسمت آخر مغازه هاست که هم دولت نیاز به گسترش نظارت دارد و هم مردم می توانند به ما کمک کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: از روز یکشنبه هفته جاری 10 برابر ظرفیت بازرسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت را افزایش دادیم. ما روزانه 700 بازرس در سراسر کشور داشتیم که به بالای 7000 نفر افزایش یافت.

فاطمی امین افزود: نزدیک به 9 هزار پرونده کوچک و بزرگ در یک روز معادل یک ماه بازرسی تشکیل شد. امروز 20 هزار تماس در سراسر کشور داشتیم که 58 درصد آن مربوط به گرانفروشی بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اتفاقی که در این هفته افتاد به سازمان تعزیرات اختیارات بسیار خوبی داده است. در هفته های گذشته اگر فردی قیمت را اعلام نمی کرد 84 هزار تن جریمه می شد که بازدارندگی ندارد. این جریمه تاکنون به 10 میلیون تن افزایش یافته است.

فاطمی امین گفت: دیروز و امروز بالغ بر 60 هزار بازرسی اعم از انبارها، واحدهای تولیدی و شرکت های پخش داشتیم که بیشتر آنها مربوط به ارتباطات مردمی است.

وی در خصوص سامانه 124 افزود: سامانه 124 دارای دو بخش است. یکی کانال تلفنی است که در یکی دو ماه اخیر ارتقا داده ایم، همه تماس ها ضبط می شود و قسمت دیگر سایت 124 است که قیمت ها را اعلام می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش از این هرکس می خواست ذرت وارد کند ذرت وارد می کرد. دلار از دولت گرفت و به ازای هر دلار 4200 تن به دولت پرداخت.

فاطمی امین افزود: 800 کارخانه خوراک دام داریم. زمانی که ذرت و کنجاله در کارخانه فرآوری می شود، بهره وری آنها 15 درصد افزایش می یابد، یعنی باید 15 درصد کمتر وارد کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: نحوه تخصیص 4200 تن باعث شده تا کارخانه ها کمتر از 20 درصد آن را مصرف کنند. در روش جدید، واردکننده 24 هزار دلار از نیما می‌خرد و دیگر نیازی به دخالت دولت ندارد، واردکننده و بخش خصوصی با هم هستند.

فاطمی امین افزود: یکی از مهم ترین آثار این طرح کناره گیری دولت از فعالیت های اقتصادی و نظارت بر آن است. به نفع مردم است که دولت تجارت نکند. به سطح بالاتری می رسد و تمام انرژی خود را صرف نظارت و افزایش بهره وری می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 17 هزار مرغداری داریم که برخی از آنها استفاده نمی شود چرا که وقتی مواد اولیه یارانه ای وارد می کنیم طبیعتا نمی توانیم به اندازه کافی وارد کنیم.

فاطمی در پاسخ به این سوال که تغییرات قیمت جهانی کالاها چقدر در تصمیم دولت تاثیرگذار است؟ وی افزود: یکی از مواردی که اجرای این قانون را تسریع کرده افزایش شدید قیمت های جهانی است. به عنوان مثال، گندم سه ماه پیش 280000 دلار در هر تن بود که از 400 دلار افزایش داشت و دانه های روغنی در سپتامبر نزدیک به 1200 دلار بود که اکنون به 2000 دلار رسیده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قطعا دهک های پایین سه دهک اول که 400 هزار تن به ازای هر نفر افزایش داشته اند، قطعاً از مرغ، لبنیات، تخم مرغ و روغن به این میزان یعنی همین مقدار استفاده نکرده اند. منابعی در اختیار آنها قرار می گیرد که بسیار بیشتر است.» این یکی از هزینه های قبلی است، یعنی نه تنها افزایش قیمت جبران می شود، بلکه مبلغ بیشتری نیز پرداخت می شود.

فاطمی امین افزود: در برخی از صنایع غذایی پرمصرف، هرگونه تغییر قیمت با مجوز سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده و ستاد تنظیم بازار قابل مجوز و تایید است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت های اعلام شده برای چهار قلم اصلی تغییری نمی کند، اما در برخی صنایع برخی محصولات با افزایش مواد اولیه آن ها شاهد افزایش قیمت هستیم.

وی که در برنامه گفت وگوی ویژه خبری در این برنامه حضور داشت، افزود: هر واحد تولیدی که فکر می کند هزینه هایش زیاد است و سودش کافی نیست باید به سازمان حمایت مراجعه کند. هیچ افزایش قیمتی بدون تایید سازمان حمایت و تایید ستاد تنظیم بازار امکان پذیر نیست و در صورت تخلف رسیدگی خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید