اصولگرایان روی پوست خربزه ای که حجاریان به پای آنها انداخت لیز خوردند/ گل آقا با انتخابات دوم خرداد چه کرد؟

اصولگرایان روی پوست خربزه ای که حجاریان به پای آنها انداخت لیز خوردند/ گل آقا با انتخابات دوم خرداد چه کرد؟

محمد مهدجری در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «مرحوم گل آقا چند روز مانده به انتخابات دوم کرداد 76 جمله ای تاریخی ساخت. وی با اشاره به دو نامزد اصلی در این جمله تاریخی درباره سرنوشت انتخابات نوشت: خاتمی بنویسیم ناتیک بخوانیم.

در همان روزی که این حکم در فضای مجازی پخش شد، طومار انتخابات به اشتباه افتاد. مهم نبود اسم چه کسی از جعبه بیرون می آمد. حتی اگر خاتمی شکست خورد، تلویحاً پیروز شد و دکور به نام ناتک نوری بود. اگرچه رویکرد هوشمندانه آقای ناطق نوری تلخی این شکست را به ذائقه جناح راست کاست و جناح چپ افراطی خلع سلاح کرد، اما ارزش عبارت بدیع گل آقا ثابت ماند.

در این مرحله، جناح راست که بعدها اصولگرا خوانده شد، سپر را به زمین انداخت، زیرا با وجود قدرت سیاسی-رسانه‌ای برتر، در مقابل جنگ روانی حریف حرفی برای گفتن نداشت. در روزهای اخیر آقای سعید حجاریان در مصاحبه ای نقش گل آقا را در ایجاد جنگ روانی زنده کرد.

جناح اصلاح طلب که به نظر می رسد مدت هاست دچار افسردگی شده و قدرت مانور سیاسی در مقابل ما اصولگرایان ندارد، با این مصاحبه جان تازه ای گرفته است. این خبر به دلیل مضمون سخنان ایشان نبود، زیرا ایشان جز یکی دو نکته (از جمله استعفای آقای رئیسی) حرف جدیدی برای گفتن نداشت. اما او موفق شد برای حریف زمین بازی تعریف کند و او را به زمین خود بکشاند. از سوی دیگر حجاریان با مصاحبه خود بخشی از اصلاح طلبان معتدل را که معتقد به حضور نسبتا جدی در انتخابات هستند وارد بازی خودخواسته خود کرد. اما رویکرد عقلانی اصولگرایان ممکن است زمینه بازی او را محدود کند و روندی ایجاد کند که امکان تقریب اصلاح طلبان با ایده و روش انتخاباتی وی را تضعیف کند.

پاسخ حرفه ای به سخنان حجاریان می تواند و هنوز هم بتواند اختلافات موجود بین این جناح را عمیق تر کند و از تبدیل شدن گفتمان حجاریان به گفتمان مسلط جلوگیری کند. اصلاح طلبان به طور مرتب کلمات کلیدی مانند نظارت اختیاری، رد صلاحیت از شورای نگهبان، مهندسی انتخابات و غیره را تکرار می کنند. به عنوان تاکتیک های تبلیغاتی نتیجه ای که می خواهند از این تکرار بگیرند، بیهودگی حضور اصلاح طلبان و بی نتیجه ماندن حضور شهروندان در انتخابات است. طبیعتاً هرگونه دفاع ضعیف از عملکرد نهادهای سیاسی و نظارتی در انتخابات به آنها اجازه می دهد.

اصلاح طلبان تاکید کردند که وقایع پاییز 1401 میزان اعتماد به نظام سیاسی را کاهش داده است. خب در چنین شرایطی هرگونه دفاع اصولی از رفتار نهادهای دخیل در این اتفاقات برای آسیاب اصلاح طلبان خواهد بود.

همچنین دفاع بی دلیل دولت مستقر کنونی با وجود ضعف های جدی و متعدد، دست اصولگرایان را خالی می گذارد. خلاصه ما اصولگرایان روی پوست خربزه ای که آقای حجاریان زیر پایمان انداخت لغزیدیم. اگر مراقب نباشیم، ممکن است دوباره اتفاق بیفتد. روش‌های قدیمی و پوسیده رسانه‌ای که تاکنون در پیش گرفته‌ایم به این وضعیتی منجر شده است که اکنون با آن مواجه هستیم. چاره ای جز انتقاد از روش های غلط شورای نگهبان، دولت و… نداریم. هوشمندانه و قبل از اینکه اشاره ای به رقیب، افکار عمومی شود. خط مشی حرفه ای یک برچسب دارد. باید یاد گرفت و به کار برد. مهمترین چیز این است که فعال و منفعل باشید. بازی اول را باختیم. بریم سراغ بازی های بعدی.

دیدگاهتان را بنویسید