«حفاظت» از پوست خربزه تندروها زیر پای دولت رئیس جمهور؟

به گفته زارع پور، کودکان و نوجوانان در هنگام استفاده از اینترنت تنها باید به وب سایت هایی دسترسی داشته باشند که در لیست سفید وزارت ارشاد هستند. اکنون از صبح سه شنبه قابلیت جستجوی ایمن گوگل برای تمامی کاربران اپراتورهای بزرگ کشور فعال شده و امکان تغییر آن وجود ندارد.

در چند روز اخیر اگر از اینترنت اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل برای جستجو در گوگل استفاده کنید، نتایج موتور جستجوی گوگل برای شما فیلتر می شود و بخش مهمی از محتوای موجود در فضای مجازی نمی شود. برای شما نشان داده شده است. محدودیت ایجاد شده فقط برای کودکان زیر 13 سال است و به این ترتیب بیش از 80 میلیون نفر از مردم ایران را کودکان فاقد قدرت و اختیار استفاده از فضای مجازی می دانند.

گویی هیچ مرزی برای امنیت سایبری وجود ندارد. تندروها و حامیان طرح دفاعی پس از مواجهه با اعتراض عمومی و مجبور به عقب نشینی از تصمیم خود، اکنون بار دیگر با عزمی پولادین به دنبال محدودیت در فضای مجازی هستند.

پس از چند ماه سکوت در مورد این طرح، زهرا الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی، در مورد طرح امنیت در روزهای اخیر گفت: ما بارها طرح امنیتی را در مجلس پیگیری کرده ایم و رئیس مجلس نیز قول داده است که این طرح. تا دو هفته آینده تصویب و در دستور کار مجلس قرار می گیرد.

در ادامه علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس با بیان اینکه طرح دفاعی در مجلس ساکت نیست، گفت: دلیل ارجاع نسخه اولیه طرح دفاعی به شورای عالی فضای مجازی این است که شورای فضای مجازی یک شورای عالی است و باید در این مورد اعلام نظر کند. به همین دلیل است که طرح حفاظت در مجلس مسکوت مانده است. اخیراً «طرح حفاظت از فضای مجازی» در افکار عمومی بازتاب یافته و نام صحیح آن «طرح نظام تنظیم خدمات فضای مجازی» است. طرح نظام تنظیم خدمات فضای مجازی به جای اینکه در صحن علنی مجلس مطرح شود، با موافقت نمایندگان مردم در کمیسیون مشترک بررسی شد. همین موضوع باعث شده که عده ای بگویند مجلس نمی خواهد در فضای مجازی به زعم مردم قانون گذاری کند.

آیا برنامه نگهداری برآورده شده است؟
در روزهای اخیر سرعت اینترنت به شدت کاهش یافته و قیمت آن افزایش یافته است. آنطور که غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در توییتی نوشت: کاهش سرعت و افزایش تعرفه یکی از راهکارهای طرح حفاظتی دربندی و انسداد بود.

این نماینده مجلس به زارعپور نیز هشدار می دهد و می گوید; وزیر محترم ارتباطات مواظب باشید سود اقتصادی و منافع سیاسی تحریف شده یک اقلیت انحصاری زیر پای شما نیفتد.

از سوی دیگر، نامه محسن حقی، مشاور وزیر کشور و رئیس قرارگاه عفاف و حجاب خطاب به یکی از مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در رسانه ها منتشر شد که در آن آمده بود: «به ویژه بر اساس به بند 3 مذکور، خواهشمند است ضمن توجیه اپراتورها و ارائه دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) به منظور به روز رسانی سرورهای DNS، VPN و هرگونه فیلترشکن پروکسی، راه های دور زدن فیلتر قانونی بیش از پیش مسدود می شود تا از تضعیف فیلتر قانونی جلوگیری شود.

فعال کردن قفل کودک برای 80 میلیون ایرانی!
اما این تنها مشکل مربوط به محدودیت های اینترنت در روزهای اخیر نیست.

وزیر ارتباطات چند روز پیش با حضور در برنامه تلویزیونی جهان آرا به قابلیت جستجوی ایمن گوگل اشاره کرد و از لزوم تامین اینترنت امن برای کودکان و نوجوانان صحبت کرد. به گفته زارع پور، این موضوع باید به سرعت اجرایی می شد و کودکان و نوجوانان باید در هنگام استفاده از اینترنت تنها به سایت هایی که در لیست سفید وزارت ارشاد هستند دسترسی داشته باشند. اکنون از صبح سه شنبه قابلیت جستجوی ایمن گوگل برای تمامی کاربران اپراتورهای بزرگ کشور فعال شده و امکان تغییر آن وجود ندارد.

بنابراین اگر در چند روز اخیر از اینترنت اپراتورهای همراه اول یا ایرانسل برای جستجو در گوگل استفاده کنید، نتایج موتور جستجوی گوگل برای شما فیلتر شده و بخش مهمی از محتوای موجود در فضای مجازی حذف نخواهد شد. به شما نشان داده شود محدودیت ایجاد شده فقط برای کودکان زیر 13 سال است و به این ترتیب بیش از 80 میلیون نفر از مردم ایران را کودکان فاقد قدرت و اختیار استفاده از فضای مجازی می دانند.

مجید نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس و از حامیان طرح حفاظت در واکنش به مسدود شدن تنظیمات جستجوی گوگل گفت: من هم شنیده ام که چنین اتفاقی افتاده است. اما وقت نکردم جزئیات را دنبال کنم، علت چیست و چگونه اتفاق افتاد.»

وی همچنین به این مناسبت اظهارات تندی کرد: «عزیز شما در فضای مجازی در معرض چه مطالب و آموزش هایی قرار می گیرد، برای شما مهم نیست؟ اگر مهم است دلیل این عناوین و فضاسازی ها چیست که می خواهد در مقابل جریانی که می خواهد جلوی ضعف ها و مشکلات را بگیرد و می خواهد بگوید در فضای مجازی محتوا ارائه نشود قدمی بردارند؟ اگر قرار است محتوا در دسترس باشد، باید برای کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شود. خود غربی ها وقتی در فیلمی خشونت وجود دارد، محدودیت سنی تعیین می کنند، پس چرا باید این مجوز را به همه گروه های سنی در فضای مجازی بدهیم؟

اما محمدبکر کلیباف، رئیس مجلس در واکنشی تلویحی به طرح حمایتی در یادداشتی نوشت: معتقدم «فضای مجازی» اکنون به یکی از فضاهای مهم زندگی اجتماعی، تعامل فرهنگی، کارآفرینی تبدیل شده است. و اشتغال». بنابراین هرگونه سیاست، تنظیم و ساماندهی این فضا توسط دولت باید با اراده مردم همسو باشد تا منافع همه ذینفعان در کنار هم تامین شود.

اما تا زمان نگارش این گزارش، دولت و وزارت ارتباطات توضیحی در خصوص فعال شدن جستجوی ایمن گوگل ارائه نکرده اند. حال باید دید با توجه به نگرانی ها و اعتراض مردم به طرح حفاظتی، این قفل کودک در گوگل فعال است یا خیر. غیرفعال می شود یا تندروها به آرزوی محدود کردن فضای مجازی دست می یابند.

دیدگاهتان را بنویسید