چرا اصولگرایان فریب چادر کاترین را خوردند؟

چرا اصولگرایان فریب چادر کاترین را خوردند؟

روز جدید مشکل نومحافظه کاران این است که به شدت تبشیری هستند و می خواهند غیر مسلمانان را به اسلام، یعنی اسلام شیعی، تبدیل کنند. حتی تشیع سایر مسلمانان نیز برای آنها اهمیت دارد. کلی هم هزینه این را می دهد. این سیاست تدافعی است تا تهاجمی، مشابه آنچه در اوایل اسلام و گسترش اسلام می بینیم. کسی نیست که به این مردم بگوید میلیون ها جوان و شهروند ایرانی دارند از دین جدا می شوند به گوش شما…

عباس عبدی در یادداشتی نوشت: موضوع جالب این روزها نکاتی است که غرب و ظاهرا یک اسرائیلی به نام کاترین شکدام در یکی از روزنامه های اسرائیل نوشته است. این زن که مدتی است به ایران آمده، مورد استقبال رسانه های رسمی حکومت قرار گرفته و کربلا را عبادت کرده و با حجاب کامل و حتی چتر راه می رفته است و حالا مدعی است که از ابتدا تاثیرگذار بوده است.

برخلاف تبلیغاتی که به طور گسترده منتشر شده است، من نمی توانم او را یک جاسوس ماهر بنامم و هنوز هم نمی دانم هدفش جاسوسی و دسترسی به اطلاعات خاص بوده یا هدف اصلی او اتفاقات فراتر از آن است. وجود ندارد البته نمی توانم منکر گستردگی احتمالی جاسوسی او شوم، اما از آنجایی که تاکنون شواهد روشنی از حجم ماجرا فاش نشده است، باید در اظهار نظر دقت کرد.

در این یادداشت به دنبال طرح موضوع مهم دیگری در این ماجرا هستم. چرا چنین افرادی به این راحتی پذیرفته می شوند؟ شاید پاسخ و تحلیل این یادداشت برای شما کمی غیرعادی باشد اما اگر دقت کنید می توانید منطق آن را دنبال کنید. پاسخ کوتاه به شرح زیر است. عدم اعتماد به نفس، انحطاط و رسوخ فرهنگ بشارتی که بازتابی از انحطاط است، ریشه این نوع نفوذ است. چرا؟ مشکل نومحافظه کاران این است که آنها بسیار بشارتی هستند و می خواهند غیر مسلمانان را به اسلام، یعنی اسلام شیعی، تبدیل کنند. حتی تشیع سایر مسلمانان نیز برای آنها اهمیت دارد. کلی هم هزینه این را می دهد. این سیاست تدافعی است تا تهاجمی، مشابه آنچه در اوایل اسلام و گسترش اسلام می بینیم.

مسلمانان اولیه مشروعیت اسلام را با اسلام آوردن دیگران به نتیجه نرسانده اند، بلکه برعکس. چون اسلام را حق می دانستند قبول اسلام را برای دیگران افتخار می دانستند نه برعکس. این یک تفاوت خوب است. نومحافظه کاران هر وقت در دنیا، به ویژه در جهان غرب، حرف مثبتی در مورد اسلام یا تشیع می گویند، آن را حقانیت اسلام و تشیع می دانند و هر چه جایگاه آن شخص بالاتر باشد، برایشان لذت بیشتری دارد. بهتر است نگرش مثبت این شهروند غربی با تغییر مذهب و رفتار همراه باشد. به خصوص اگر زن باشد و حجاب کامل را انتخاب کند.

کسی نیست که به این مردم بگوید میلیون ها جوان و شهروند ایرانی دارند از دین شما جدا می شوند و هیچکدام از شما کک گزیده نمی شود، پس چرا اینقدر دست و پای خود را گم می کنید که مسلمان شوید؟ اخیرا دیدم که دوباره چقدر خوشحال شدند که سیدورف فوتبالیست هلندی مسلمان شده است (فارغ از صحت ماجرا که نمی دانم) و به همسر ایرانی اش که مسلمان شده است تبریک فرستادم!

اینکه مسلمان شدن را تایید می کنند و صدها هزار جوان مسلمان حتی لحظه ای را از دست داده اند و کوچکترین عکس العملی نشان نمی دهند ناشی از عدم اعتماد به نفس و افول شدید است. و در حالی که میلیون ها مسلمان در سراسر جهان در مسیرهای مختلف حرکت می کنند.

از همین سوراخ بود که خانم کاترین شاکدام وارد مجموعه رسمی نومحافظه کاران شد. شاید بهتر باشد به جای دروازه از کلمه سوراخ استفاده نکنید. «یک زن غربی در حال مسلمان شدن است و در عرصه سیاست و فرهنگ آنچه را که نومحافظه کاران دوست دارند می گوید. اسلام و شهادت و حجاب حرف می زند. برای نومحافظه کاران، این بزرگترین سند مشروعیت و مخالفت توده ای است. میز بزرگ برای خانم های در معرض دید. پاسخی دندان شکن به مخالفان دین و سیاست نومحافظه کاران. این بازتابی از کارکرد ریاکاری در فرهنگ نومحافظه کاران است. این انعکاس رفتار خشونت آمیز و متکبرانه آنها با مردمشان است که در قالب رفتار فروتنانه با غربی های تازه مسلمان شده خود را نشان می دهد.

این گروه حتی نمی خواهند به این لحظه توجه کنند، اگر این تغییر دین را قبول دارید، پس چرا مسلمانانی را که دین جدید را انتخاب می کنند مجازات می کنید؟ در حالی که همین غربی هایی که شما اینقدر از آنها دفاع می کنید برای تغییر مذهب خانم شکدام یا آقای سیدورف مشکلی ندارند؟ آیا پیامدهای این قاعده خوب و قابل قبول تبدیل را قبول دارید؟

در این یادداشت نخواستم به نکات دیگری از جمله سکوت مرگبار نومحافظه کاران درباره این رویداد و پیامدهای سیاسی آن بپردازم. این تهاجمات محصول زمینه هاست و تا آنجا که به آنها مربوط می شود، این تهاجمات تنها آشکار و حتی قسمت کوچکی از این زمینه هاست.

دیدگاهتان را بنویسید