اطلاعیه مهم دستورالعمل آموزشی به مدارس

اطلاعیه مهم دستورالعمل آموزشی به مدارس

وزارت آموزش و پرورش جزئیاتی در خصوص ابلاغ امتحانات دانش آموزان به مدارس اعلام کرد. دستور جدید وزارت آموزش و پرورش موقت به مدارس ارسال شد. سرپرست وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان را ابلاغ کرد. در بخشنامه وزارت آموزش و پرورش برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم هر روز بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد شاخه های نظری، دوره دوم متوسطه، متقاضیان ایجاد سوابق تحصیلی و اصلاح نتیجه و برنامه آزمون توافقی در پایه دهم و یازدهم مدارس روزانه اعلام می شود.

اطلاعیه مهم دستورالعمل آموزشی به مدارس

امتحانات کنکور پایه دوازدهم و همچنین داوطلبان بازیابی مرجع و نمرات از امروز یکشنبه 10 اردیبهشت آغاز و تا 5 خرداد ادامه دارد.

بر اساس بخشنامه مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، برنامه امتحانات نهایی پایه دوازدهم هر روز برای بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبان آزاد رشته های نظری، دوره دوم متوسطه، داوطلبان ایجاد سوابق تحصیلی و اعاده نتیجه و برنامه آزمون برنامه کلاس های دهم و یازدهم مدارس روزانه در خرداد ماه 1402-1401 به شرح زیر است:

وزارت آموزش و پرورش

امتحانات نهایی امسال به دلیل تاثیر 40 درصدی در سوابق کنکور برای دانش آموزان و خانواده های آنها بسیار مهم است، بنابراین آموزش و پرورش برای برگزاری دقیق و بدون اشتباه این امتحانات برنامه ریزی کرده است. در زیر توصیه ها و اقدامات این وزارتخانه برای برگزاری امتحانات نهایی را که توسط محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و تضمین کیفیت نظام آموزشی اعلام شده است، مرور می کنیم.

بر اساس مصوبات 843، 855 و 863 شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال 1402 40 درصد، سال بعد 50 درصد و تا سال 1405 به 60 درصد می رسد.

در سال های گذشته کنکور هم داشتیم اما با این مصوبه آن هم رقابتی می شود و باید به جنبه های مختلف از جمله برقراری انصاف کامل در طرح سوالات و … پرداخت. در این راستا بانک سوالات امتحانی ایجاد شد.

افراد قابل اعتمادی که در موضوع تدریس و تست زنی مسلط هستند برای طراحی سوالات انتخاب می شوند و طراحی تمامی سوالات اعم از داخلی و خارجی در محیط قرنطینه کامل انجام می شود. پس از طراحی سوالات، سوالات رمزگذاری شده یک روز قبل از آزمون برای ناظران حوزه امتحانی ارسال می شود.

امنیت رمزگذاری بسیار بالاست و قفل این کدها به هیچ وجه جز با کد اصلی باز نمی شود. تکثیر سوالات در روز آزمون نیز پس از دریافت رمز در اتاق قرنطینه انجام می شود. با این سازوکار احتمال از دست دادن سوالات امتحان نهایی را به صفر رسانده ایم. من به خانواده ها اطمینان می دهم که به هیچ وجه سوالات منقضی نمی شوند.

اسناد الکترونیکی تصحیح می شود

تصحیح مدارک باید دقیق باشد تا دانش آموز حقی را ضایع نکند، لذا بر اساس تکلیف محول شده به آموزش و پرورش طبق مصوبات، راه حل جدی برای رفع این مشکل تصحیح الکترونیکی بود که به صورت آزمایشی اجرا شد. برای رشته های خارج از کشور از خرداد ماه سال گذشته این کار از دی ماه در هر استان برای یک رشته انجام شده است و از خرداد ماه امسال تصحیح دستی اوراق به طور کامل جمع آوری و تصحیح اوراق امتحانی به صورت الکترونیکی در سراسر کشور انجام می شود.

در تصحیح الکترونیکی مصحح دوم نظرات مصحح اول را نمی بیند و در صورت اختلاف نظر بین مصحح اول و دوم به مصحح سوم ارجاع می شود. همچنین سه بار راهنمای تصحیح به سوالات ارسال و برای مصححین مورد تایید گروه های آموزشی تذکراتی صادر می شود. علاوه بر این، سیستم امتیاز هر صفحه را جمع آوری می کند و سیستم امتیاز نهایی را اضافه و ثبت می کند.

همه مؤسسات موظفند در برگزاری امتحانات تکمیلی به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند. تامین امنیت امتحانات نهایی یکی از وظایف شورای تامین استان است و در بسیاری از استان ها جلسات مربوطه تشکیل شده و وظایف تقسیم شده است.

علاوه بر این، تمام مناطق آزمایشی مجهز به دوربین مدار بسته هستند و اگر هر منطقه ای دوربین ندارد، باید این کار را انجام دهد.

از دانشجویان می خواهیم که توسط شبکه های انتفاعی گمراه نشوند. تست ها تشریحی است و در مناطقی که دوربین و سیگنال یاب وجود دارد پاسخ تشریحی نمی توان دریافت کرد و اگر این اتفاق بیفتد اوراق مشکوک بررسی می شود و طبق قانون مبارزه با تخلف با افراد برخورد می شود.

با هر نوع تخلفی قاطعانه برخورد می شود و از دادستان خواسته شده است تا اداره ویژه رسیدگی به جرایم را تشکیل دهد و مقدمات لازم فراهم شده است. شبکه های امنیتی فضای سایبری را رصد می کنند. صرف همراه داشتن وسیله الکترونیکی و تقلب موجب رد صلاحیت از امتحانات آن سال می شود و در صورتی که شخصی استفاده از آن وسیله یا سوالات را فاش کند یا شخص دیگری را به جای خود به جلسه بفرستد از شرکت در آزمون محروم می شود. تمام امتحانات از یک تا 10 سال .

کنکوری ها به هیچ عنوان وارد این بازی نشوند. در دور قبل نمونه هایی داشتیم و به دانش آموزان دروغ گفته شد و آینده دانش آموزان تحت الشعاع قرار گرفت. هدف ما ایجاد اضطراب نیست، بلکه می خواهیم امنیت و آسایش را برای همه دانش آموزان تضمین کنیم.

موارد تخلف از حمل جزوه تا وسایل غیرمجاز را شامل می شود. در سال گذشته 9 مورد تخلف در حوزه ارسال سوالات در آزمون آذرماه کشف و با متخلفان برخورد شد. هیأت بدوی برای رسیدگی به تخلفات تشکیل شده و کارگروه هایی در استان ها در حال رسیدگی به تخلفات هستند.

رئیس پلیس فتای تهران همچنین نسبت به فعالیت سودجویان سایبری به بهانه فروش سوالات امتحانی و… هشدار داد و گفت: متاسفانه سودجویان که از هر فرصتی برای سوء استفاده از کاربران فضای مجازی استفاده می کنند. این در حالی است که کلاهبرداران به سوالات امتحانی دسترسی ندارند و در اکثر موارد پس از دریافت پول به پیام های کاربران پاسخ نمی دهند.

در مواردی نیز سوالات جعلی و غلط را برای دانش آموزان ارسال می کرد و آن افراد به امید دسترسی به سوالات، از مطالعه منصرف می شدند و در جلسه امتحان با مشکل مواجه می شدند. پلیس فتا قطعا با افراد سودجو که به بهانه هایی مانند فروش سوالات امتحانی، ابزار تقلب و غیره به دنبال کسب سود هستند برخورد خواهد کرد. تیم های نظارتی پلیس فتا در فضای مجازی حضور دارند و مردم در صورت مشاهده چنین مواردی قطعا می توانند با پلیس تماس بگیرند.

داود معظمی همچنین اعلام کرد: در سال های اخیر شاهد ادعای مجرمان اینترنتی مبنی بر فروش سوالات امتحانی به ویژه امتحانات نهایی بوده ایم و پلیس فتا این افراد را شناسایی و دستگیر کرده است. لازم است والدین در این مورد به فرزندان خود تذکر دهند و آنها را از خرید سوالات کنکور در شبکه های اجتماعی منع کنند. علاوه بر این مشکل، والدین باید در کنار فرزندان خود باشند، در مواردی مشاهده شده است که دانش آموزان از ترس اینکه والدین با نمره پایین کنار بیایند، سؤالات ساختگی می خرند و مشکلات بیشتری برای خود ایجاد می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید