اظهارات طلبکاران فرانسه در مورد مذاکرات وین


ساعت: 21:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۷
کد خبر: 1898142

سفیر فرانسه در آمریکا گفت ایران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سفیر فرانسه در آمریکا گفت: مواضع اخیر ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها، مذاکرات را به عقب انداخته است.

فیلیپ اتین، سفیر فرانسه در آمریکا در گفت‌وگو با وب‌سایت «آلمانتور» گفت: ایران باید در زمینه مواد هسته‌ای اعلام‌نشده خود با آژانس بین‌المللی انرژی همکاری کند.

وی گفت: اعمال فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسئول این امور است برای ما قابل قبول نیست و ایران باید با آن همکاری کند.

در همین حال، «محسن نظیری عسل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و آژانس در سخنرانی خود در نشست شورای حاکمیتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با موضوع اجرای برنامه برجام در جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبیین علل و عوامل. وی با توجه به وضعیت فعلی برجام، از آمریکا و سه کشور اروپایی طرف برجام خواستار جبران شرایط موجود شد و نسبت به ادامه رویه نادرست آنها هشدار داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: متأسفانه آژانس هنوز به تعهدات خود بر اساس توافق جامع پادمان در خصوص محرمانه بودن اطلاعات حاصل از فعالیت های راستی آزمایی خود عمل نکرده است. ایران در تضاد آشکار با اصل محرمانگی بین آژانس و کشورهای عضو است که متاسفانه آژانس تاکنون آن را در نظر نگرفته است.
وی خاطرنشان کرد که ایالات متحده باید نگرانی‌های مربوط به رفتار نادرست گذشته خود را برطرف کند، که مهم‌ترین آن این است که می‌توان روی دولت برای اجرای تعهدات خود در آینده حساب کرد.

نذیری همچنین افزود: سه کشور اروپایی طرف برجام و اتحادیه اروپا مسئول حمایت مستقیم و غیرمستقیم از آمریکا و موضع مغرضانه خود در قبال رویکرد حداکثری آمریکا هستند. مایه تاسف است که اتحادیه اروپا عمداً مسیر اشتباهی را برای منحرف کردن توجه از موضوع واقعی که خروج ایالات متحده از برجام است انتخاب کرده است.

به گزارش المامونیتور، سفیر فرانسه در آمریکا در بخشی دیگر از این مصاحبه به تلاش فرانسه برای احیای برجام اشاره کرد.

فیلیپ اتین در پاسخ به سوالی درباره تعامل ایران با کشورهایی مانند یمن، لبنان و عراق، گفت که در کنار موضوع هسته‌ای باید «بعد امنیت منطقه‌ای» را در برخورد با ایران در نظر گرفت.

وی در پاسخ به سوالی درباره نقش منطقه‌ای ایران و چشم‌انداز فرانسه گفت: مطمئنا امنیت منطقه واقعا مهم است. این موضوع به موازات مذاکرات درباره فعالیت های هسته ای حائز اهمیت است. خاورمیانه منطقه ای است که ثبات برای کشورهای آن و جهان بسیار مهم است.»

این دیپلمات فرانسوی همچنین در رابطه با روابط پاریس و کشورهای عربی در مرز جنوبی خلیج فارس از جمله عربستان گفت: دیدارهای زیادی در سطح سران با این کشورها داشته ایم. آنها شرکای مهمی هستند. شما از شراکت استراتژیک ما با امارات متحده عربی آگاه هستید. ما نه تنها با عربستان سعودی و امارات، بلکه با دیگران نیز مبادلات سطح بالایی داریم.»

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در چند روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره، تصمیم نهایی درباره دستیابی به توافق هسته‌ای را بر عهده آمریکاست.

رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: پیشرفت مذاکرات هسته ای در وین مستلزم حل مسائل پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

دیدگاهتان را بنویسید