فرانسه همچنان نقش «پلیس بد» را در مذاکرات وین بازی می کند

فرانسه به ایفای نقش ادامه می دهد

روز جدید : پلیس بد! نقشی که فرانسه در جریان مذاکرات در دوره های مختلف ایفا کرد. هشتمین دور مذاکرات امروز آغاز می شود. هر دو مذاکره کننده بارها علاقه خود را برای پیشبرد مذاکرات اعلام کرده اند. یک منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت: غیبت دو روزه فرانسه در مذاکرات وین منجر به ارائه پیش نویس ها شد، وی در زمانی که فرانسوی ها حضور نداشتند پیشرفت کرد اما به محض بازگشت، گفتگوها کند شد. یک منبع آگاه از نمایندگی برخی کشورهای اروپایی در دور قبلی مذاکرات در وین به خبرنگار ایرنا گفت: تیم مذاکره کننده فرانسوی نقش سازنده ای در مذاکرات نداشت و عمدتا با سنگ اندازی از روند مذاکرات کند کرد. در همین حال، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: ندیده ایم، انتظار داریم. طرف فرانسوی برای تمرکز و ایفای نقش سازنده در مذاکرات.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگار ایرنا گفت: حضور نمایندگان فرانسه در اجلاس جی 7 لیورپول و غیبت دو روزه آنها از کار روی پروژه ها در دور قبلی مذاکرات، متون را بسیار خوب کرد. اما پس از بازگشت آنها از لیورپول، وقفه دوباره آغاز شد.

این منبع آگاه افزود: پروژه ها به سطح قابل قبولی رسیده است. اما پس از بازگشت نمایندگان فرانسوی از کنفرانس لیورپول و مخالفت آنها با پروژه ها، روند مذاکرات مختل شد. این منجر به بحث و گفتگو در نشست داخلی بین کشورهای 1+5 شد.

البته این اولین بار نیست که فرانسه قصد تعلیق مذاکرات و ایفای نقش یک پلیس بد را دارد. فرانسوی ها مواضع مشابهی در مذاکرات هسته ای قبل از سال 2015 و به ویژه دیدگاه رژیم صهیونیستی درباره برجام داشتند. فرانسه سال گذشته به طرز عجیبی خواستار حضور کشورهای منطقه به ویژه عربستان در مذاکرات شد. قرار است مذاکرات ایران و گروه 1+5 روز دوشنبه (26 ژانویه) در وین از سر گرفته شود. این گفتگوها که از 29 دسامبر آغاز شده بود، تا کنون به حالت تعلیق درآمده است. برای اولین بار کشورهای اروپایی که از دریافت پیشنهاد کتبی و جدی ایران شگفت زده شده بودند، خواستار نفس کشیدن و مشورت با پایتخت های خود شدند. بار دوم بر اساس اجماع تیم های مختلف، کشورها پس از رسیدن به یک دستور کار مشخص و مشترک برای ادامه مذاکرات پس از تعطیلات سال نو در وین راهی پایتخت ها شدند. وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه گفت: ما به صراحت اعلام می کنیم که مذاکرات جدی خود را در وین با حسن نیت و جدیت و با هدف دستیابی به یک توافق خوب ادامه خواهیم داد و امیدواریم سایر کشورها نیز با همین رویکرد وارد شوند. کشورهای دیگر مدام مصاحبه می کنند و اعلام می کنند که ما نگران پیشرفت برنامه هسته ای ایران هستیم، ایران با منطق قوی خود تا رسیدن به توافق خوب به مذاکرات ادامه خواهد داد و وقتی طرف های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند، این روز است. زمانی که بتوانیم در مورد بازگرداندن همه کشورها به تعهدات خود در قبال برجام صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید