چرا فرانسه به آخرین مرحله مذاکرات در وین رفت؟

منابع غیرایرانی می گویند تعداد نمایندگان فرانسه در به اصطلاح سه کشور اروپایی در جلسات بیشتر و تحرکات آنها نسبت به سایر احزاب اروپایی افزایش چشمگیری داشته است.

ریاست هیئت فرانسوی را فیلیپ هررا، مدیر سیاسی وزارت امور خارجه فرانسه بر عهده دارد. شواهد نشان می دهد که او سه هفته پیش در توییتر آمده و پیام های متعددی درباره مذاکرات وین منتشر کرده است.

وی سه روز پیش در توئیتی درباره روند مذاکرات نوشت: چندین ماه است که رهبری هیئت فرانسوی را برای مذاکرات فشرده با هدف بازگرداندن ایران و آمریکا به اجرای فوری توافق هسته ای وین برعهده دارم. این دیپلمات فرانسوی در بخشی از پیام خود گفت که توافق سال 94 با خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم ها تضعیف شده است. وی افزود: «زمان رو به اتمام است و باید به توافق برسد.

یک منبع آگاه غیر ایرانی پیشتر از افزایش تحرکات اروپایی‌های فرانسوی‌محور خبر داد و گفت که آنها در روزهای اخیر جلسات منظمی را در هتل کوبورگ برگزار کرده‌اند که عموماً دیر برگزار می‌شود. این در حالی است که کشورهای غربی در آستانه توافق به بازی دوگانه «متن» و «زمان» دامن می زنند و سعی در انتشار مطالب نادرست برای تأثیرگذاری بر شعور عمومی و فشار روانی بر فضای مذاکره دارند.

فیلیپه هرارا ساعاتی پیش در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که هیئت سه کشور اروپایی برای هفته تعیین کننده در وین آماده است. وی گفت ایران اکنون باید از فرصت استفاده کرده و تصمیمات سیاسی لازم را برای نجات توافق وین اتخاذ کند. این دیپلمات فرانسوی افزود؛ پیام رئیس جمهور فرانسه به آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در گفتگوی تلفنی اخیر دو کشور بود.

در ابتدا آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان در گفت و گو با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با بیان اینکه هیات ایرانی در مذاکرات وین در حال پیشرفت جدی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در جریان بررسی سایر کشورها پیشنهادات سازنده ای ارائه کرد. مطابق با منافع مردم ایران.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیأت ایرانی بارها اعلام کرده است که از ابتکاراتی که حقوق مردم ایران را تضمین و حمایت می کند استقبال می کند، گفت: فشار یا ادعاهای سیاسی برای ادامه فشار بر مردم ایران و تضعیف چشم انداز توافق صورت گرفته است. هرگونه توافق در وین باید شامل لغو تحریم ها، ارائه ضمانت نامه معتبر و بسته شدن مسائل و ادعاهای سیاسی باشد.

ثانیاً مذاکرات در وین قبلاً به جایی رسیده است که موفقیت یا شکست مذاکرات صرفاً به تصمیمات سیاسی طرف های غربی بستگی دارد. اگر کشورهای غربی تصمیمات لازم را اتخاذ کنند که از آن آگاه هستند، می توان مسائل باقی مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.


رویای فرانسه برای رهبری اروپا

رفتار فرانسه پس از مذاکرات 90 دقیقه ای را می توان این گونه تفسیر کرد که پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و پایان دوره ریاست آنگلا مرکل در آلمان به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و برجسته در اروپا، این کشور آرزوی بیش از یک دوره طولانی را در سر می پروراند. این بلوک نزدیک است

برای درک بهتر این موضوع می‌توان به این نکته اشاره کرد که فرانسه به‌عنوان تنها قدرت هسته‌ای اتحادیه اروپا همواره به این موضوع افتخار می‌کند و سال گذشته از ذینفعان اروپایی خواست تا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای با این کشور وارد گفت‌وگوی راهبردی شوند. و همچنین افزایش بودجه دفاعی.

فرانسه سالانه 4 میلیارد دلار برای نگهداری حدود 300 کلاهک هسته ای قابل حمل از زیردریایی ها و موشک های دوربرد هزینه می کند. این کشور مدت‌هاست که از آب‌های اقیانوس آرام برای آزمایش‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند، تا اینکه در سال 1996 به دنبال اعتراض‌های زیست‌محیطی گسترده، این کار را متوقف کرد.

آلمان، یکی دیگر از قدرت های بزرگ اروپایی، در این مورد با فرانسه اختلاف نظر دارد. در آلمان، احساسات ضد هسته ای قوی تر است و این کشور خود را تحت حمایت ایالات متحده به عنوان یک عامل بازدارنده می بیند. اکنون، در غیاب بریتانیا و تا زمانی که اولاف شولتز، صدراعظم جدید آلمان، موقعیت سیاسی خود را تثبیت نکند، فرانسه میدان رقابت را بی‌نظیر و آزادی عمل بیشتری برای تحقق رویای رهبری اروپا می‌بیند.

با توجه به مذاکرات وین می توان گفت که تحرکات فرانسه در مراحل پایانی مذاکرات از یک سو با رقابت داخلی اتحادیه اروپا و از سوی دیگر کسب امتیاز بین المللی در آستانه … انتخابات ریاست جمهوری آینده

ایران اسلامی با تاکید بر سه اصل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ارائه تضمین‌های لازم در اجرای تعهدات خود، آمادگی دارد در اسرع وقت به توافق خوبی دست یابد، مشروط بر اینکه طرف مقابل آمادگی اتخاذ تصمیمات سیاسی لازم را داشته باشد. بودن.

دیدگاهتان را بنویسید