فرانسه: به اوج مذاکرات در وین رسیدیم/ توپ از قبل در میدان ایران است/ ایران باید تصمیمات کلیدی سیاسی بگیرد

فرانسه: به اوج مذاکرات در وین رسیدیم/ توپ از قبل در میدان ایران است/ ایران باید تصمیمات کلیدی سیاسی بگیرد

این بیانیه را ژان ایو لودریان که در مجلس و پارلمان فرانسه سخنرانی کرد، بیان کرد.

وی در عین حال بدون اشاره به خروج غیرمسئولانه آمریکا از این معاهده بین المللی و عمل نکردن به وعده های کشورهای اروپایی در چارچوب برجام، گفت: اکنون توپ در زمین ایران است.

لودریان با بیان اینکه قدرت‌های غربی، روسیه و چین بر سر پیش‌نویس برنامه‌ها به توافق رسیده‌اند، افزود که تصمیم برای ازسرگیری توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی موضوعی چند روزه نیست، اما تهران هنوز تصمیم‌های کلیدی سیاسی را اتخاذ نکرده است.

دیپلمات‌های غربی قبلاً نسبت به پیشرفت با ایران ابراز امیدواری کرده‌اند، اما سؤالات دشواری همچنان باقی است. ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت های غربی را رد کرده است.

لودریان استدلال می کند: ایرانیان باید تصمیمات سیاسی بگیرند. در روزهای آینده یا بحران جدی ایجاد خواهند کرد یا توافقی را اتخاذ خواهند کرد که به منافع همه طرف ها احترام بگذارد.

وی ادامه داد: به لحظه حقیقت می رسیم. اگر می‌خواهیم ایران در ازای لغو تحریم‌های آمریکا به تعهدات خود در زمینه منع اشاعه (هسته‌ای) احترام بگذارد، باید بقیه کار را انجام دهیم.

ایران و گروه ۱+۴ متشکل از بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به طور مستقیم و غیرمستقیم در وین پایتخت اتریش در حال مذاکره برای بازگشت آمریکا به برجام و اجرای تعهدات خود در این توافق هستند. دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سال 2018 از این توافق خارج شد.

دفتر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، پیشتر اعلام کرد که او و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در یک گفتگوی تلفنی بر لزوم افزایش تلاش های مشترک برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران به توافق رسیده اند.

دیدگاهتان را بنویسید