آمریکا بار دیگر توپ را در مذاکرات وین در خاک ایران انداخته است

وی گفت: ما نگرانی های مشترکی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم و به آژانس اطمینان کامل داریم. همانطور که در گذشته گفته ایم، ایران باید بدون تاخیر بیشتر با آژانس به طور کامل همکاری کند.

وی افزود که از آنجایی که این گزارش منتشر نشده است، ما نمی توانیم بیشتر اظهار نظر کنیم، اما به همکاری نزدیک با متحدان و شرکای خود ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل شود که شورا به گزارش مدیرکل پاسخ کافی خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نگرانی های آمریکا از پیشبرد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران، مدعی شد که هدف ما همچنان محدود کردن برنامه هسته ای ایران در راستای تعهدات برجام و در نتیجه ادامه تلاش ها برای بازگشت به تعهد متقابل به من است. اجازه دهید.

سخنگوی وزارت امور خارجه بدون اشاره به زیاده‌روی واشنگتن در مذاکرات در وین گفت: ما و متحدان اروپایی‌مان اعلام کرده‌ایم که آماده هستیم تا توافقی را که در وین به دست آمده در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام نهایی کنیم. . بیایید به آنجا برسیم.

او دوباره توپ را به سمت ایران پرتاب کرد و گفت، اما در نهایت این به ایران است که خواسته هایی را که فراتر از برجام است کنار بگذارد و با حسن نیت مذاکره کند. این تصمیمی است که فقط ایران می تواند بگیرد.

ند پرایس می گوید اگر ایران این تصمیم سیاسی را بگیرد و با حسن نیت در مورد برجام مذاکره کند، توافق همچنان موجود خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات برجام گفت: سیاست ما همچنان بر این است که به برجام بازگشت به تعهد مشترک را دنبال کنیم تا زمانی که منافع ملی ما باشد.

وی با تکرار ادعاهای آمریکا مبنی بر پیشرفت در برنامه هسته ای ایران، گفت: زمان فرار ایران به حدی کاهش یافته است که ما و متحدانمان در سراسر جهان از آن ناراضی هستیم.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات در وین به بن بست رسیده است، گفت که “اظهارات برخی از مقامات طراحی آمریکا یا پاسخ به پویایی داخلی آنها.” ملاک ما اظهار نظر نیست.

وی افزود: اصولاً در حوزه مذاکرات وین، اقدامات ما کاملاً مشخص است و نسبت به اظهاراتی که با مصرف داخلی می شود واکنشی نشان نمی دهیم. آنچه برای ما مهم است پیام هایی است که از کانال های سنتی بین ما و آمریکا می آید و می رود و ایران ابتکارات خود را در آن ارائه می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: سفرهای دو طرفه بوده است اما متاسفانه آمریکا هنوز پاسخ های مورد انتظار را ارائه نکرده است. اگر آمریکا از مغالطه رفتاری فاصله بگیرد و تصمیم سیاسی بگیرد و آن را اعلام کند، قطعا بن بست وجود ندارد، اما می توان گفت درصد باقی مانده از توافق نهایی می شود. توقف مذاکرات به دلیل پاسخ ندادن به ابتکارات ایران و اروپا است و باید دید آمریکا چه زمانی می خواهد تصمیم خود را اعلام کند.

حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد در سوئیس گفت که آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند که اگر بخواهند به برجام بازگردند چه باید بکنند.

او در نشستی در داووس به فرید زکریا، مجری شبکه سی‌ان‌ان، گفت: «چرا موضوع سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، که معمولاً یک موضوع پسابرجام است، برای پایان دادن به مذاکرات برای ایران حیاتی است». صراحتاً آنچه باعث توقف مذاکرات می شود، مطالبات اقتصادی ما از تجارت جهانی است و موضوع نباید به یک موضوع محدود شود.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در واقع موضوع قرار دادن سپاه در لیست تروریست های آمریکا یک موضوع فرعی است که از سوی لابی اسرائیل مطرح شده و منافع ملت ایران برای ما در اولویت است.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شده بود، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.

دولت بایدن که خواستار رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل شده است، تاکنون هیچ اقدامی برای نشان دادن حسن نیت انجام نداده است.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

دیدگاهتان را بنویسید