اعتراضات دانشگاه نوشیروانی بابل از کجا شروع شد؟ / مسئول دانشگاه: فیلم های ارسال شده جعلی است

اعتراضات دانشگاه نوشیروانی بابل از کجا شروع شد؟  / مسئول دانشگاه: فیلم های ارسال شده جعلی است

روز جدید یکی از دانشگاه هایی که نامش در تظاهرات 1401 شنیده شد، دانشگاه نوشیروانی بابل بود که بر اساس اخبار منتشر شده تعدادی از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شدند. رویداد۲۴ برای پیگیری موضوع با یکی از دانشجویان با یکی از مسئولان دانشگاه گفتگو کرد.

نازلی ربانی: شورای صنفی دانشجویی کشور چند روز پیش در اطلاعیه ای اعلام کرد که «بیش از ۲۵ دانشجو در تجمعات دانشگاه نوشیروانی بابل بازداشت شدند». پیش از انتشار چنین بیانیه ای، اغراق نیست اگر بگوییم تعداد کمی از مردم کشور فقط نام این دانشگاه را شنیده بودند و کمتر کسی می دانست که چنین دانشگاهی واقعا وجود دارد، اما سوء مدیریت با معترضان تبدیل شد. دلیل هم اکنون نه تنها قرار گرفتن نام این دانشگاه در صدر اخبار دانشجویی کشور، بلکه انتشار نام دانشجویان دستگیر شده از این دانشگاه است.

بر اساس اعلام شورای صنفی دانشجویان، اسامی حدود 25 نفر از دانشجویان این دانشگاه بازداشت شده است. در بیانیه آن اتحادیه البته اسامی دانشجویان و سال ورود آنها ذکر شده است، اما از آنجایی که رویداد 24 قادر به گفتگوی مستقل با خانواده‌های آنها و تایید دستگیری آنها نبود، نام آنها مخفی می‌شود. اما همانطور که برخی از دانشجویان به رویداد۲۴ گزارش دادند، هنگام خروج از دانشگاه توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان بابل منتقل می شوند.

یکی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل در گفتگو با خبرنگار رویداد۲۴ در تشریح این حادثه گفت: روز چهارشنبه ۱۳ آبان ماه همزمان با چهلم مهسا امینی حوالی ساعت ۱۷ الی ب ۱۸. : ساعت 00:00 دانشجویان در شرف خروج از دانشگاه هستند که صدایی به گوش می رسد. همه به سمت صدا رفتیم و متوجه شدیم که مامور حراست کارت دانشجویی یکی از دانشجویان دختر را گرفته و از او عکس گرفته است و همین کافی است تا دانشجویان به در ورودی خوابگاه رفته و دلیل اقدام امنیتی را جویا شوند. در حمایت از همکلاسی خود

وی ادامه می دهد: همانطور که مطلع شدیم یکی از محیط بانان با یگان ویژه تماس گرفت و دقایقی بعد محوطه دانشگاه و خوابگاه مملو از نیروهای امنیتی شد. این اتفاق در حالی رخ داد که حضور نیروهای امنیتی ضرورتی نداشت اما به دلیل سوء مدیریت فضای دانشگاه امن شد. انتقاد ما این بود که وظیفه حراست دانشگاه عمدتاً حفظ و حراست از دانشجویان است و اگر مشکلی هم هست خودشان با گفتگو حل کنند و خط و نشان نکشند و با عجله خوابگاه و دانشگاه را باز نکنند. از نیروهای نظامی این در حالی است که قانون ممنوعیت ورود پرسنل نظامی به دانشگاه را مشخص کرده است. به همین دلیل می گویم برنامه ریزی نشده است، زیرا آنها به وضوح با نیروهای امنیتی صحبت کردند که گویی هر لحظه این امکان وجود دارد که بتوانند یک نهاد نظامی در شهر را تصاحب کنند! که اکنون ماموران باید منطقه را محاصره کنند تا اعتراض ما روشن شود.

این دانش آموز ادامه می دهد: وقتی جو بسیار داغ شد ظاهرا تصمیم گرفتند دانش آموزان را بترسانند تا جمعیت متفرق شود به همین دلیل صدای شلیک گلوله شنیده شد و در این وضعیت دانش آموزان به خیابان های اصلی گریختند و عده ای دیگر به خیابان پناه بردند. خانه های همسایه ها یعنی مشکلی که در خود دانشگاه قابل حل بود به خیابان کشیده شد و نیروهای امنیتی مستقر در خیابان ها و کوچه ها دانشجویان را دستگیر کردند و تعدادی از آنها را که به خانه همسایه رفته بودند بیرون کشیده و بردند. من فکر می کنم 25 تا 30 نفر بودند.”

او می‌گوید: «بدترین اتفاق این بود که آقای دکتر بهرام عزیزالله گنجی، رئیس دانشگاه نوشیروانی بابل، در واکنش به دستگیری دانشجویان، صراحتاً اعلام کرد که هیچ مسئولیتی در قبال آنها ندارد و هیچ تحقیقی انجام نخواهد داد. و همین موضوع باعث افزایش نگرانی دانشجویان شد، به همین دلیل دانشجویان روز شنبه 16 آبان ماه در ساختمان مرکزی دانشگاه نشستند و خواستار صحبت با رئیس دانشگاه شدند اما به جای حضور در جمع دانشجویان، رئیس دانشگاه معاون خود را فرستاد.»

این دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: نگرانی دانشجویان طبیعی بود زیرا حرف و عمل متناقض بود. مثلاً اول رئیس دانشگاه گفت تحقیق نمی کنیم، بعد گفتند سه شنبه 12 آبان گفتند دانشجویان کاملا سالم هستند و خطری برایشان پیش نمی آید، اما فردای آن روز 13 آبان. لیستی از اسامی و عکسهای دانشجویان معترض توسط حراست دانشگاه تهیه و ماموران حراست از ورود آنها به دانشگاه ممانعت به عمل آوردند و شناسنامه آنها را ضبط کردند، بنابراین دانشجویان قرار گذاشتند تا با رئیس دانشگاه در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صحبت کنند. در 4 نوامبر، چهارشنبه. خود رئیس دانشگاه این جلسه را هماهنگ کرده بود که می توانست باعث دلجویی از دانشجویان شود اما این اتفاق نیفتاد و آنها از درب ورودی دانشگاه را ترک کردند.

او می گوید: «در حال حاضر شرایط مناسبی وجود ندارد. به طوری که روز جمعه 15 آبان ماه افرادی با لباس شخصی در مقابل خوابگاه دخترانه ریحانه بابل تجمع کردند و دانش آموزان را تهدید کردند. اینجا عجیب بود که حراست دانشگاه این بار با دست زدن به لباس شخصی به نیروهای امنیتی زنگ نزد و آنها را دلداری دادند!»

این دانشجو می گوید: «قرار بود دانشجویان دستگیر شده دیروز با قرار وثیقه آزاد شوند، اما این اتفاق نیفتاد. در مورد سرنوشت دانشجویانی که کارت دانشجویی آنها توسط حراست توقیف شده است، باید بگویم که دانشگاه اعلام کرد در حال حاضر اجازه ورود به دانشگاه را ندارند و منتظر تماس حراست هستند.

برای پیگیری موضوع با مسئول خوابگاه ریحانه دانشگاه نوشیروانی بابل صحبت کردیم. وی به خبرنگار رویداد۲۴ گفت: در خوابگاه لباس شخصی وجود نداشت و تمامی فیلم های تجمعات بسیج و لباس شخصی هایی که در مقابل کوی ریحانه درج شده جعلی و فتوشاپی است.

وی گفت: هیچ یک از دانشجویان این خوابگاه دستگیر نشده اند و این همه کذب و اذیت کننده است. الان هم فضای خوابگاه آرام است و هیچ مشکلی نداریم، همه اینها شایعه است.

دیدگاهتان را بنویسید