اعتماد مجدد رئیس اتحادیه فوتبال انگلیس به داور بازنشسته غیرمتخصص/ رد پای معامله در تعیین ممبینی به جای تقوا!


ساعت: 09:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۶
کد خبر: 1916198

از سرگیری فعالیت شبکه خوزستان تاثیرگذار برای فدراسیون؛

انتصاب مهدی تاج به عنوان قاضی بازنشسته و عضو سابق هیات مدیره دبیرکل فدراسیون فوتبال شبهات و شایعات زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانا؛ دیروز پس از کشمکش های فراوان و شایعات بی پایان، مهدی تاج سرانجام تصمیم به جایگزینی دبیرکل فدراسیون فوتبال گرفت و با عدم تمدید ماموریت داود پرهیشکی در بالاترین سمت اجرایی فدراسیون، هدایت الله ممبینی، قاضی بازنشسته و عضو سابق فدراسیون فوتبال. فدراسیون فوتبال هیئت رئیسه فدراسیون آینده نگری جانشین پریجکاری و دبیرکل جدید فدراسیون را منصوب کرد.

انتصاب ممبینی به جای داوورد پارتیکاری دور از انتظار به نظر نمی رسید. چرا که پیش از اعزام کاروان تیم ملی فوتبال کشورمان به قطر برای حضور در جام جهانی 2022، گمانه زنی های زیادی مبنی بر بازگشایی پای این داور بازنشسته در کنار ساختمان فدراسیون فوتبال مطرح شده بود و حتی این شایعه به گوش می رسید که او این کار را انجام دهد. قبل از جام جهانی برای خروج از فدراسیون خودداری کرد اما در نهایت تصمیم ممبینی به پایان جام جهانی برای تیم ملی موکول شد تا سرپرست سابق دبیرکلی فدراسیون با خیال راحت به دوحه سفر کند.

انتصاب ممبینی به مهم ترین پست اجرایی فدراسیون نیز در شرایطی رخ می دهد که فوتبال ایران از نظر ساختار اداری به شدت عقب مانده است و بیشترین هزینه ماهیانه فدراسیون به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان بی شمارش اختصاص می یابد. این موضوع جای انتقادات زیادی را از سوی رئیس فدراسیون فوتبال باز کرد. این در حالی است که تاج از آنجایی که ممبینی در دوره قبلی حضورش در ساختمان فدراسیون کار خاصی انجام نداده و کارنامه موفقی هم نداشته است، برای نقش مهم تری به عضو سابق هیات مدیره فدراسیون فوتبال اعتماد کرد.


فقدان تخصص اجرایی و اقتصادی؛ پاشنه آشیل ممبینی

هدایت الله ممبینی در شرایطی که نتوانست نظر تاج (در دوره اول ریاست فدراسیون) را در مسیر تصاحب صندلی کمیسیون داوری جلب کند، به ریاست بخش بازاریابی فدراسیون فوتبال رسید. بدون هیچ تجربه اقتصادی و بازاریابی و چون اصلاً تجربه ای در این زمینه نداشت. ، نتوانست کوچکترین تحرک و تاثیر خاصی در این بخش مهم پولساز بگذارد. ممبینی که با شعار انعطاف پذیری به سمت دبیرکلی فدراسیون منصوب شد، هیچ گاه تاثیر مثبتی بر تراز مالی فوتبال ایران در مهم ترین نهاد مالی فدراسیون نداشته است.


تمدید کانال پریشان خزرستانی ها در فوتبال

او که از کانال عبدالکاظم طالقانی، رفیقش شفیق مهدی تاج و البته رئیس هیأت فوتبال استان خوزستان در حال بازگشت به فدراسیون فوتبال رفته است، مدعی است که از نظر مالی توانایی تغذیه فدراسیون را دارد. نگاه کنید و به فوتبال ایران پول تزریق کنید و این موضوع یکی از مهم ترین دلایل آن است که مهدی تاج از روی تدبیر او را منصوب کرد اما لازم به ذکر است که تاج پس از یک سال ممبینی را به دلیل برکناری ممبینی از بخش بازاریابی و اقتصادی فدراسیون برکنار کرد. بی تاثیری در جلب نظر اسپانسرها و ریختن پول در فدراسیون در دوره اول ریاست فدراسیون فوتبال!

بازگشت طالقانی به هیات فوتبال استان ثروتمند و فوتبالی خوزستان البته مهمترین تاثیر را در انتصاب ممبینی به مهمترین پست اجرایی فدراسیون فوتبال داشت. طالقانی که پس از نظر مثبت حمید بنی تمیم توسط میرشاد مجدی برکنار شده بود به محض آب افتادن از آسیاب و در انتخاباتی که به گفته مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان رسمی و قابل قبول نبود به هیئت فوتبال بازگشت. استان، بار دیگر به مقام قدرت برگزیده شد و بازگشت تا نقشی کلیدی در تصمیمات راهبردی مهدی تاج داشته باشد، البته این بار از راه دور.


ارتباط ضعیف با جامعه داوری و مشکلات VAR

در روزهایی که رئیس فدراسیون فوتبال به صراحت از به خطر افتادن شرایط داوران فوتبال ایران در مجامع بین المللی به دلیل نبود فناوری VAR صحبت می کند، انتصاب یک داور بازنشسته به سمت دبیرکلی اصلا خوشایند نیست. و امیدوار کننده؛ چرا که ممبینی در حذف نام رضا سهدان از فهرست داوران نخبه در دوران مدیریت او در دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال نقشی مسلم داشت و عملاً تبدیل به مردی بازی به بازی در عرصه استعدادهای نوظهور داوری فوتبال ایران شد. لازم به ذکر است که همیشه اختلافات جدی بین او و علیرضا فغانی وجود داشته است.


دبیرکلی که به دست داشتن در حادثه ویلموتس اعتراف نکرد!

امضای هدایت الله ممبینی به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره فدراسیون فوتبال نیز در قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی قرار گرفت که در نهایت به مخرب ترین قرارداد تاریخ ورزش ایران منجر شد. ممبینی البته همزمان با سایر نقش های جسورانه و مشکل ساز خود این امضا و تایید را نپذیرفت و ناباورانه مدعی شد 8 روز پس از امضای قرارداد فدراسیون با ویلموتس از این قرارداد ننگین مطلع شده است. اما این عذرخواهی ها چیزی از شگفتی بازگشت مقصران چند صد میلیارد تومانی فوتبال کم نمی کند و البته به جز رئیس فعلی فدراسیون هیچکس پاسخی برای این مشکل ندارد.


بیش از همه؛ نقش معامله مدیریتی در انتصاب ممبینی

از این اعلان احتمالی و گسترده، معامله ویژه ای حاصل شد. انتصاب داود پرهیشکاری به عنوان رئیس مرکز ملی فوتبال و حضور ممبینی به جای وی به عنوان دبیرکل نه تنها نتیجه کانال تاثیرگذار خوزستانی ها برای فوتبال ایران است، بلکه نوعی معامله بین دو نفر از اعضای هیات مدیره است. از فدراسیون فوتبال و یکی از نزدیکان یکی از این اعضا. ، فوتبال را رها نکنید و به کشور دیگری نروید و فرد نزدیک به عضو دیگر باید بر مهمترین صندلی اجرایی تکیه بزند و با گرفتن و دادن این اعضا کارها به خوبی پیش می رود.

در نهایت باید اذعان داشت که تصمیم اخیر مهدی تاج نیز مانند اکثر انتصابات بی حد و حصر نیست و جای انتقاد از سوی فدراسیون فوتبال را باز می گذارد. در شرایطی که به نظر می رسد ساختار اداری فدراسیون با ریاضت تداوم داشته باشد، بار دیگر سونامی در سازمان اجرایی فوتبال ایران رخ داده که خالی از هزینه نیست و تغییراتی را نیز در پی خواهد داشت. سپردن مجدد تاج به عضوی که در امتحانات قبلی مردود شده است، از آن دسته تصمیماتی است که تنها توسط رئیس فدراسیون و یارانش قابل توجیه است. نه برای هواداران فوتبال


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید