اعتیاد؛ سایه شومی بر دوران نوجوانی


ساعت: 13:51
تاریخ انتشار: 1389/03/14
کد خبر: 1843346

سال هاست که زنگ خطر کاهش سن مصرف مواد مخدر در کشورمان به صدا درآمده است، هشداری که در صورت بی توجهی به آن در آینده آسیب های جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ اعتیاد به مواد مخدر یک معضل اجتماعی و مهم در نوجوانان و جوانان به ویژه در بین دانش آموزان است. اعتیاد در این دوره خاص از زندگی عواقب ناخوشایندی مانند دوستان بد، ترک تحصیل، روابط غیرقانونی با دوستان، دزدی دارد. و منجر به فروپاشی خانواده و انواع مشکلات اجتماعی دیگر خواهد شد.


بر اساس آمار سازمان ملل، قاچاق مواد مخدر پس از نفت و سلاح سومین کشور جهان است که نشان دهنده گردش مالی کلان در این حوزه است و ایران به دلیل همسایگی با کشور ناپایدار افغانستان یکی از کشورهای ترانزیتی است. مواد مخدر در دنیا وجود دارد.

این سرمایه هنگفت از مرزهای شرقی به صورت قاچاق وارد کشور می شود و پس از یک شبکه توزیع پیچیده، علیرغم تمامی تقابل های نیروهای امنیتی، به دلیل گردش مالی زیاد، به دست مصرف کنندگان داخلی می رسد که خود مواد مخدر از جمله را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد. تریاک و گل از پرطرفدارترین مواد مخدر در ایران است.

معضل اعتیاد آسیب اجتماعی است و انواع مواد مخدر از جمله مواد صنعتی مشکل را دشوارتر کرده است، آسیب های اجتماعی باید آسیب های اعتیاد را در جامعه کاهش دهد.

راه حل قطعی برای این معضل اجتماعی وجود ندارد، اما تصمیم گیری ها می تواند با کنترل های منفی شروع شود، به ویژه مبارزه با ترانزیت مواد مخدر در مرزها که گاهی منجر به شهادت نیروهای امنیتی و کشتار اشرار می شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط آموزش و پرورش، مصرف مواد مخدر از جمله «گل» در بین دانش آموزان افزایش یافته و در سال های اخیر سن مصرف مواد مخدر به 19 تا 25 سال کاهش یافته است.

به گفته منابع رسمی، تعداد معتادان در ایران به 2 میلیون و 200 هزار تا 3 میلیون نفر رسیده است که نگرانی مضاعفی از افزایش مصرف مواد مخدر توسط زنان در ایران است که در نتیجه سالانه 7500 نوزاد معتاد در ایران متولد می شود.

در بلندمدت، سیاست گذاران اجتماعی باید برنامه هایی به نام برنامه های آموزشی ویژه دانش آموز را با هدف گروه های آسیب پذیر، مانند دانش آموزانی که والدین معتاد دارند، توسعه دهند.

مقابله با پدیده اعتیاد در بین دانش آموزانی که حساس ترین دوران زندگی خود را سپری می کنند، نیازمند مدیریت قوی و کار جدی تر دستگاه های مسئول به ویژه وزارت آموزش و پرورش است.

این دانش آموزان بیشترین آسیب را در برابر اعتیاد دارند، بنابراین برنامه هایی مانند مهارت های زندگی و برنامه های مشاوره و مشاوره برای ارائه اطلاعات لازم در مورد عواقب سوء مصرف مواد باید بخشی از برنامه های درسی مدارس باشد.

در سطح جامعه، نهادهای فرهنگی باید به ارتقای سطح ارتقای عوامل فیزیکی موثر مانند خواب، تغذیه و ورزش توجه کنند و در دانشگاه رسانه های دیداری و اجتماعی و در فرآیند اجتماعی شدن نهادینه شوند.

ریشه یابی معضل اعتیاد و جایگزینی روش های مناسب سرگرمی و تفریح ​​دانش آموزان از یک سو و آگاه سازی خانواده ها از مشکلات تحصیلی فرزندان و ایجاد محیطی امن در خانواده می تواند باعث کاهش ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد در کمک بین نوجوانان و جوانان شود. بزرگسالان

از حسن میرشکار

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید