نوجوانی با ارزش ترین دوران زندگی است/ درک متقابل و تعامل والدین بهترین راه برای کاهش استرس در نوجوانی است

ساعت: 13:30
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780034

زهرا مقیمی با بیان اینکه دوران نوجوانی گرانبهاترین دوران زندگی است، گفت: سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای گروه سنی نوجوانان نه تنها هر جامعه ای را تحت تاثیر قرار می دهد، بلکه چهره آینده آن را نیز ترسیم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زهرا مقیمی کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار تیتریک گفت: نوجوانی با ارزش ترین دوران زندگی است.

وی ادامه داد: فرد در سنین نوجوانی نسبت به بسیاری از مسائل پیرامون خود دچار تردید می شود و گاهی برای رسیدن به اهداف و خواسته های خود با دیگران و حتی والدین خود مخالفت می کند.

مقیمی افزود: در واقع در این دوران فرد می خواهد از وابستگی کودکی به سمت استقلال حرکت کند و در محیط خانواده و مدرسه استقلال بیشتری داشته باشد و خودش تصمیم بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: والدین و اطرافیان در این دوران می توانند بیشترین تاثیر را در رفتار عاطفی نوجوانان خود داشته باشند و فرزند خود را در مسیر رشد و تکامل راهنمایی کنند.

وی افزود: والدین باید از تحقیر، اتهام و نصیحت به شدت پرهیز کنند و به کودک اجازه تلاش و خطا بدهند و اعمال او را از راه دور مشاهده کنند.

مقیمی با اشاره به اینکه نوجوانان در دوران نوجوانی به آرامش نیاز دارند، گفت: فراهم آوردن محیطی آرام و به دور از استرس و اضطراب که در آن فضایی برای تجربیات خود داشته باشند بسیار مهم است.

این کارشناس تاکید کرد: زندگی در دنیای فناوری های پیشرفته باعث شده است که نوجوانان بیشتر درگیر مسائل سیاسی، مدنی و اجتماعی شوند و به همین دلیل نوجوانان نیازمند دسترسی به فضاهای امن و نظارت از راه دور والدین هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نوجوانی دوران بلوغ است و خانواده‌ها در این مقطع حساس بیشترین تأثیر را دارند، بنابراین باید با نوجوان صحبت کنند و با علاقه به صحبت‌های او گوش دهند و بدانند که خوب گوش دادن رمز ارتباط مؤثر با او است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید