اعمالی که در ماه رمضان انسان را از گناهان پاک می کند


ساعت: 19:47
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1819293

یدالله بهتاش گفت: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند هرکس در ماه مبارک رمضان پنج عمل انجام دهد از گناهان پاک می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جداالله بهتاش در گفتگو با شبکه خبری تهران وی در خصوص جایگاه و ارزش برگزاری ماه مبارک رمضان گفت: ماه مبارک رمضان یکی از با فضیلت ترین و بهترین ماه های خداوند است. بهترین روزها و شبها در این ماه مبارک است. همچنین فضیلت عبادت در این ماه بسیار زیاد است و دعاها در این ماه است «اجابت شد.

وی افزود: تبریک ماه مبارک رمضان یکی از ارزشمندترین چیزهایی است که فضیلت های زیادی دارد. فرصت را از دست ندهید. «چمدان باید ارائه شود تا دلیلی برای جایزه ارائه شود.

این کارشناس قرآنی ماه مبارک رمضان را از منظر «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم» توصیف می کند و می افزاید: در مورد این ماه نکات قابل توجهی بیان کرده اند. رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: ای مردم، ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت برای شما فرا رسیده است. ماهی که برترین ماه نزد خداست و روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شب ها و ساعاتش بهترین ساعات است، پس می توان فهمید که رمضان ماه خداست و ویژگی های او از برکات است. شنیده اید که ثواب ذکر و جشن بسیار است، حتی نفس کشیدن و خوابیدن در این ماه برای مؤمنان و روزه داران فضیلت و ثواب است، پس شایسته است از او برای ورود به این ماه استقبال کنید و برای آمرزش الهی آماده شوید. رحمت

بهتاش در خصوص ارزش و جایگاه روزه از دیدگاه ائمه علیهم السلام تصریح کرد: روزه از با فضیلت ترین اعمال به شمار می رود، اما جایگاه و ارزش این عمل بزرگ در ماه رمضان بسیار بالاست. در این باره می فرماید: روزه سپر بلاهای دنیا و عذاب های آخرت است که فضیلت فراوانی دارد.

وی به دیگر اعمال ارزشمند در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: «پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم» در خطبه خود علاوه بر تأکید بر روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان، اعمال دیگری را نیز مطرح کرد که: اگر برآورده شود، می تواند یک فضیلت باشد. و باید ارزش زیادی داشته باشد، کارهایی مانند بیدار شدن در سحر، حتی به اندازه خوردن یک جرعه آب، و نیز تلاوت قرآن، که باید به آن توجه شود.

این کارشناس قرآنی به ثواب و ثواب روزه اشاره کرد و گفت: روزه یک عمل ارزشمند است که بر ماه شعبان و ماه رمضان تاکید دارد. می توان به بندگان رحمت خدا رجوع کرد، از خطاها و حتی گذشت پدر و مادر پرهیز کرد، بدن را از حرام هایی که در بدن رشد کرد پاک کرد، در هنگام مرگ به راحتی زندگی کرد، از خستگی دوری کرد و تشنگی و گرسنگی در روز قیامت، برای رهایی از آتش جهنم و استفاده از میوه های بهشتی ذکر کرده است.

بهتاش درباره اهمیت روزه توضیح می دهد: کتاب اصول کافی جلد 4 صفحه 87 حدیثی را نقل می کند که نه تنها روزه و گرسنگی و تشنگی دائمی را ثواب و قبولی حسنات دانسته است، بلکه روزه و قبولی حسنات را نیز به حساب می آورد. و استغفار در این داستان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جابر بن انصاری در مورد ارزش و روش روزه چنین نقل می کند: ج ای جابر که در ماه رمضان پنج عمل انجام داد از همه چیز پاک می شود. گناهان روزه، وقف ساعاتی از شب های ماه مبارک رمضان به عبادت، عفت شکم یعنی پرهیز از خوردن حرام و ناپاک، عفت و در نهایت حفظ زبان از دروغ و تهمت بر زخم زبان، جابر پس از شنیدن این نکات است. خطاب به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: چه حدیث خوب و ارزشمندی است، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ادامه داد: ای جابر به درستی که این شرایط. خوب و ارزشمند هستند، اما اجرای آنها بسیار دشوار است.

وی آمادگی برای ماه مبارک رمضان را کاری بسیار مهم و با فضیلت دانست و تاکید کرد: روزه برای آمادگی و ورود به ماه مبارک رمضان بسیار مهم است و ثواب زیادی دارد و ما را از بسیاری گناهان پاک می کند. فارغ التحصیلی، بنابراین باید همیشه در نظر داشته باشیم که انجام صحیح و صحیح اعمال بسیار مهم است، بنابراین رفتن به پذیرایی نیز به انجام صحیح اعمال کمک زیادی می کند، در عین حال باید در نظر داشته باشیم که شما به عنوان دانش آموز اول سال به مدرسه بروید و سعی کنید از معلم و درس با هم یاد بگیرید، در پایان سال نتایج یکسانی نمی گیرید و برخی قبول می شوند و برخی دیگر در امتحان مردود می شوند.

این کارشناس قرآنی درباره استجابت دعا توضیح داد: ماه های مبارک رمضان و شعبان ماه های ارزشمندی است که در آن دعاها به ویژه لیله قدر مستجاب می شود. کدورت یا دلشکستگی پدر و مادر یا قطع رحم، پس از این پس باید به فکر شب های قدر باشد و زمینه را برای آن فراهم کند، پس اگر خشونت و کدورتی وجود دارد، این عمل نوعی سلام است. ماه رمضان

بهتاش با اشاره به حدیث پیامبر اکرم (ص) برای شب قیامت در ماه های شعبان و ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: شب زنده داری و عبادت در آن شب هایی که به دلیل ناچاری مجبور به خانه نشینی می شود. بیماری عروق کرونر قلب و زمان بیشتر فرصت بسیار خوبی داریم و با خواندن قرآن و خواندن دعای ابوحمزه و جمع آوری توشه از آخرت می توانیم ثواب زیادی به دست آوریم. ما مجبور نیستیم تمام وقت خود را صرف تماشای تلویزیون کنیم. در این شبها حتی مطالعه مفید نیز نوعی عبادت است. بسیاری از کتب و تفاسیر بزرگ قرآن که در شب قدر نوشته شده است نشان می دهد که خواندن نیز می تواند یک عبادت ارزشمند باشد، زیرا مطالعه قرآن و کسب امنیت برای خداوند بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید