بلا‌ها باعث بخشش خطا‌ها و گناهان انسان می‌شود

استاد حوزه علمیه:

استاد حوزه علمیه گفت: تمام بلا‌ها باعث بخشش خطا‌ها و گناهان انسان می‌شوند. در این صورت اعمال انسان برای آخرت سالم و بدون معارض باقی می‌ماند و خداوند اجر این اعمال نیک را می‌پردازد.


به گزارش

خبرگزاری موج،


آیت الله هاشمی علیا تولیت مدرسه علمیه قائم (عج) چیذر در جلسه درس اخلاق که با عنوان شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه در همین حوزه علمیه برگزار شد با اشاره به اینکه زندگی انسان‌ها در این دنیا همراه با گرفتاری‌های اجتناب ناپذیری است اظهار داشت: صبر در این گرفتاری‌ها موجب کمال و سعادت انسان و زندگی طیّب در دنیا و آخرت، و بی‌صبری در آنها را موجب زمین خوردن و هلاکت انسان است.

وی با استناد به روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) بیان داشت: حضرت در یک روایت این گرفتاری‌ها را در سه دسته اوامر الهی، نواهی الهی و انواع بلاها و مصیبت‌ها دسته بندی کرده و فرمودند مصائبی چون مرگ اطرافیان، تنها بخشی از بلاهای انسان است و تمام ناملایمات و ناراحتی‌ها هر چقدر هم کوچک، بلا محسوب می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه قائم (عج) چیذر با یادآوری این سنّت الهی که هرچه ایمان انسانی بیشتر باشد، ابتلاء و امتحانش نیز بیشتر خواهد بود، ادامه داد: علّت این امر چنین است که هرچقدر ایمان زیاد شود، قرب به خداوند بیشتر است و هرچه قرب بیشتر شود، محبت بنده به خدا بیشتر خواهد بود. هرچقدر محبت بیشتر شود، استحقاق بنده به ثواب و عطای الهی بیشتر می‌شود و بالاترین عطاهای الهی در دنیا برای بنده مقرّب و محبّ و عاشق حق، همین ابتلائات است؛ زیرا تمام بلاها باعث بخشش خطاها و گناهان انسان می‌شوند. در این صورت اعمال انسان برای آخرت سالم و بدون معارض باقی می‌ماند و خداوند اجر این اعمال نیک را می‌پردازد. بنابراین انسان در ورطه امتحانات الهی باید حمد خداوند را به جا آورده و به او پناه برد؛ نه آنکه بلاها را نزد بندگان خدا به شکایت بازگو کرد.

این استاد اخلاق، در ادامه با اشاره به آثار صبر گفت: آثار صبر شامل کم شدن میل انسان به دنیا و توجه و تضرّع و انابه به درگاه الهی، نجات از هول‌های آخرت، ورود به بهشت، نائل شدن به مقامات مقرّبین و اولیاءالله و مقامی حتّی بالاتر از مقام شهدا می‌شود؛ شهید تنها در لحظه جان دادن صبر می‌کند، اما صابر هر روز چندین و چند بلا می‌بیند و در هر حال صبور است.

وی در ادامه به روایاتی در این زمینه استناد کرد و بیان داشت: از جمله روایتی از امام صادق (ع) که فرمودند: «مَنِ اُبْتُلِیَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِینَ بِبَلاَءٍ فَصَبَرَ عَلَیْهِ کَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِ أَلْفِ شَهِیدٍ؛ هر مؤمنی گرفتار شود و در برابر آن صبر کند، اجر او مانند اجر هزار شهید است. «اَلصَّبْرُ ثَلاَثَةٌ صَبْرٌ عِنْدَ اَلْمُصِیبَةِ وَ صَبْرٌ عَلَی اَلطَّاعَةِ وَ صَبْرٌ عَنِ اَلْمَعْصِیَةِ فَمَنْ صَبَرَ عَلَی اَلْمُصِیبَةِ؛ صبر سه قسم است: صبر بر مصیبت و صبر بر طاعت و صبر از گناه.




آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید