مسئول حقوق الله و حقوق مردم، خط مشی و رفتار مسئولان در چشم بی گناهان است.


ساعت: 17:51
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۳
کد خبر: 1903422

این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش مستمر امام صادق (علیه السلام) در توسعه علم، گفت: خط مشی و رفتار مسئولان در قبال حقوق خدا و حقوق مردم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از قم فردا، صبح روز جمعه 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری. پس از میلاد، مدینه منتظر طلوع دیگری از عترت پاک رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود تا با تجلی جمال این ولادت مبارک و وضو، نور بگیرد و چهره خود را نورانی کند. یکبار دیگر. سرانجام با ولادت ششمین امام معصوم (علیه السلام) خانه امامت و ولایت مملو از شادی و سرور شد. فرشتگان مشتاقانه به استقبال گل همیشه بهار تازه شکفته به زمین آمدند و نرگس چشمانشان ورود فرخنده این عزیز را گرامی داشتند. همچنین این میلاد فرخنده و بزرگ را به تمامی عاشقان اهل بیت علیهم السلام تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدواریم با استفاده کافی از مکتب این ستارگان نورانی گامی در جهت تهذیب جسم و روح برداریم. از آلودگی ها و گناهان
عصر امام صادق (علیه السلام) در قرن دوم. عصر شکوفایی علم و فقه و کلام و مناظره و احادیث و روایات و از سوی دیگر عصر بدعت ها و اوهام و رواج ادیان مختلف بود; از این رو با توجه به نیاز جامعه آن روز و در سایه شرایط مهیا شده و آرامشی که برای بنی هاشم به دلیل درگیری دولت های بنی امیه و بنی عباس ایجاد شده بود، با ایجاد مجالس آموزشی و پژوهشی شاگردان زیادی تربیت کرد. مراکز وی با شرکت در مناظرات و مباحث علمی و دینی، جدای از آشکار ساختن چهره واقعی اسلام و فقه محمدی، به شبهات دروغگویان و شیادان بنی امیه و عباسی نیز پاسخ داد و دسیسه های آنان را بر باد داد.
از این رو، به مناسبت میلاد حجت الاسلام والمسلمین امام جعفر صادق (علیه السلام)، حسین فنادی کارشناس مسائل دینی در گفتگو با خبرنگار؛ فردا پدرخوانده وی با اشاره به فضایل اخلاقی این امامزاده گفت: امام صادق (علیه السلام) نمونه بارز انسان کاملی است که کمال صفات و اعمال نیکو بر اساس تکلیف و رضایت خداوند در طول زندگی از برکاتش آشکار است.
وی ادامه داد: بنده خدا و توجه به تکلیف الهی و در نظر گرفتن رضایت خداوند در همه امور زندگی دلیل رسیدن به مقامات عالی معنوی است و ایام جهاد علمی بوده و رضایت خداوند ملاک فعالیت آنها بوده است.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های مسئولان از دیدگاه امام صادق (علیه‌السلام) گفت: برخی از فقها با تمسک به آیه شریفه «إِنَّ اللَّهُ أَمُورُکُمْ عَنْ تودووا الامانات الی أهله» می‌دانند. شایستگی در تحمیل مسئولیت به عنوان یکی از ارکان مهم مسئولیت پذیری را می دانند و مفهوم آیه ای که در دایره مسئولیت به نااهلان مسئولیت می دهد را نمی پذیرند.
وی افزود: در واقع تفکر نادرست نسبت به مسئولیت ها باعث ایجاد میل به قدرت می شود که منشأ بسیاری از مفاسد می شود، در حالی که فکر درست در مورد مسئولان باید اندیشه خدمت باشد که به آن «تقوای عملی مسئولان» می گوییم. “
حجت الاسلام فنادی در ادامه افزود: مهم ترین توصیه معصومین علیهم السلام جهاد و تلاش در انجام وظیفه است، عدم انجام وظیفه برای همه اقشار مذموم و از آن مذموم و زشت تر از سوی مراجع است. مسؤولان یک جامعه نباید در عملکرد ضعیف خود مقصر یا سهل انگاری کنند، در واقع حسن نیت و مسئولیت پذیری از اصولی است که از منظر حکومت اسلامی و وظایف اجتماعی مبتنی بر تقوای عملی است.
وی ادامه داد: دستورات اسلامی در حوزه کارگزاران و مسئولان به عنوان مثال در نامه امیرالمومنین حضرت علی (ع) خط مشی و رفتار مسئولان را مشخص می کند. مسئولان باید در پیشگاه خداوند و در برابر مردم پاسخگوی اعمال خود باشند. عدالت محوری، سادگی، همت مضاعف، معاشرت با صالحان، حفظ اموال مردم و اسیران، شجاعت در کار و مدیریت تحول آفرین و اعتلای جامعه از اصول رفتاری کارگزاران در نظام اسلامی است.
این کارشناس دینی با اشاره به مدیریت دانش و مجاهدت امام صادق(ع) در انتقال و تقویت مبانی و مفاهیم تربیت دینی در تمامی علوم، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در جهت توسعه علوم و معارف تلاش زیادی کردند. تحصیل دانش آموزان در زمان او دادوها.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید