اغتشاشات 17 هزار میلیارد ریال به کشور خسارت وارد کرده است/ فکر می کنم تا 4 روز آینده گزارش حادثه زاهدان آماده شود.


ساعت: 17:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915672

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: بر اساس آخرین گزارش های دریافتی که روزانه تکمیل می شود، 17 هزار میلیارد ریال خسارت به اماکن عمومی و خصوصی، مردم، خودروها، منازل و… وارد شده است. آغاز شورش ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در گفت و گو با صداوسیما در خصوص حوادث و اغتشاشات اخیر گفت.

متن این گفتگو به شرح زیر است:

پس از آغاز ناآرامی ها در اوایل مهر، وزارت کشور چه گزارشی از خسارت اقتصادی وارده به اموال عمومی و خصوصی دریافت کرد؟

میرا احمدی: از ابتدای فتنه، گزارش های مستمری به صورت شبانه روزی دریافت می کردیم و با رصد و تحلیل ابعاد مختلف این جنگ ترکیبی، تصمیمات لازم اتخاذ شد. خسارات اقتصادی وارد شده به کشور از جمله مسائل مهم ما بود که شامل خسارت مستقیم و غیرمستقیم می شود و باید مسیر جبران آن مشخص شود.

بر اساس آخرین گزارش ها که روزانه تکمیل می شود، 17 هزار میلیارد ریال در اماکن عمومی و خصوصی، مردم، خودروها، منازل و … خسارت وارد شده است. در این میان مغازه ها و مغازه ها غارت و یا سوزانده شدند.

البته بخش‌هایی از خسارت‌ها به‌ویژه از استان سیستان و بلوچستان و به‌ویژه شهر زاهدان هنوز به طور کامل گزارش نشده است و این رقم بدون احتساب خسارات وارده در سیستان و بلوچستان بالغ بر 17 هزار میلیارد ریال است.

بر اساس جمع بندی کارشناسان، آسیب های غیرمستقیم اقتصادی بسیار بیشتر از آسیب های مستقیم است که مربوط به کسب و کار، فعالیت های اقتصادی و تاثیر آنها بر رشد اقتصادی کشور است. یکی از اهداف مهم دشمنان فشار بر تجارت بود. فعالیت و پیشرفت اقتصادی متاثر از اهرم فشار دوگانه تحریم ها و شرایط اخیر داخلی بود.

طبق آخرین گزارش های اطلاعاتی اعلام شده است که در اتاق فرماندهی و نبرد عملیات ترکیبی و محل فرماندهی این اغتشاشات، شکست خود را از ملت ایران پذیرفته اند. آنها دلیل شکست را عدم حمایت مردم می دانند و این امر با حضور مستمر انبوه مردم در موکب ها و تشییع شهدا رخ می دهد.

در ادامه این گزارش ها، دشمن به موضوع 22 آبان که یکی از راهپیمایی های برجسته ایران به شمار می رفت اشاره کرد و آخرین مضمون آن جشن پیروزی تیم ملی فوتبال ایران مقابل ولز در جام جهانی بود. در قطر وقتی مردم روی صحنه آمدند و کف زدند. دشمن پذیرفت که در این جنگ ترکیبی با تمام اقداماتش شکست خورده است.

گفتید گزارش خسارت مربوط به استان سیستان و بلوچستان هنوز کامل نیست. چه زمانی آماده می شود و چرا در برآوردها لحاظ نشده است؟

میراحمدی: فکر می کنم گزارش زاهدان تا 4 روز آینده آماده شود چون میزان خسارت بسیار زیاد است.

در هفته های اخیر آماری از خسارت های وارد شده به شهرداری تهران و بانک ها در رسانه ها منتشر شده است. وزارت کشور گزارشات خود را از کدام ارگان دریافت کرده است؟

میرا احمدی: البته وزارت اقتصاد گزارش هایی از خسارت وارده به بانک های دولتی داده است. اما مرجع ما گزارش هایی است که استانداران از همه نهادهای دولتی و نیمه دولتی و بخش خصوصی جمع آوری کرده اند.

رئیس قوه قضائیه بارها تاکید کرده است که این خسارات بر عهده متخلفان و تحریک کنندگانی باشد که باعث تحریک جمعیت شدند. امیدوارم سیستم عدلی این را اجرا کند و خسارات وارده به مردم و ادارات دولتی توسط شورشیان را جبران کند. برخی افراد با توئیت و انتشار اخبار جعلی و برانگیختن احساسات، مشکلاتی را برای مردم و مشاغل ایجاد کرده اند.

بر اساس آنچه از مرزها دریافت کرده ایم، ناآرامی های کشور بر تجارت مرزی تأثیر منفی داشته است، اما تأثیر آن بر حجم و کمیت نیاز به ارزیابی مسئولان دستگاه های دولتی است که این کار را انجام می دهند.

دولت و نهادهای حاکمیتی با برآوردی که از میزان خسارات وارده می کنند و طبق قانون به دنبال جبران و دریافت هزینه ها از شورشیان و غیره هستند. در مورد علت این اغتشاشات چه اقدامی صورت گرفته است؟

میراحمدی: یکی از موضوعاتی که ما از ابتدا روی آن متمرکز بوده ایم و بخش های مختلف وظیفه ریشه یابی آن را بر عهده داشته اند، شناسایی مسائل و زخم هایی است که دشمنان از آن سوء استفاده می کنند.

چند کار انجام شد و البته ادامه دارد. در گفتگو با تعداد زیادی از دستگیرشدگان، انگیزه و دلیل حضور آنان مشخص شد. بحث و بررسی این بود که آیا افراد دستگیر شده معترض، تحریک کننده یا اغتشاشگر هستند.

نظرسنجی ها و نظرسنجی ها نیز برای شناسایی مشکلات استفاده شد. حتی وزارت کشور این قسمت را انجام داده و سایر ادارات مربوطه در کشور نیز بررسی هایی را برای شناسایی زخم ها و ناراحتی ها و علت اعتراضات انجام داده اند.

تمرکز دولت بر شناسایی سریع منشأ مشکلات و اولویت‌بندی مشکلات بود و رئیس‌جمهور نیز در جلسات بر این موضوع تاکید کرد، بنابراین صرف نظر از اینکه دشمنان از شرایط سوء استفاده کردند، زمینه‌های سوء استفاده مشخص و کوتاه‌مدت است. میان مدت و پیدا کردن بلندمدت. یکی از این مشکلات و زخم ها معیشت و اقتصاد است که نمی توان منکر آن شد; اما درصد بیکارانی که در این اغتشاشات شرکت کردند و دستگیر شدند حدود 4-5 درصد است.

بنابراین نمی توان تصور کرد که منبع اصلی این اتفاقات اقتصادی باشد. این یک مشکل است، اما علت اصلی آن نیست، بلکه یکی از مشکلاتی است که از آن بهره برداری می شود. اعتراض به بی عدالتی است. البته در برخی از مسائل ایراداتی وجود دارد که در اذهان مردم به ویژه جوانان وجود دارد; تا زمانی که واقعیت منظور آنها نباشد.

وقتی با برخی از این جوانان صحبت می کنید، می بینید که تصور می کنند دشمنان چه چیزی در فضای مجازی کاشته اند. گویی مسئولان کشور به فکر جیب خود هستند یا به فکر مردم نیستند و غارتگر هستند. یا پرونده چند هزار میلیاردی مطرح می شود، هرچند وقتی وارد پرونده و محتوای آن می شویم از واقعیت دور است و جامعه از آن متاثر می شود.

همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، قبل از اینکه دشمنان بخواهند سرزمین ها را اشغال کنند، ذهن ها را اشغال می کنند. آنها همچنین این کار را هنرمندانه انجام می دهند. در این اغتشاشات هزینه ها بدون هیچ محدودیتی انجام می شد، در اعترافات بود که دشمنان تاوان دادند، مثلاً شعار سه میلیون تومانی یا شبانه دو میلیون تومانی. حمله به افسر 50 میلیون تومانی یا کشتن افسر شرایط پناهندگی یا فرصت های قابل توجهی را برای خدمت در خارج از کشور فراهم کرد. مشوق ها و مشکلات پیشنهادی برای تحریک و ایجاد انگیزه در افراد ارائه می شود.

متأسفانه از ابزارهای غیراخلاقی نیز در پیشنهادها استفاده شده است. به برخی از دختران مأموریت داده شد که مثلاً به یک جوان پیشنهاد کنند که یک اقدام ضد امنیتی انجام دهد تا او بتواند چند شب پیش آنها باشد. موضوعی کثیف و غیراخلاقی که حتی از آن نمی ترسیدند. در جاهای دیگر آغوش رایگان می‌دهند، بی‌چون و چرا بوده است و به شکلی گستاخانه‌تر به برخی از جوانان عرضه می‌شود.

البته دشمنان همچنان با تنفس مصنوعی سعی در بدتر کردن وضعیت کنونی کشور دارند و به شدت بر روی مسائل قومیتی و مذهبی تمرکز دارند. در سیستان و بلوچستان و در مناطق کردنشین یکی از اولویت های جدی دشمنان به گفته آنان، فعال سازی خطاها برای اقوام است که معتقدیم جبهه متحد آنهاست. اما با بیداری و هوشیاری عزیزانمان در سیستان و بلوچستان و کردستان نقشه هایشان ناکام ماند.

اراده قوه قضائیه و دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی برخلاف اغتشاشات قبلی است که معمولاً پس از یک سکون، افراد تحت تعقیب و شناسایی قرار نمی گیرند، این بار تا آخرین فردی که به امنیت کشور آسیب زده، آسیب رسانده یا به خطر انداخته و ایجاد کرده است. ناامنی آورده شده باید جستجو و شناسایی شود.

البته کسانی که احساساتی شده اند فریب خورده اند و به فرموده مقام معظم رهبری اظهار پشیمانی کرده اند و اصراری بر اشتباهات گذشته ندارند، پنجره عفو و بخشش همیشه باز و قابل تقدیر بوده است. هدف این است که مردم به اشتباهات خود پی ببرند و به پیشرفت کشور کمک کنند و مشکلات را حل کنند تا به آرامش، امنیت و آسایش کامل برسد. به امید اینکه دولت بتواند به نحو شایسته و سریع با مشکلات و مطالبات مردم رسیدگی کند.

دیدگاهتان را بنویسید