افتتاحیه کتاب فاخر «فرهنگ لری چاول» / مظلومیت فرهنگ در بین کارکنان لنده + تصاویر

ساعت: 15:26
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791855

با حضور نویسندگان و مسئولان در مراسم افتتاحیه، کتاب «فرهنگ لری چاول» در شهر لند معرفی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، مراسم افتتاحیه فرهنگ لغت لری چویل توسط سید باکر هورامی از فرهنگیان شهرستان لنده، اهل لنده و رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان لنده و جمعی از نویسندگان شهری در تالار شهر لنده تالیف شد.

در ابتدای این مراسم اسماعیل زارعی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده گفت: تلاش های خوبی در حوزه نشر و کتاب در حال انجام است و گام های خوبی در حوزه نویسندگی برداشته می شود.

وی افزود: بنیاد علوی دوره یک هفته ای نویسندگی را در لنده برگزار می کند که آینده خوشی را برای نویسندگان نوید می دهد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لنده گفت: باید قدردان زحمات خوب بنیاد علوی برای ارتقای فعالیت های فرهنگی و هنری باشیم.

علی نیکبخت رئیس موسسه عمران و آبادانی شهرستان لنده گفت: در اشعار و احادیث تاکید زیادی بر کتاب و کتابخوانی شده که میراثی ماندگار برای نسل های آینده است.
وی افزود: بنیاد علوی اقدامات خوبی برای حمایت مادی و معنوی از فرهنگ و آموزش کتاب انجام داده است. امیدواریم توجه به فرهنگ بومی منطقه و لرتباران اثر ارزشمندی باشد که امروز در قالب فرهنگ لری در کتاب سید باکر هورامی آمده است.
رئیس موسسه توسعه و عمران سرزمین سرزمین گفت: تاکنون در راستای حمایت از فعالیت های فرهنگی بنیاد علوی امیدوار بوده ایم که در این حوزه یعنی. در حوزه فرهنگ که زیرساخت جامعه است بیش از همه نهادهای فرهنگی شاهد همدلی و همکاری هستیم.»

fcb465d1 bcd6 414c 831d 33ab25b7b0bc خبر خاکستری

در ادامه ایمان محتشم، مدیر فرهنگی بنیاد توسعه و عمران لنده گفت: امروز شاهد تحولات اساسی در عرصه فرهنگ هستیم و امیدواریم ریشه ارزش های ما در حوزه فرهنگ بومی رفع شود. “

وی افزود: تلاش برای معرفی فرهنگ و بوم شناسی محلی لرتباران گامی ارزشمند در راستای ترویج فرهنگ بومی در حال انجام است.

مختشم گفت: تلاش برای تربیت نویسنده در حوزه های مختلف یکی از برنامه های مهم در دستور کار بنیاد علوی است.

سپس کوروش محمدی رئیس کانون نویسندگان لنده گفت: جایی که قلم و کتاب باشد سرکوب می شود اما این مهم با احترام هنرمندان و اهل قلم برگزار می شود.

وی افزود: انتظار می رود به فعالیت های فرهنگی و اهل قلم توجه ویژه ای شود که باید از سوی همه دستگاه ها اعمال شود.

محمدی افزود: توجه به محیط زیست و بالا بردن گویش محلی گامی بلند در جهت گسترش و پرورش اندیشه های باشکوه بشری برای آینده است.

9cfd669a 83b4 4e85 af3b cae1a8fb6a5b خبر خاکستری

رئیس کانون نویسندگان لنده گفت: یکی از مهم ترین اقدامات جوجه های بی سیم در دوران دفاع مقدس، استفاده از گویش های محلی در عملیات بود که نقش مهمی در افشای اطلاعات داشت.

وی افزود: گویش و زبان محلی ما نباید در کشاکش زمان فراموش شود لذا این مهم باید در عرصه های مختلف اعمال شود.

سید باقر خرمی نویسنده فرهنگ فرهنگ ایل گفت: توجه به محیط زیست، عامیانه و کلمات کلیدی نیاکان ما از ارزش هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: توجه به سخنان فاخر و ارزشمند لری باید در عرصه های مختلف اعمال شود و این فرهنگ فاخر حفظ و حراست شود تا از فراموشی این سخنان ارزشمند جلوگیری شود.

0689caad 6080 4182 9a92 e51563b73715 خبر خاکستری

نویسنده فرهنگ لغت لری گفت: تفکیک واژگان و عمق نگرش به محتوا و گویش محلی مهمترین اقدام است که یکی از اهداف پست توجه به معانی و مفاهیم این واژه است که قابل تعمیم است. در سطح ملی به خصوص در زاگرس.

وی گفت: توجه به معانی و واژه های ارزشمند لری مسیر ارزشمندی است که می تواند نقش مهمی در اعتلای عرصه فرهنگ داشته باشد، می تواند نقش مهمی در اعتلای جایگاه لرتباران حفظ کند.

در ادامه بهداد هورامی نویسنده کتاب به قرائت شعری از لری پرداخت که مورد تحسین حاضرین قرار گرفت و مراسم با افتتاحیه کتاب با حضور مسئولین حاضر در جلسه به پایان رسید.

عکس های تکمیلی در زیر آمده است:

دیدگاهتان را بنویسید