افتخار یک کارگردان در حرکت از داستانی به مستند


ساعت: 14:43
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1918067

محسن طباطبایی پور پس از دریافت نشان فیروزه در جشنواره مستند سینمای حقیقی گفت: یکی از افتخارات من گذار از سینمای داستانی به سینمای مستند است. سینمای مستند سینمای حقایق، سینمای صداقت و سینمای عشق است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ طباطبایی پور یکی از چهره های فعال سینمای مستند ایران است که با تأسیس مؤسسه سینمای اصفهان، تولید بسیاری از آثار مستند و داستانی و در طول چهار دهه فعالیت با هدف احیای فرهنگ و فرهنگ ایرانی را بر عهده داشته است. هنر و ارائه اقوام، میراث فرهنگی، مشاهیر، اساتید و نوابغ.کشور تلاش کرده است. ساخت مجموعه مستندهای «سمفونی زاینده رود»، «فرهنگ بازار اصفهان»، «معلم» و… از جمله کارهای این مستندساز است که همزمان با جشنواره سینما هقیت برای وی برگزار شد.

در این مراسم محمد حمیدی مقدم – دبیر جشنواره – با گرامیداشت این هنرمند گفت: قصد داریم از هنرمندی که در خارج از تهران به ساخت فیلم مشغول بوده و هست و ارتباطش با کانون قطع نشده است، تقدیر و تجلیل شود. خارج از تهران برنامه ای است که بسیار ویژه است زیرا جشنواره امسال هماهنگ است، اما علاوه بر این، زمانی که برنامه بزرگداشت امسال را در نظر گرفتیم، به این نتیجه رسیدم که جایگاه کسانی را انتخاب کنیم که نقش تعادل و گفتگو را در این ایام دارند. سینمای ما و چه کسی می تواند نظر جمع کند و مرکز ذوق باشد به همین دلیل با توصیه دوستان احساس کردم محسن طباطبایی پور جدا از شخصیتش چنین ویژگی هایی دارد و از بسیاری جهات توسعه دهنده پسا است. سینمای انقلابی تا دهه 60

وی ادامه داد: آقای طباطبایی پور در عرصه های مختلف از جمله سینمای داستانی، برنامه های تلویزیونی، سینمای مستند و … زندگی خود را وقف سینمای ایران کرد و یکی از ویژگی های خوب آنها این است که برای رسیدن به آرزوهایشان از اصفهان به مرکز مهاجرت نکردند. آنها هنر را در فرهنگ شهر اصفهان پذیرفته اند تا اقلیم خود را بهتر نشان دهند، البته توانسته اند ارتباط خود را با مرکز حفظ کنند که یکی از نقاط تعادلی است که سال هاست به آن فکر می کنیم. .

از معرفی مدرسه اصفهان تا ردیابی زندانیان بازداشت شده

به گزارش ستاد خبری جشنواره، سعید رشتیان – تهیه کننده مستند – نیز گفت: تقریبا در اوایل دهه 80 با آقای طباطبایی پور آشنا شدم، شاید زمانی که ایشان از تهران به اصفهان برگشتند و بیشتر به سینمای مستند پرداختند، این آشنایی بود. برای من خیلی مهم بود شیرین است. در این مدت در هیئت مدیره انجمن تهیه کنندگان فیلم مستند فعالیت داشتیم و برایمان خیلی جالب بود که تقریبا هر هفته یک کارگردان و تهیه کننده از اصفهان برای شرکت در جلسه هیات مدیره و امور صنفی به تهران می آمدند. ، که مسئولیت آن را بر عهده داشت، به دنبال او رفت و به اصفهان بازگشت.

وی ادامه داد: کم کم با آقای طباطبایی پور و فعالیت ها و فیلم های ایشان آشنا شدم و متوجه شدم که ایشان یکی از بزرگ ترین تهیه کنندگان کشور هستند. در جایی از او پرسیدم که چرا از داستان بلند به مستند تبدیل شدی که گفت نه من فرق بین مستند و مستند را نمی دانم. چه خبر، قدر کجایی که هستی، من سینمای داستان را تقریباً از اول تا آخر تجربه کردم و نتوانستم آنجا تاب بیاورم، برای همین نقل مکان کردم و ساکن این سینما شدم که به نظرم سینمای فرهنگ است. در حلقه هیئت مدیره انجمن مستندسازان، طباطبایی پور را مکتب اصفهان نامیدیم و او به طور کامل مکتب اصفهان را اداره می کرد. حالا بعد از سال ها دفتر او مثل خانه بسیاری از مستندسازان جوان است و من دوستان مستندساز بزرگی را می شناسم که از دفتر طباطبایی پور شروع کردند.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: برخی از شهرستان های صداوسیما تصمیم به ساخت مستند در استان های مختلف گرفته اند و برای این کار مشاورانی را در نظر گرفته اند که منوچر مشیری برای شهر اصفهان مشاوره می دهد. آماده. این مجموعه یک فیلم مستند بسیار مهم در مورد بازار اصفهان و … است پس می توان گفت که واقعا معرف مکتب اصفهان است. همچنین سرنخ بسیاری از رویدادهای فرهنگی اصفهان به نوعی به طباطبایی پور به عنوان تهیه کننده و کارگردان فرهنگی-هنری مربوط می شود.

رشتیان بالاخره تصریح کرد: برخی از مستندسازان یک بار به دلیل سوء تفاهم دستگیر شدند که پس از پیگیری آزاد شدند. این را به صراحت می گویم، اگرچه طباطبایی پور در تمام روابط رسمی و دولتی مسئولیتی نداشت، اما بدون هیاهو این موضوع را پیگیری کرد که برای من بسیار عجیب بود. باید بگویم که ایشان کاملاً و دقیقاً فردی با جامعیت، دقت و صمیمیت فراوان برای حل مشکلات سینمای مستند هستند، امیدوارم امثال ایشان در شرکت ما زیاد باشد.

طباطبایی پور باید 2700 فیلم ساخته باشد

سپس مهناز مظاهری تهیه کننده و کارگردان با ابراز خرسندی از موفقیت این جشنواره با بیان اینکه «خشم و آشتی امروز مستندسازان را سینمای مستند می شناسد» درباره جشنواره «سینما قکریت» صحبت کرد و گفت: اکثر فیلمسازان از این جشنواره حرکت می کنند. دنیای سینمای مستند به سینمای بلند، اما آقای طباطبایی پور از سینمای داستانی به سینمای مستند رفت، این سینمای داستانی است که موفق است، حاصل تجربه او در سینمای داستانی این است که رسانه، جنبه های فنی، کار با بازیگران را خوب می شناسد. و غیره تا کمترین چالش وجود داشته باشد از طرفی زیاد به دیده شدن توسط مردم فکر نمی کند، ممکن است کارهایی برای جامعه مستند و مردم انجام داده باشد که حتی خود مرد هم متوجه نشده است، این یک فضیلت است که باید بدانیم و یاد بگیریم از دیگر ویژگی های آن می توان به انتخاب سینما اشاره کرد. امروز تمام امید سینمای ما به مستند است و حرف اول را می زند و شاید طباطبایی پور به دلیل فردیت فرهنگی اش نتوانست سینمای دیگری را جز مستند انتخاب کند و آن را ادامه دهد.

این کارگردان در پایان تصریح کرد: ویژگی آثار مستند طباطبایی پور این است که عناصری را از اقیانوس فرهنگ و هنر اصفهان انتخاب کرده، به نسل بعد منتقل کرده و تثبیت کرده است و ما ناراحتیم که چرا این آثار در تلويزيون و رسانه ملي. منتشر نشده است، او دريافت كه اصفهان مهد فرهنگ و هنر است و آنها را به مستندترين شكل ثبت كرده است. او بسیار متواضع است و شاید باید 2700 فیلم می ساخت اما 270 فیلم ضبط کرد. امیدوارم روش و منش ایشان از محدوده اصفهان فراتر رود و سایر اقشار جامعه آن را ببینند و ثبت کنند.

طباطبایی پور هم به فکر گیشه بود

در ادامه محمدحسین حقگو (تهیه کننده) درباره این هنرمند گفت: در سال 62 مسئولیتی در معاونت فرهنگی بنیاد مصطفان به عهده گرفتم و با طباطبایی پور همکاری کردم. آن روزها با امکانات کم مشکل و سختی داشتیم و بنا به علاقه تصمیم گرفتیم کارهای مختلفی انجام دهیم، بنابراین تصمیم گرفتیم با اولین فیلمسازان همکاری کنیم، ریسکی بود که پذیرفتیم. بسیاری از آنها ایده آل های زیادی داشتند، بنابراین ما تیم قدرتمندی را تشکیل دادیم که انرژی زیادی گرفت.

وی ادامه داد: تقریبا نیمی از ایران را با ماشین طی کردیم تا جایی پیدا کنیم، در سال 64 و در اوج درگیری در کردستان هم برای خلق اثری متفاوت به آنجا رفتیم. من می خواستم همه چیز هنری باشد، اما او گفت که باید به صرفه باشد، که کاملاً درست بود. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های خوب طباطبایی‌پور این بود که وقتی جلسه‌ای برگزار می‌کردیم، نمی‌گذاشت بحثی پیش بیاید، بلکه آن را اداره می‌کرد. زمانی که ایشان به اصفهان رفت ما با هم در ارتباط بودیم.

این تهیه کننده خاطرنشان کرد: وی 270 اثر تولید کرده است که شگفت انگیز است و انرژی و توان زیادی از کارگردان و تهیه کننده می گیرد، این فیلم ها در اصفهان به عنوان یک ستون شناخته می شوند، نکته دیگر اینکه طباطبایی پور به دور از کمک به تولید مشغول است. از سازمان های دولتی و دریافت نمی کند سازمان متصل نیست، این نکته مهمی است و نباید فراموش شود. باید دانست که کار در اصفهان بسیار سخت است اما با درایت و تدبیر شخصی همه این موانع را پشت سر گذاشت و تا کنون ادامه دارد.

کارگردان محسن صفوی فر در ادامه این جشن با اشاره به اینکه محسن طباطبایی پور اولین تولید کننده اثر او بوده است، گفت: اصفهان رمز تاریخ هویت فرهنگی ایران است، رمزگشایی اصفهان پاسخ بسیاری از سوالاتی است که بر روی میز ایرانیان بوده است. تاریخ و سیاست سال هاست و البته یکی از وظایف مهم مستند رمزگشایی از آن است. سید محسن طباطبایی پور به عنوان تهیه کننده مستند طی سه دهه گذشته مجموعه ای از آثار را در اصفهان تولید کرده است که دسترسی و درک تاریخ سه هزار ساله در مرکز فلات ایران را برای ما فراهم می کند. هنر، فرهنگ، صنعت، جامعه، شخصیت ها و مکان ها.

وی ادامه داد: خوشبختانه اولین کار حرفه ای خود را به عنوان مستندساز حدود 20 سال پیش با طباطبایی پور شروع کردم و در نتیجه اطمینانی که به من به عنوان جوانی که در تلاش برای یافتن پاسخ سوالات متعددم بود، باعث شد تا من یک مستند فیلمی که در اولین تلاشش یک مجموعه مستند بود. از چشمه تا تالاب» بررسی جغرافیایی طبیعی زاینده رود و بیوسفر فرهنگی ایجاد شده پیرامون آن در شرایطی انجام شد که اولین نشانه های خشکسالی شدید نمایان شد و با این سوال بزرگتر مواجه شدیم که بحران چقدر جدی است؟

این کارگردان تاکید می‌کند: امروز که شب‌ها در اصفهان می‌خوابیم، نمی‌دانیم فردا کی طلوع می‌کند، مظهر حکمت، فرهنگ، زیبایی و عظمت مسجد عباسی همچنان پابرجاست یا بر اثر فرسایش خاک فروریخته است. با خشکسالی؟ ما در قلب بحران هستیم و امیدواریم مستند شود. من به عنوان عضوی کوچک از سینما و مستند ایران می خواهم از این روز برای بزرگداشت یکی از عاشقان اصفهان استفاده کنم و بگویم برگردیم اصفهان.

در پایان این مراسم محسن طباطبایی پور پس از دریافت نشان فیروزه ای جشنواره گفت: یکی از تمایزات من گذر از سینمای داستانی به سینمای مستند است، سینمای مستند سینمای حقایق، سینمای صداقت و سینماست. از عشق، هر فیلمی که ساخته باشم، خستگی ام را برطرف می کند. یکی از افتخارات من این است که آرشیو مستند را در دفتر، در سه ژانر کپی کرده ام و خیلی ها از من می خواهند که آرشیو را از رادیو پخش کنم.

وی ادامه داد: همیشه مضمون اصلی کار من حدیث نبوی است که می فرماید بزرگترهایمان را گرامی بداریم و به جوانانمان رحمت و محبت کنیم.وقتی اصفهان بودم به خانه هر هنرمند عزیزی رفتم و بنابراین ما توانستیم مستندهای عالی بسازیم. این جایزه را به درگذشتگانی که با آنها کار کرده ام و یادشان همیشه در ذهنم است مانند خسرو سینایی، شاپور قریب، یدالله صمدی، رحیم رحیمی پور و… تقدیم می کنم.

طباطبایی پور در نهایت با شعری گفت: سینما فرش می بافد نه نقشی که شما می خواهید، نقشه را گذاشته است، شما فقط در این میان طرح را خوب ببافید تا فرش زندگی خود را نخرید.

دیدگاهتان را بنویسید