افت 43 سانتی متری تراز «دریاچه ارومیه» نسبت به فروردین 1401

افت 43 سانتی متری تراز «دریاچه ارومیه» نسبت به فروردین 1401

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست بر لزوم جلوگیری از احداث سدهای جدید در حوضه تا تحقق شرایط پایدار دریاچه و مدیریت صحیح منابع آب و استفاده در حوضه تاکید کرد.

ارزو اشرفی زاده در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه در 24 فروردین 1402 برابر با 30.1270 متر بوده در حالی که کمترین تراز ثبت شده در سال آبی گذشته در آبان ماه 04.1270 بوده است. به این ترتیب تراز آب دریاچه نسبت به آبان ماه سال گذشته 26 سانتی متر افزایش یافته است، این در حالی است که در 24 فروردین سال گذشته سطح آب 1270/77 بوده و سطح آب که اکنون 1251 کیلومتر مربع است کاهش یافته است. حدود 1300 کیلومتر مربع نسبت به سال آبی گذشته.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست گفت: خوشبختانه با بارندگی های اخیر در حوضه دریاچه ارومیه میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته و پیش بینی می شود با این بارندگی ها و تکمیل اقدامات سخت افزاری امسال شاهد تخصیص عنوان اکولوژیکی به دریاچه خواهیم بود. در غیر این صورت در پایان تابستان وضعیت دریاچه بدتر از سال قبل می شود.

اشرفی زاده با بیان اینکه اصلی ترین موضوعی که در بحث احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار دارد، مسائل مربوط به تکمیل محوطه های سخت افزاری است که بخشی از این اقدامات قبلا انجام شده است، تاکید کرد: تکمیل طرح زاب برای انتقال آب رودخانه ها، تکمیل شبکه های فاضلاب و انتقال فاضلاب تصفیه خانه ها به دریاچه ارومیه در حال انجام است.

وی ادامه داد: خوشبختانه فاز اول پروژه انتقال آب زاب به دریاچه به بهره برداری رسیده و بر اساس ابلاغیه وزارت محترم نیرو، تصفیه خانه ها نیز در پایان بهار امسال به بهره برداری می رسد. لازم به ذکر است از زمان افتتاح کانال انتقال آب از زاب به دریاچه تاکنون حدود 55 تا 60 میلیون مترمکعب آب منتقل شده است.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای تالاب های سازمان محیط زیست تصریح کرد: موضوع مهم دیگر در احیای دریاچه ارومیه این است که باید در بخش کشاورزی برای اصلاح الگوی کشت و بهره وری آب اقدامات موثری انجام شود تا بتوانیم به میزان قابل توجهی پاسخگو باشیم. نیاز اکولوژیکی 3.4 میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه لازم به ذکر است که مصرف کننده اصلی آب دریاچه ارومیه بخش کشاورزی است و با صرفه جویی و افزایش بهره وری در این بخش اتفاقات کارآمدی رخ خواهد داد.

اشرفی زاده افزود: در زمستان سال گذشته مسدود شدن دریچه های مخازن کشاورزی به طور مشترک توسط سازمان و وزارت نیرو رصد شد و همکاری مناسبی در این زمینه صورت گرفت و همچنین احیای تالاب های اقماری این منطقه انجام شد. دریاچه به عنوان محل حمایت اکولوژیکی دریاچه.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و سایر نهادهای مسئول در حال رصد و پایش هستند تا از انتقال آب از کانال زاب به دریاچه ارومیه جلوگیری شود اما واقعیت این است که احیای دریاچه ارومیه جز با حمایت مردم امکان پذیر نخواهد بود. و همانطور که از مردم انتظار می رود باید دریاچه را نجات دهند، باید به این موضوع هم توجه کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب های سازمان محیط زیست بر لزوم جلوگیری از احداث سدهای جدید در حوضه تا تحقق شرایط پایدار دریاچه و مدیریت صحیح منابع آب و استفاده در حوضه تاکید کرد.

اشرفی زاده خاطرنشان کرد: اقدامات مرکز احیای دریاچه ارومیه عمدتاً مربوط به بخش سخت افزاری است، اما برای نجات دریاچه باید شاهد اقدامات موثر برای صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح الگوی کشت و مدیریت صحیح آب باشیم. منابع و مصرف در حوضه

دیدگاهتان را بنویسید