افت 22 سانتی متری سطح آب دریای خزر

افت 22 سانتی متری سطح آب دریای خزر

روز جدید نماینده بندرانزلی در مجلس کاهش تراز دریای خزر را ناشی از افزایش انتشار سنبل آبی دانست و گفت: نسبت به سال گذشته شاهد عقب نشینی آب دریا و افت 22 سانتی متری سطح آب بودیم. که بر تالاب نیز تاثیر می گذارد .

احمد دنیامالی با بیان اینکه بر اساس قانون جهش تولید مسکن، دولت موظف است به طور متوسط ​​سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد، اظهار کرد: در سال اول اجرای این قانون 360 واحد مسکونی را تامین کرده ایم. هزار میلیارد تومان از منابع بانکی و به همین دلیل همه بانک ها برای 20 درصد آمادگی دارند تسهیلات خود را در حوزه مسکن توزیع کنید.

وی با انتقاد از اجرای برنامه و سازمان بودجه برای تامین منابع قانون فوق افزود: تاکنون یک میلیون و 360 هزار واحد در مرحله تملک، آماده سازی و توسعه فیزیکی است.

نماینده بندرانزلی در شورای اسلامی در گفتگوی ویژه با باران نیوز با بیان اینکه صندوق رشد تولید مسکن را پیش بینی کرده ایم، گفت: این صندوق هنوز راه اندازی نشده است و از این رو از برگشت حساب ویژه ای ایجاد می شود. مسکن مهر، مالیات بر خانه های خالی و درآمد بخش مسکن را به ساخت مسکن روستایی و شهرهای کوچک اختصاص دادیم.

دنیامالی در ادامه از تالاب انزلی به عنوان یکی از ذخایر ارزشمند طبیعی کشور یاد کرد و ادامه داد: اگر به مشکلات تالاب انزلی رسیدگی نشود با مشکلات زیست محیطی مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه کاهش سطح آب دریای خزر تالاب انزلی را در معرض خشک شدن قرار داده است، گفت: آب و بهداشت سه شهر رشت، بندر انزلی و صومعه سرا برای وضعیت تالاب انزلی بسیار مهم است. بنابراین دولت و مجلس باید بحران های اکولوژیکی را حل کنند.محیط زیست این اکوسیستم ارزشمند مورد تاکید است.

نماینده بندرانزلی در مجلس با اشاره به پروژه هفت ساله ستاد احیای تالاب کشور برای تالاب انزلی گفت: دو سال از این پروژه می گذرد و اعتباری بالغ بر 2500 میلیارد تومان پیش بینی کرده ایم که در اختیار تالاب انزلی قرار گیرد. دستگاه ها

وی با بیان اینکه باید به احیای تالاب انزلی به صورت زنجیره ای نگاه کنیم، تصریح کرد: برای احیای تالاب انزلی باید به سطح آب، لایروبی، رسوبات بالادست حوضه آبریز تالاب توجه کرد. ، رودخانه های ورودی، حیوانات آبی و غیره

دنیامالی کاهش سطح دریای خزر را ناشی از افزایش پراکندگی سنبل آبی دانست و افزود: با گونه آزولا مواجه شدیم اما تحقیقات انجام شده باعث شد دامداران از آن به عنوان خوراک دام استفاده کنند اما تحقیقات روی سنبل آبی هنوز ادامه دارد، بنابراین ماشین‌هایی که ما انجام دادیم، این گیاه مهاجم را برداشت کردند که هم مسیر تالاب را باز می‌کند و هم سنبل آبی را برداشت می‌کند.

وی بحران سنبل آبی را تنها مربوط به تالاب های انزلی نمی داند و گفت: این گونه مهاجم تمام تالاب های دنیا را تهدید می کند بنابراین باید به طور مرتب اکولوژی تالاب انزلی را رصد کنیم تا مختل نشود. البته بالا آمدن سطح دریای خزر نیز مقداری از خشکی این تالاب را برطرف می کند.

نماینده بندرانزلی در مجلس با بیان اینکه نسبت به سال گذشته شاهد عقب نشینی آب دریا و افت 22 سانتی متری سطح آب هستیم که تالاب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، خاطرنشان کرد: افزایش تالاب از 19 هزار 22 هزار هکتار مساحت باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان منطقه می شود، ایجاد شده و برخی روستاها 100 درصد در تالاب قرار گرفته اند. البته با مساعدت دادگستری استان 2000 هکتار از مرزها برداشته ایم و برای احقاق حق مردم تلاش می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید