شمارش معکوس برای مرگ منابع آبی یزد / سالانه 45 سانتی متر از سطح آب یزد کاهش می یابد.

ساعت: 09:38
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1786257

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد گفت: سطح آب استان یزد در حال افت است و ممکن است سفره های زیرزمینی در لحظه تامین نشود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدمهدی جوادیان زاده مدیرعامل آب منطقه ای یزدرسا در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به وضعیت فعلی آب در استان یزد، گفت: بارندگی در 20 سال گذشته روند کاهشی بارندگی را در استان یزد نشان داده است و این استان در خشکی بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان یزد با بیان اینکه وضعیت آبی استان تحت تأثیر 20 سال خشکسالی قرار گرفته است، افزود: سال‌های 98 و 99 نسبت به سال‌های معمولی بارندگی بهتری داشتند که البته شرایط چندان خاصی نبود، اما مناسب‌تر به نظر می‌رسید. قبل از. امسال نیز شاهد کاهش بارندگی بودیم.

وی میزان بارندگی در سال آبی جاری در استان یزد را 61 میلی متر تا 11 اردیبهشت ماه اعلام کرد و گفت: سال گذشته نسبت به مدت مشابه 108 میلی متر بارندگی داشتیم که نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش بارندگی را نشان می دهد. و 32 درصد کاهش نسبت به مدت طولانی در استان یزد نشان می دهد.

کاهش سالانه 45 سانتی متری سطح آب های زیرزمینی استان نگران کننده است

جوادیان زاده به وضعیت سفره های آب زیرزمینی در استان اشاره کرد و گفت: سفره های آب زیرزمینی متاثر از بارندگی هستند و به دلیل اینکه منبع آب های سطحی در استان نداریم و بیشتر تامین آب زیرزمینی از بارندگی تامین می شود. با کاهش بارندگی، تغذیه آبخوان کمیاب است و شرایط تغذیه آب زیرزمینی در سفره با مشکل مواجه می‌شود، به این معنی که با کاهش بارندگی، آب کمتری وارد سفره می‌شود، اما استفاده ثابت یا بعضاً فزاینده و کمبود مخازن در سال‌های خشکسالی تثبیت می‌شود. اگر در سال های مرطوب کسری مخازن آب زیرزمینی حدود 150 میلیون مترمکعب باشد، این میزان در سال های خشک به 250 میلیون مترمکعب می رسد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد با اشاره به اینکه کمبود مخازن معادل این است که سطح آب زیرزمینی امسال کمی بالاتر از میانگینی که داشتیم کاهش یافته است، افزود: میانگین سطح آب زیرزمینی استان در حد است. کاهش 45 سانتی متری در سال این بسیار نگران کننده است زیرا سطح آب در حال کاهش است و معلوم نیست این روند تا کی ادامه خواهد داشت و ممکن است سفره های زیرزمینی ما در هر زمانی نتوانند تامین کنند، اما با افزایش سطح مخزن، آب زیرزمینی حتی افت می کند. سریعتر

مصرف 10 میلیارد متر مکعب آب در کشاورزی، صنعت و تولید شرب

وی به میزان مصرف آب در دهه گذشته در استان یزد اشاره کرد و افزود: میزان مصرف آب در دهه گذشته در بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت بوده و از کل آب مصرفی استان حدود 85 مورد است. درصد در بخش کشاورزی، 11 درصد در بخش نوشیدنی و 4 تا 6 درصد در بخش صنعت استفاده می شود. کل آب مصرفی در این سه بخش در 10 سال گذشته 10 میلیارد متر مکعب است.

جوادیان زاده همچنین با بیان اینکه میزان آب انتقالی به استان زیاد نیست، افزود: سالانه 800 میلیون مترمکعب آب در استان یزد مصرف می شود که حدود 65 تا 70 میلیون مترمکعب آب به استان منتقل می شود. این 800 میلیون متر مکعب برای کشاورزی مناسب نیست و برای شرب مناسب نیست و بیشتر منابع آبی استان یزد به دلیل محاصره مزارع مختلف و شوره زارها شور و بی کیفیت است و حتی برخی از قسمت ها برای استفاده مناسب نیست. کشاورزی.

اگر آب به یزد منتقل نشود، در بخش شرب با بحران مواجه خواهیم شد

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد با تاکید بر اینکه آب انتقالی به یزد تامین کننده آب شرب استان است، افزود: آب استان یزد برای شرب مناسب نیست و بخشی از آب استان را که برای شرب مناسب است مخلوط می کنیم. انتقال آبی که مصرف می شود.» و با رساندن کیفیت آب به سطح استانداردهای شرب، آب شرب روستا را تامین کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر انتقال آب به یزد صورت نگیرد قطعا در حوزه شرب با بحران بسیار شدیدی مواجه خواهیم شد، اذعان داشت: اگر این منابع آبی وارد استان نشود با مشکل بسیار سختی در مصرف آب شرب مواجه خواهیم شد. زیرا بخشی از 800 میلیون مترمکعب آب استان که برای شرب مصرف می شود بدون اختلاط با آب قابل حمل قابل بهره برداری نیست.

برای جبران کسری مخزن آب باید بارندگی موثری داشته باشیم

جوادیان زاده در پاسخ به این سوال که چقدر باید در استان یزد بارندگی داشته باشیم تا وضعیت آب در استان یزد عادی شود؟ وی بیان کرد: بارش ها به دو قسمت کارآمد و ناکارآمد تقسیم می شود به ویژه در مناطق کویری مانند یزد به دلیل تبخیر زیاد آب بارش های ناکارآمد مشاهده می شود. بارش جزء مؤثری است که به منابع آب زیرزمینی نفوذ می کند و الگوی، زمان و مکان بارش در بهره وری آب بسیار مؤثر است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد افزود: اگر بارندگی مفید معادل اضافه برداشت ما باشد، می توان فرض کرد که سفره های آب زیرزمینی در وضعیتی هستند که منابع آبی را کاهش نمی دهند و تثبیت شده ایم. کسری مخزن ما در استان 220 میلیون مترمکعب است و اگر بارندگی موثر اینقدر زیاد باشد می توان امیدوار بود که جبران کننده کسری آب ایجاد شده است.

در یزد به یک دهه باران تا آخر زمین نیازمندیم

وی خاطرنشان کرد: بارندگی های اخیر در استان یزد به دلیل تبخیر زیاد قابل توجه نبوده است. تمام شد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان یزد به وضعیت فعلی منابع آب زیرزمینی استان اشاره کرد و افزود: در سال های اخیر به دلیل برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی در استان یزد، در حال حاضر با کاهش شدید این منابع مواجه هستیم. “

وی با بیان اینکه بارندگی های اخیر در استان تنها درصد کمی از کاهش جدی آب های زیرزمینی را بهبود بخشیده است، اضافه کرد: خشکسالی سال های گذشته و اضافه برداشت باعث شده این بارندگی ها نتواند منابع آب زیرزمینی استان یزد را به حالت عادی برگرداند و باید چنین بارندگی هایی داشته باشیم. برای چندین سال برای جبران کمبود شدید سفره های آب زیرزمینی.

کاهش کیفیت آب بحران آب در یزد را تشدید کرده است

وی با بیان اینکه کاهش کیفیت آب به دنبال کاهش منابع آب زیرزمینی در استان یزد بحران آب در یزد را جدی‌تر می‌کند، بیان کرد: به گفته کارشناسان یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش آب در اتحادیه اروپا و در نتیجه افزایش آب شرب است. آب در حال افزایش برداشت منابع آب است.

جوادیان زاده گفت: بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی سازمان های ذیربط آب استان یزد و بررسی نمودارهای EC منابع تولید آب در استان میزان املاح رسانا در آب منابع آبی استان یزد را نسبت به سالها گذشته افزایش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه ای یزد گفت: آنچه گزارش ها نشان می دهد این است که میزان منابع آبی اتحادیه اروپا در 12 حوضه آبی استان یزد در سال 93 نسبت به سال 90 افزایش چشمگیری داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید