افزایش بهره وری تولید با اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز


ساعت: 11:35
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917994

رئیس جامعه بسیج کشاورزی گفت: بسیج کشاورزی با آموزش و ترویج کشاورزی در روستاها بهره وری محصولات کشاورزی را 8 درصد افزایش داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا جهانسوز رئیس بسیج جامعه کشاورزی هدف از اجرای طرح بسیج همگام با کشاورزان را ارتقای بهره وری در حوزه کشاورزی و افزایش بهره وری اراضی کشاورزی عنوان کرد و گفت: بسیج کشاورزی با آموزش های لازم انجام می شود. و با تشویق کشاورزان در روستاها، بهره وری تولید را افزایش می دهد 8 درصد تبدیل شده است

جهانسوز با اشاره به اینکه مهندسان کشاورزی در قالب بسیج در کنار کشاورزان از سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرده اند افزود: در حال حاضر 370 هزار کشاورز و 10 هزار کارشناس تحت پوشش این طرح هستند.

رئیس بسیج جامعه کشاورزی کمبود دانش در کشاورزی را مهم ترین دلیل پایین بودن بهره وری تولید دانست و گفت: به همین دلیل بین بهره وری تولید و مقایسه آن با کشاورزان معمولی تفاوت فاحشی وجود دارد.

بر اساس رصد آمار بسیج جامعه کشاورزی، اختلاف میانگین تولید محصولات کشاورزی نسبت به تولید کشاورزان نمونه به 21 برابر می رسد که با اجرای این طرح آموزشی می توان این میزان را کاهش داد.

یکی از کمک های مهم در افزایش بهره وری تولید در کشاورزی، رساندن دانش به مزارع و آموزش کشاورزان در زمینه کشت صحیح و استفاده صحیح از کودها، سموم و بذر و سایر متغیرهای کشاورزی است و بدین ترتیب بسیج جامعه کشاورزی نیز فعالیت های مهمی را انجام می دهد. در راستای آموزش کشاورزان

در طرح همگام سازی بسیج با کشاورز، مهندسان و مربیان بسیجی جاش تودت با برگزاری کلاس های کشاورزی و کارگروه های علمی در روستاها به آموزش کشاورزان می پردازند و کشاورزانی که در این دوره ها شرکت کرده اند می گویند این دوره ها بهره وری خود را در روستاها افزایش داده است. تولید محصولات کشاورزی..

آمار نشان می دهد؛ پس از اجرای این طرح شاهد تولید 52 و نیم تن ذرت علوفه ای در هر هکتار بوده ام. یعنی اجرای طرح همزمان با آمادگی بسیج کشاورزی در این مدت باعث بهبود 16 درصدی کشت ذرت شد. در برنج پرمحصول 11 درصد، گندم 10 درصد، جو 10 درصد و ذرت خوراک 14 درصد افزایش عملکرد داشتیم.

زمین این طرح در سال 1395 با 80 هزار هکتار آغاز و در سال 1401 به یک میلیون و دویست هزار هکتار رسید که اجرای طرح به همراه آموزش بسیج کشاورزی در این مدت موجب بهبود 16 درصدی کشت ذرت شد.

در این طرح مربیان کشاورزی تمامی اطلاعات جغرافیایی منطقه اعم از اطلاعات محصول، اطلاعات روستا و هسته علمی روستا را شناسایی کرده و در سامانه امنیت غذایی ثبت می کنند که تمامی اطلاعات در آنجا قابل رصد است.

با افزایش بهره وری در این اراضی، مساحت اراضی تحت پوشش طرح باید به موازات بسیج افزایش یابد. رئیس بسیج جامعه کشاورزی می گوید: در 7 سال آینده سطح پوشش اکثر عرصه های کشاورزی کشور حدود 10 میلیون هکتار خواهد بود و 30 هزار کارشناس این طرح را اجرا می کنند.

مرحله اول اجرای این طرح افزایش تولید محصولات کشاورزی بود و به زودی حمایت از تولید همگام با بسیج کشاورزی به این طرح اضافه می شود. تولید آب، آبخیزداری، سفره های زیرزمینی و ترویج استفاده بهینه از آب از دیگر برنامه های این طرح همگام با بسیج کشاورزی است.

دیدگاهتان را بنویسید