افزایش حقوق کارکنان دولت منصفانه است اما برخلاف اصول بودجه و سند تحول دولت است

افزایش حقوق کارکنان دولت منصفانه است اما برخلاف اصول بودجه و سند تحول دولت است

مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی به نظر کارشناسی «لایحه تناسب حقوق کارکنان کشوری و مستمری بگیران کشوری و لشکری» پرداخت.

بر اساس این گزارش، این لایحه از نظر انصاف در نظام پرداخت مثبت ارزیابی می شود، اما ایراداتی وجود دارد که باید اصلاح شود.

در این تبصره آمده است: در سال‌های اخیر اهمیت قوانین بودجه سنواتی در تعیین حقوق و مزایای کارکنان دولت افزایش یافته و این قوانین موقت سالانه به یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر اثربخشی سیستم جبران خسارات کارکنان دولت تبدیل شده است.

در این میان سازوکارهای افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت در قانون بودجه 1401 کل کشور و همچنین مصوبات شورای عالی کار در مورد تعیین حداقل دستمزد و سایر سطوح دستمزد سال 1401 مشکلاتی را ایجاد کرده است. و چالش های موجود در سیستم جبران خسارات کارمندان دولت. و در این تمدید لایحه «تناسب حقوق کارمندان و مستمری بگیران کشوری و لشکری» با توجه به تعهدات دولت در اجرای قوانین از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت و ضرورت حمایت از کارکنان کشوری و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​و استمرار عدالت در نظام پرداخت و بهبود معیشت آنان با دو شرط فوری به شورای اسلامی شهر ارسال شد.

اما برخلاف اصول بودجه ریزی، این لایحه که منجر به افزایش مستمر هزینه های دولت می شود، منابع درآمدی ثابتی ندارد و از این نظر حتی با سند تحول دولت ابلاغی رئیس جمهور محترم نیز مغایرت دارد.

بر این اساس، یک فوریت و شرایط عمومی لایحه مذکور به ترتیب در جلسات 17/7/1301 و 24/7/1301 صحن علنی مجلس به تصویب رسید و پس از تصویب شرایط عمومی به منظور رفع مشکل. با وجود ابهامات و تصحیح جزئیات مجدداً به کمیته برنامه و بودجه ارسال شد و برآوردها برداشته شد. کمیسیون مذکور نیز در تاریخ 25.07.1401 گزارش خود را از لایحه حاضر به مجلس ارسال کرد.

دیدگاهتان را بنویسید