افزایش حمله سگ های ولگرد در جنوب شرق کشور/ بیش از 1600 مورد گزش در سیستان و بلوچستان ثبت شد.


ساعت: 11:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887294

در 16 ماه گذشته هزار و 617 مورد گازگرفتگی توسط سگ های ولگرد در شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده است که وجود این سگ های ولگرد و بی سرپرست، جدا از مضر بودن برای سلامتی انسان، روان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. امنیت و آرامش شهروندان را از بین می برد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، یکی از معضلات زیست محیطی شهرها در سال های اخیر که به معضلی جدی تبدیل شده است، افزایش و سرگردانی سگ های بی صاحب در بافت های شهری و مناطق مسکونی است که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در بین مردم، باعث آلودگی نیز می شود. محیط زندگی و انتقال بیماری ها اغلب در انسان و حیوان رخ می دهد.

هاری ناشی از گزش انسان توسط حیوان هار است و در سیستان و بلوچستان با افزایش موارد حیوان گزیدگی مواجه هستیم به طوری که در 16 ماه گذشته بیش از 3610 مورد حیوان گزیدگی در بیش از 70 مورد گزارش شده است. درصد از این موارد توسط سگ گاز گرفته شده است.


عبور و مرور سگ های ولگرد و پرسه زدن آنها در میادین، کوچه ها و خیابان های شهرهای مختلف استان به ویژه شهرهای زاهدان، ایرانشهر و زابل به معضلی جدی برای شهروندان تبدیل شده است که علاوه بر ایجاد رعب و وحشت، جان مردم را نیز به خطر می اندازد. سلامت شهروندان


یکی از موضوعات مهم در بحث حیوان گزیدگی، انتقال بیماری از حیوان به انسان است، چرا که یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال از طریق حیوان گزیدگی، هاری است. البته بیماری های عفونی دیگری نیز قابل انتقال است، در دهان حیوان انواع میکروارگانیسم های بیماری زا وجود دارد که می توانند باعث عفونت های دیگر شوند.


خطر هاری سگ های ولگرد دامنگیر حیوانات وحشی تالاب بین المللی و خشک شدن هامون هم شده است، یعنی باید از «شغال و روباه» تالاب و حیواناتی که پس از خشکسالی نجات یافتند، ترسید. هزاران سختی، اکنون در اطراف تالاب بر اثر بیماری هاری جان خود را از دست می دهند و البته باید توجه داشت که این خطر یک شبه به این حد از بحران نرسید.


هزینه های بالای درمان پس از حیوان گزیدگی و کنترل و مراقبت از حیوانات اهلی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس هاری از جمله اقداماتی است که امروزه با توجه به افزایش جمعیت سگ و گربه اهمیت زیادی پیدا کرده است.


30f59c7d e952 488d 9434 4fa46ebd3f48 خبر خاکستری


معضل حضور سگ های ولگرد در شهرها رشد بی سابقه ای داشته است


یکی از شهروندان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: معضل حضور سگ های ولگرد در شهرها چند سالی است که جدی بوده و به ویژه در ماه های اخیر با توجه به اینکه تعدادی قربانی وجود دارد موجی را به وجود آورده است. نگرانی در بین مردم
وی ادامه داد: بسیاری از اوقات سگ های ولگرد به صورت گله ای در خیابان ها و محله ها پرسه می زنند که تصویر بسیار وحشتناکی را در ذهن کودکان ما ایجاد می کند به طوری که اغلب برای بازی از خانه خارج نمی شوند.

کریمی یکی دیگر از شهروندان ضمن گلایه جدی از حضور این سگ‌ها در سطح شهر گفت: شب‌ها شاهد پرسه‌زنی سگ‌ها در برخی معابر به‌ویژه پارک‌های محله‌ای هستیم که از مسئولان درخواست می‌شود این مشکل را با جدیت پیگیری کنند. “

یکی دیگر از اهالی شهرستان زابل نیز با ابراز تأسف از حادثه رخ داده در روزهای گذشته گفت: حضور سگ های ولگرد در بلوار شهید نوری شهرستان زابل باعث گازگرفتگی زن 81 ساله ای به نام صاحبجان و همچنین دردسر برای این زن شد. مردم به ویژه زنان و کودکان.

وی با بیان اینکه مسئولان توجهی به این معضل ندارند و در انتقال سگ های ولگرد به خانه کوتاهی کرده اند، تصریح کرد: اگر این موضوع برای مسئولان مهم بود شاهد تکرار این بدبختی نبودیم.



550 حیوان گزیدگی در چهار ماهه امسال در سیستان ثبت شد


در همین راستا جواد اکبری زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه امسال حیوان گزیدگی در منطقه سیستان گزارش شده است، گفت: این روند در سال جاری نیز به میزان قابل توجهی ادامه داشت. که در 4 ماهه اول سال حدود 550 نفر مورد گزش حیوانات قرار گرفتند که از این تعداد حدود 400 نفر توسط سگ گزیده شدند که طبق آمار سایر نقاط کشور این آمار در سیستان زیاد است.


62741595 fd20 44d4 aa67 a44fceee527d خبر خاکستری


518 مورد حیوان گزیدگی در زاهدان


محمود فاطمی; رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به بیماری هاری که یک بیماری ویروسی قابل انتقال بین حیوان و انسان است، گفت: معمولا از طریق گاز گرفتن حیوان هار به انسان منتقل می شود. متاسفانه مرگ بیمار قطعی است.


وی از 518 مورد حیوان گزیدگی از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: 518 نفر بر اثر حیوان گزیدگی در بیمارستان ها و مراکز درمانی زاهدان تحت مداوا قرار گرفتند و خوشبختانه فوتی ثبت نشد.


رئیس مرکز بهداشت زاهدان تصریح کرد: با وجود مرگ و میر بالای این بیماری، در صورت انجام اقدامات به موقع و رعایت مراحل از جمله شستشوی مناسب محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون تزریق سرم ضد هاری

رئیس مرکز بهداشت زاهدان خاطرنشان کرد: در مواردی که حیوان مورد گزش قرار می گیرد، در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهر محل زندگی خود مراجعه کند.


وی ادامه داد: مراکز پیشگیری و درمان هاری در ساعات اداری فعال هستند اما موارد حیوان گزیدگی در تمام بیمارستان ها در طول روز رسیدگی می شود و برای پیگیری و پیگیری دوزهای سرم و واکسن و پیگیری انسانی به مراکز درمانی هاری ارجاع داده می شود. اطراف ارائه خواهد شد.


فاطمی گفت: پس از دریافت واکسن هاری در «مرکز مراقبت و پیشگیری از هاری» واقع در خیابان شریعتی، جنب ورودی اصلی بیمارستان بوعلی، تحت پوشش مرکز بهداشت زاهدان، تحت مراقبت و آموزش های لازم قرار می گیرند. .


062e8bda 16e3 4311 8dc7 279f6a74a20a خبر خاکستری


نبود مرکز پرورش دام از سوی شهرداری

ویدا مؤذنی; رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: سال گذشته 18 مرکز بیماری هاری در استان شناسایی شد. که تبدیل به پایگاه آزمایشگاهی شده و 14000 و 589 قلاده سگ صاحبان توسط اداره کل دامپزشکی به صورت رایگان واکسینه شده اند.

وی افزود: در سال جاری تا به امروز 4 مورد بیماری هاری تایید شده و 3 هزار و 745 قلاده سگ نیز واکسینه شده اند.
وی گفت: فعلا شورا سگ های ولگرد را دور می کند و جایی برای زنده نگه داشتن آنها نیست.



دلسوزی نابجا برای سگ های ولگرد منجر به تکثیر بی رویه آنها شده است


همایون دادگر مدیر شبکه بهداشت و درمان چابهار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل حضور سگ ها در سطح شهر و حاشیه شهر، تعدی انسان به محیط زیست حیوانات و دلسوزی نادرست برخی است. افراد جامعه در تغذیه حیوانات ولگرد و ولگرد.


وی بابیان اینکه هر سگ در طول سال دو دوره بارداری دارد، اظهار کرد: سگ ها در هر دوره 6 تا 8 توله سگ به دنیا می آورند و این باعث افزایش سگ های ولگرد می شود.

دودگر با اشاره به اینکه از ابتدای امسال بیش از 100 مورد حیوان گزیدگی در این شهرستان به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: 80 درصد موارد مربوط به سگ های صاحب خانه به ویژه سگ های نگهبانی است. .



۱۰۹ مورد گازگرفتگی سگ های ولگرد در سراوان در چهار ماه گذشته


سینا ملاشاهی رئیس مرکز بهداشت سراوان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 109 مورد گازگرفتگی توسط سگ های ولگرد در این شهرستان گزارش شده است که نسبت به آمار مشابه در سال گذشته، این آمار در شهرستان سراوان مورد گزش قرار گرفته است. که حدود 41 مورد بوده است و 2 برابر افزایش داشته است.


وی افزود: موضوعی که در ارتباط با این گزش ها مهم و نگران کننده است، انتقال بیماری ها از جمله هاری است که این بیماری از طریق گاز گرفتن سگ های آلوده و حیوانات مبتلا به این بیماری سرایت می کند و باعث مرگ انسان می شود.


وی ادامه داد: تاکنون 60 مورد واکسینه سگ قلاده توسط همکاران دامپزشک شناسایی شده است که شناسایی سگ های دارای صاحب همچنان ادامه دارد و واکسیناسیون هنوز انجام نشده است.


ملاکشی تصریح کرد: کنترل سگ های ولگرد بر عهده شهرداری ها است و متاسفانه در یک سال گذشته هیچ اقدامی برای کنترل این سگ ها صورت نگرفته است.


ملاشاهی با وجود اینکه هاری یک بیماری کشنده است، گفت: از شهروندان تقاضا داریم در صورت گزش توسط حیوانات به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا محل گزش شسته و برای پیشگیری از این بیماری واکسینه شود.


بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر، ۵۵۳ مورد گازگرفتگی در شهرستان ایرانشهر ثبت شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید