پتانسیل طلایی جنوب شرق برای تولید انرژی پاک در کشور / افزایش زیرساخت ها و توسعه توزیع برق در سیستان و بلوچستان


ساعت: 13:48
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810748

در گفت و گو با مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

عوض زاده گفت: سیستان و بلوچستان در حوزه انرژی های تجدیدپذیر از نظر ساعت آفتابی، دمای منطقه و باد یکی از استعدادهای کشور در استفاده از انرژی های پاک است و از این رو پتانسیل خوبی برای تولید انرژی پاک در کشور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خلیل عوض زاده مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان در گفت و گو با عصرهامون گفت: 121 پروژه توسعه، بهینه سازی، بهسازی، روشنایی و برق رسانی؛ 77 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 367 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 212 ترانسفورماتور با اعتباری بالغ بر 720 میلیارد ریال در استان افتتاح شد. با افتتاح این پروژه ها ۲۵ هزار و ۵۶۲ خانوار از نعمت برق سالم و پایدار بهره مند شدند.

وی با اشاره به افتتاح سه پروژه برق رسانی در روستاهای موتوری سراوان، هوشاب مکسوه تک، گلشن و حیدر هوت فنوج، افزود: شبکه برق این روستاها با وام 30 میلیارد ریالی برای 151 خانوار افتتاح شده است.

وی با اشاره به پروژه های کلنگ زنی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: 51 پروژه تعمیرات اساسی با وام 600 میلیارد ریالی در بخش های توسعه، بهینه سازی، تعدیل، روشنایی و برق در نقاط مختلف استان تخریب شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان با بیان اینکه 31 هزار و 866 خانوار با تعمیرات اساسی این پروژه ها از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره مند شده اند، گفت: در این پروژه ها 40 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 179 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 93 ترانسفورماتور ساخته شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد پروژه ها در مناطق روستایی است، اذعان داشت: 621 روستای سیستان و بلوچستان با افتتاح و کلنگ زنی این پروژه ها از نعمت برق مطمئن و پایدار بهره مند شده اند.

۱۱۰ واحد انرژی های تجدیدپذیر در حوزه توزیع برق در سیستان و بلوچستان فعال هستند



عوض زاده گفت: 110 واحد انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و بادی با تولید 690 کیلووات در حوزه توزیع برق در این استان فعال است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً یک نیروگاه خورشیدی 10 کیلوواتی به شبکه برق تجدیدپذیر استان اضافه شده است، افزود: تعداد نیروگاه های خورشیدی 5 کیلوواتی در استان 103 نیروگاه با 515 کیلووات بوده است. سه واحد با ظرفیت 60 کیلووات، تعداد نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 50 کیلووات، 2 واحد با ظرفیت 100 کیلووات و تعداد نیروگاه های بادی استان یک واحد با ظرفیت پنج کیلووات می باشد.

وی در ادامه به ساخت نیروگاه های خورشیدی در دست اقدام اشاره کرد و افزود: 15 بلوک نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی توسط نامزدهای این نیروگاه ها در حال اجراست که مراحل ساخت آن در مرحله نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: توسعه انرژی های تجدیدپذیر یکی از ضروری ترین نیازهای امروز کشور است که در دولت سیزدهم به عنوان یکی از برنامه های محوری افزایش ظرفیت تولید برق در کشور مورد تاکید قرار گرفته است. “.

وی خاطرنشان کرد: در جریان امضای تفاهم نامه توسعه RES و بررسی تسهیل سرمایه گذاری بخش خصوصی در توسعه RES در این حوزه که با حضور معاون وزیر نیرو و چ. بودجه سرمایه گذاری سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (ساتبا) به بخش خصوصی در استان سیستان و بلوچستان اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: صادرات انرژی به استان های همجوار و کشورهای افغانستان و پاکستان علاوه بر ایام پیک و فصول پربار سال، یکی دیگر از جذابیت های سرمایه گذاران در این بخش است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر از پنج کیلووات تا هفت مگاوات در حوزه شرکت توزیع نیروی برق استان است.

عوض زاده با بیان اینکه ظرفیت تولید انرژی از پنج تا 15 کیلووات در بخش داخلی و بیشتر در حوزه سرمایه گذاری است، افزود: متقاضیان داخلی با مراجعه به دفتر انرژی های تجدیدپذیر شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان درخواست دارند. اعلام و پس از تایید فنی درخواست خود را در “سامانه مهرسان” ثبت می کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که متقاضیان بخواهند بیش از این کیلووات در حوزه انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری کنند، علاوه بر مراجعه به این شرکت، وضعیت مالکیت نیروگاه را از سوی سازمان منابع طبیعی استعلام کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 700 درخواست از متقاضیان توسط دفتر شرکت انرژی های تجدیدپذیر ثبت و رسیدگی شده است.

روند مطلوب کاهش تلفات در شبکه های توزیع برق سیستان و بلوچستان



مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: میزان تلفات 28 درصدی شبکه برق این شرکت در سال 1390 (سال استقلال شرکت توزیع نیروی برق استان) با شیب نزولی مطلوب به 9.06 درصد در پایان سال 1399 رسید. د

عوض زاده گفت: میزان تلفات شبکه برق این شرکت در پایان هر سال مشخص می شود. گسترش شبکه، انشعاب غیرمجاز، خطاهای قرائت کنتور و طراحی ضعیف از عوامل مهم در ایجاد این اتلاف انرژی است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان بیان کرد: استفاده از تجهیزات و فناوری های نوین، ارائه کلیه خدمات به صورت غیر حضوری، اجرای طرح چاوش (چشم انداز اصلاح ولتاژ)، اجرای پروژه های عمرانی، اصلاح و بهینه سازی شبکه، جمع آوری انشعابات غیر مجاز، نصب ترانسفورماتورهای کم تلفات و کم ظرفیت، تعادل بار و تعمیرات اساسی ترانسفورماتورها، نصب کنتورهای هوشمند و تعویض کنتورهای فرسوده، بازدید و نگهداری از ایستگاه های مشترکین و تبدیل و تعویض شبکه های کابلی فرسوده خود حمایت کننده تلفات شبکه توزیع برق

گزارش ارزیابی حداکثر بار و انرژی شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان تهیه شده است



مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: گزارش ارزیابی حداکثر بار و انرژی مورد نیاز این شرکت تا سال 1405 تهیه و تدوین شد.

عوض زاده گفت: تحقیقات بار میدانی و انرژی با مدیریت شرکت توزیع نیروی برق استان توسط کارشناس ارزیابی بار و انرژی شرکت و با همکاری و نظارت دفتر برنامه ریزی یکپارچه توانیر و هماهنگی جلسات محموله و کارگروه ارزیابی انرژی محقق و نهایی شد. .

وی افزود: خلاصه اطلاعات بار و انرژی، جدول فروش انرژی و حداکثر بار شرکت به تفکیک تعرفه ها، مناطق و تعداد مشترکین و مصرف سرانه انرژی و تفکیک تعرفه ها، جدول انرژی تحویلی، تلفات، حداکثر نیاز بار و پیش بینی مصرف و فروش انرژی و تعداد مشترکین شهرستان های این استان در این گزارش آمده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس پیش بینی ها حجم فروش انرژی 8 میلیون و 878 هزار و 228 مگاوات ساعت و حداکثر بار همزمان 1876 مگاوات با بیش از یک میلیون و 105 هزار و 710 مشترک در سال برآورد شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مولفه های کیفی مهم صنعت برق کاهش درصد تلفات برق در شبکه ها است که این درصد تا سال 1405 برای استان سیستان و بلوچستان به 9.5 درصد می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید