پتانسیل اقتصادی و سرمایه گذاری در جنوب شرق کشور در حال نابودی/معدن شدن است. مهمترین راه برون رفت از محرومیت سیستان و بلوچستان


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890522

کلید گمشده توسعه سیستان و بلوچستان در اعماق زمین؛

با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان یکی از مناطق کمتر توسعه یافته کشور است، سرمایه گذاری در نقاط مختلف کشور باید در اولویت قرار گیرد و از این فرصت ها برای ایجاد اشتغال پایدار و جذب سرمایه گذاران داخلی برای رشد و توسعه و رونق اقتصادی منطقه استفاده شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرمون، معادن سیستان و بلوچستان، ثروت عظیمی از مواد معدنی است که با توجه به کشفیات و وجود بیش از 400 معدن طلا، مس، منیزیت و تیتانیوم از قدرت های کمیاب استان است که با هدایت اعتبارات و منابع برای بهره برداری و افزایش ارزش افزایش و ایجاد رقابت در بازار داخلی و بین المللی.

یکی از محورهای اصلی توسعه و ترانزیت در استان استفاده از ظرفیت معادن و مواد معدنی و تنوع مواد معدنی با توجه به کمبود آب در سیستان و بلوچستان و بی ثباتی بخش کشاورزی با حمایت دولت و بخش خصوصی در بخش معدن، اکتشاف و فرآوری، شاید سومین استانی باشد که در تامین طلا، مس و منیزیم تولید و برند مواد معدنی کشور ذکر شده است.

سرمایه گذاری در روستاها موانع زیادی دارد و متأسفانه هیچ تمایل و رقابتی وجود ندارد، زیرا هزینه ها و ارقام پیشنهادی برای راه اندازی کارخانه بسیار بالاست، در حالی که در شهرهای دیگر زمین، آب و برق در اختیار سرمایه گذار است. هزینه بسیار کم قیمت پایین..

مال خودم؛ یکی از مهم ترین ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان است

سروش کیانی قلعه سرد، کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه بدون شک یکی از مهمترین ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان در حوزه معدن است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین ظرفیت های اقتصادی و سرمایه گذاری استان سیستان و بلوچستان در حوزه معدن است. از ارزش اقتصادی بالایی مانند طلا، مس و نقره برخوردار است و اهمیت و جایگاه این ظرفیت معدنی بارها در اسناد توسعه استان ذکر شده است.

وی افزود: با وجود همه این پتانسیل ها از ظرفیت این بخش به نحو مطلوب استفاده نشده و بسیاری از بخش های این پتانسیل بدون بهره برداری و بهره برداری بهینه مانده است.

این کارشناس ادامه داد: در حالی که ایجاد و تشکیل خوشه های صنعتی با توجه به وجود ذخایر و پتانسیل های مختلف صنعتی و معدنی می تواند یکی از محورهای اصلی توسعه استان باشد.

وی تصریح کرد: تحقق و تحقق آن علاوه بر ایجاد شرایط توانمند (نه مداخله مستقیم) از سوی دولت و حمایت بخش خصوصی، مستلزم فعال سازی سایر ابعاد صنعتی، تجاری، حمل و نقل و زیرساختی در استان است.

تکمیل بخش های صنعتی و معدنی باید در نظر گرفته شود

کیانی بیان کرد: تکمیل بخش‌هایی مانند آموزش، اجرای بخش‌های اضافی صنعت معدن، توجه به اشتغال در این بخش در کنار مسائل زیست‌محیطی و جلوگیری از آسیب‌رسانی به منابع طبیعی و محیط‌زیست باید در سیاست‌های توسعه معادن استان لحاظ شود. .

وی اذعان داشت: توجه به تجربه سایر استان ها و مناطق کشور در زمینه توسعه معادن به منظور جلوگیری از تکرار فعالیت های زیان آور و اجرا و تقویت فعالیت صحیح این مناطق در طرح های توسعه معادن باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: از سوی دیگر مردم بومی باید به نحوی در این توسعه نقش آفرینی کرده و از مزایای آن بهره مند شوند، از مشارکت در سهام گرفته تا ایفای نقش عمده در اشتغال در این بخش.

کیانی خاطرنشان کرد: در مجموع اگر قرار است استان سیستان و بلوچستان از طریق معادن توسعه یابد باید به همه ابعاد و ابعاد توسعه این بخش پرداخته شود و مانند سایر برنامه های توسعه نگاه تک بعدی و تک متغیری وجود نداشته باشد. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید