افزایش رقابت ایران و روسیه برای فروش نفت به چین

افزایش رقابت ایران و روسیه برای فروش نفت به چین

روز جدید به گزارش استریتز تایمز، دورنمای محو احیای برجام در کنار طرح غرب برای تعیین سقف قیمتی نفت روسیه، رقابت نفتی ایران و روسیه برای تصرف بازار چین را در ماه‌های آینده تشدید خواهد کرد.

ایران برای اینکه نفت خود را به چین بفروشد، قیمت را پایین می آورد و برای هر بشکه 5 تا 7 دلار تخفیف می دهد تا با نفت روسیه که ارزان تر از نفت عرضه شده روسیه است، رقابت کند.

وب سایت Strait Times به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که ایران در تلاش برای بازپس گیری سهم بازار چین از روسیه، قیمت نفت خام تحریم شده خود را کاهش داده است.

بر اساس این گزارش، ایران نفت خام را در نفتکش‌های لنگر انداخته در آب‌های مالزی و اندونزی با تخفیف‌هایی بین ۵ تا ۷ دلار آمریکا در مقایسه با عرضه‌های روسیه عرضه می‌کند.

کاهش شدید قیمت نفت برای چین احتمالاً نشانه‌ای است که نشان می‌دهد خوش‌بینی ایران به احتمال احیای برجام و لغو تحریم‌های نفتی آمریکا به صفر رسیده است.

در عین حال برخی گزارش ها حاکی از آن است که در هفته های اخیر فروش نفت ایران از مرز یک میلیون بشکه عبور کرده و به یک میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است.

به گفته شرکت کپلر، ایران حدود 93 میلیون بشکه نفت خام در خلیج فارس و سواحل سنگاپور ذخیره کرده است، در حالی که شرکت Vortexa این رقم را بین 60 تا 70 میلیون بشکه برآورد کرده است.

در ابتدای سال جاری و پس از اعمال تحریم های غرب علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، بازار نفت شاهد انتقال حجم زیادی از نفت روسیه از اروپا به آسیا بود که سهم ایران در بازار را زیر سوال برد. چین.

روسیه در حال حاضر به عنوان بزرگترین تامین کننده نفت خام به چین رتبه بندی شده است و در سه ماهه گذشته حتی از عربستان سعودی نیز پیشی گرفته است، اما سومین تامین کننده بزرگ نفت به آسیا است و عربستان سعودی و امارات متحده عربی همچنان دو جایگاه اول را در اختیار دارند. حفظ شده است

بر اساس گزارش استریت تایمز، روسیه در ماه اوت سال جاری (اوت 1401) روزانه حدود 1.74 میلیون بشکه نفت به چین فروخت که 20 درصد از سهم بازار نفت خام چین را به خود اختصاص داد و این کشور را به بزرگترین تامین کننده نفت خام چین تبدیل کرد. تبدیل شد

پالایشگاه‌های چینی می‌خواهند از کاهش قیمت نفت روسیه استفاده کنند و انتظار می‌رود که در اوایل دسامبر سال جاری با اجرایی شدن سقف قیمت نفت روسیه در گروه 7، عرضه مجدداً افزایش یابد.

این وضعیت رقابت بین روسیه و ایران برای تصاحب بازار چین و سایر بازارهای آسیایی را تشدید می کند، در حالی که به نظر می رسد تهران دیگر امید چندانی به احتمال احیای برجام ندارد و سیاست خود را در زمینه فروش نفت با توجه به تغییر سیاست های خود در زمینه فروش نفت تغییر داده است. ادامه تحریم نفتی آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید