ایران رقابت روسیه در فروش نفت ارزان را ربود

ایران رقابت روسیه در فروش نفت ارزان را ربود

ایمان ربیعی

در حالی که وزیر نفت از صادرات بیش از 190 میلیون بشکه نفت در سال 2011 نسبت به سال 2019 خبر داد، رسانه های غربی نیز از افزایش تقاضای نفت ایران از چین خبر دادند. وزیر نفت گفت: صادرات نفت ایران 83 میلیون بشکه بیش از 1400 بشکه است و بی شک در سال 1402 رکورد جدیدی خواهیم داشت.

نفت ایران از زمان خروج یکجانبه آمریکا از برجام تحریم شده است. بنابراین ایران به صورت رسمی در بازار جهانی نفت حضور ندارد. اگرچه مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که مشتریان نفت ایران محرمانه هستند و قصد ندارند مقصد عرضه نفت ایران را اعلام کنند، اما طبق گزارش‌های رسمی و غیررسمی، چین یکی از مشتریان اصلی نفت ایران است.

از سال گذشته با شروع جنگ در اوکراین، روسیه به رقیب جدی نفت ایران در بازار تحریم شده تبدیل شده است. گزارش ها حاکی از آن است که روسیه برای تصاحب بخشی از بازار نفت آسیا امتیازات ویژه ای را در این بازار اعلام کرده است تا بتواند محموله های خود را به هند و چین بفروشد. قبل از جنگ، بخش مهمی از بازار نفت روسیه در اروپا بود، اما تحریم ها و تعیین سقف قیمت نفت روسیه، دسترسی این کشور را به بازار نفت اروپا محدود کرد. در همان زمان بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که بازار نفت ایران با فشار بیشتری مواجه خواهد شد. اکنون گزارش های منتشر شده توسط بلومبرگ که البته مقامات ایرانی توضیحی در مورد آن ارائه نکرده اند، نشان می دهد که این پیش بینی ها تا حدودی درست است.

شرکت های چینی خریداران اصلی نفت ایران هستند

بلومبرگ گزارش داد که پالایشگاه های خصوصی در استان شاندونگ چین در ماه مارس 800 هزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی ایران خریداری کردند.

اما لی، تحلیلگر Vertexa به بلومبرگ گفت: پالایشگاه های خصوصی چین در ماه مارس 800000 بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی ایران وارد کرده اند که 20 درصد افزایش نسبت به فوریه نشان می دهد.

این تحلیلگر پیش بینی کرد که واردات از ایران در استان شاندونگ، جایی که اکثر پالایشگاه های خصوصی چین در آن مستقر هستند، می تواند در ماه های آینده قوی باقی بماند.

از آنجایی که هیچ آمار رسمی از واردات نفت ایران به چین وجود ندارد، بازار برای دریافت تصویری واقعی از صادرات نفت ایران که مشمول تحریم‌های آمریکا هستند، به داده‌های شرکت‌های نظارت بر نفتکش‌ها متکی است.

پالایشگاه های خصوصی در چین اکنون بیشتر به خرید نفت ایران متکی هستند زیرا نفت روسیه توسط غول های نفتی دولتی چین و پالایشگاه های هندی خریداری می شود.

نفت روسیه نیز در مقایسه با شاخص‌های قیمت بین‌المللی ارزان‌تر است، اما افزایش رقابت بین خریداران باعث افزایش قیمت نفت روسیه در هفته‌های اخیر شده است.

بر اساس آمار گمرک چین در ماه گذشته، روسیه بزرگترین صادرکننده نفت چین در ژانویه و فوریه بود و از عربستان سعودی که در سال گذشته صادرکننده شماره یک نفت چین بود، پیشی گرفت. با تسریع خرید نفت روسیه با قیمتی کمتر از شاخص های بازارهای بین المللی، واردات چین از روسیه در دو ماه اول سال 2023 با 23.8 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1.94 میلیون بشکه در روز رسید.

بازارهای جدید نفت روسیه کجا هستند؟

از سوی دیگر، هند واردات نفت خود از روسیه را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. روسیه برای پنجمین ماه متوالی در فوریه بزرگترین تامین کننده نفت هند بود.

طبق گزارش بلومبرگ، ماه آینده 12 دلار کمتر از هر بشکه نفت برنت به چین عرضه خواهد کرد، در حالی که روسیه بیش از 10 دلار از نفت اورال خود که بسیار شبیه به نوع نفت تولیدی ایران است، چشم پوشی نخواهد کرد.

این گزارش حاکی از آن است که با توجه به اینکه قیمت پیش فروش نفت برنت در ماه می حدود 80 دلار بوده است، ایران در واقع تخفیف 15 درصدی برای نفت خود ارائه می دهد. اگر ایران بتواند در ماه آینده یک میلیون بشکه نفت در روز به چین عرضه کند، بدون احتساب هزینه دور زدن تحریم ها، بیش از 370 میلیون دلار تنها از این تخفیف ضرر خواهد کرد.

بیشتر نفت ایران از پالایشگاه های کوچک چینی مستقر در استان شاندونگ و از طریق واسطه هایی به نام نفت مالزی خریداری می شود.

داده‌های شرکت اطلاعات کالا، کپلر، نشان می‌دهد که ایران در ماه فوریه رکورد روزانه صادرات نفت به چین را از سال ۲۰۱۷ به ثبت رساند و ۱.۲ میلیون بشکه نفت به پالایشگاه‌های چین تحویل داد.

داده‌های شرکت مشاوره انرژی Vertexa همچنین نشان داد که صادرات نفت ایران به چین در ماه گذشته به 800 هزار بشکه در روز رسید که 20 درصد نسبت به مارس 2022 افزایش داشت.

با توجه به محرمانه بودن پرداخت ها، مشتریان، میزان صادرات نفت و… دلیل و مدرک موجهی برای روشن شدن میزان فروش نفت ایران و به چه قیمتی در بازارهای جهانی وجود ندارد، اما آنچه مسلم است نرخ ارز است. در یک سال دو برابر شده است.برخی کارشناسان می گویند این به کاهش درآمدهای نفتی یا تجارت سنگین ایران بازمی گردد.

این گزارش می افزاید: پالایشگاه های کوچک چینی با ظرفیت پالایش روزانه 3.7 میلیون بشکه آماده خرید ارزان ترین نفت از کشورهای تحریم شده مانند ایران و ونزوئلا هستند و این دو کشور برای حفظ بازار خود با روسیه رقابت می کنند.

پیش بینی درآمد نفت ایران

در چنین فضایی است که بسیاری نسبت به کاهش درآمدهای نفتی ایران در میان مدت و بلندمدت هشدار می دهند و معتقدند رویدادهای جاری ممکن است زمینه را برای کاهش درآمدهای نفتی ایران فراهم کند. جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به اینکه اکنون صادرات نفت به بالاترین سطح نسبت به دو سال گذشته رسیده است، گفت: ارز حاصل از این صادرات دریافت و به سامانه نیما و سامانه جدید معاملات واریز شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه یکی از بخش های تامین کننده نیاز ارزی کشور، وزارت نفت است، در دولت سیزدهم با وجود تشدید تحریم های ظالمانه، خوشبختانه به فضل الهی و تلاش های ما همکاران در صنعت نفت و گاز کشور، نتایج خوبی در زمینه صادرات نفت خام، میعانات گازی داشتیم که محصولات نفتی و پتروشیمی داشتیم. اما روند صعودی قیمت دلار و فشار ناشی از رشد ارز باعث شد اقتصاد ایران با فشار تورمی مضاعف مواجه شود.

در این فضا به دلیل محرمانه بودن پرداخت ها، مشتریان، میزان صادرات نفت و… دلیل و مدرکی برای روشن شدن میزان فروش نفت ایران در بازارهای جهانی وجود ندارد، اما آنچه مسلم است رشد مضاعف نفت ایران است. قیمت ارز برای یک سال یعنی به عقیده برخی کارشناسان، فاصله بین فروردین 1401 تا فروردین 1402 به کاهش درآمدهای نفتی و یا مشکل تر شدن مبادلات ایران مربوط می شود.

باید دید آیا وزارت نفت قصد دارد در این زمینه واکنش نشان دهد تا مشخص شود نفت ایران را ارزانتر از روسیه به چین می فروشد یا خیر. به هر حال، چین به عنوان بزرگترین ذینفع از تحریم نفتی روسیه و ایران دیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید