افزایش سواد رسانه ای نیاز امروز جامعه ماست/ نیاز به فعالیت مجاهدانه و هوشمندانه علیه رسانه های ضد ایرانی


ساعت: 14:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۰۱
کد خبر: 1912900

مهیار خانی مقدم استاد دانشگاه به تشریح اهداف رسانه معاند پرداخت و گفت: این رسانه ها به دنبال تخریب چهره درخشان جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی فعال، مقتدر، مترقی و نمونه هستند و این مهم است. تقلید از ایران به طرد می انجامد این تفکر افرادی مانند بن سلمان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهیار خانی مقدم، استاد دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه گیلان در گفت و گو با خبرنگار ۸دی با اشاره به اهداف رسانه های ضد ایرانی از جمله انترناسیونال عربستان گفت: دشمن به دنبال تخریب وجهه درخشان است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور اسلامی فعال، مقتدر، مترقی و الگوپذیر است که با وجود همه موانع، مشکلات و کاستی ها رتبه اول را در منطقه به خود اختصاص داده و در بسیاری از زمینه های علمی و نظامی در زمره کشورهای پیشرو جهان قرار دارد. .

وی با بیان اینکه الگوبرداری از ایران باعث مردود شدن تفکر امثال بن سلمان می شود، تصریح کرد: به دلیل عدم عزت نفس و عدم اعتقاد به امداد الهی از بودن در کنار کشورهای مستکبر مانند آمریکا خوشحال هستند. همچنین عدم رویارویی با ایران منجر به طرد تفکر وهابی ـ سلفی و گسترش تفکر شیعه (مانند آنچه در آفریقا به ویژه نیجریه رخ داد) رخ خواهد داد.

این استاد دانشگاه به تشریح نحوه کار این رسانه ها پرداخت و گفت: استفاده از ظرفیت روانی و جامعه شناختی برای ساخت برنامه های جذاب و تابع لذت گرایی متعارف غربی که به اصطلاح باعث افزایش دوپامین و … در مخاطب می شود که نوعی است. اعتیادی که در مخاطب ایجاد می کند و با آمیختن اندک واقعیت با افشاگری ها، حجم زیادی دروغ و فریب به مخاطب می دهد و از آنجایی که اکثریت مخاطبان قبلاً دچار تحریف و معتاد شده اند، می توان بررسی کرد و اخبار کذب را تکذیب کنند بدیهی است که ندارند


بیشتر اخبار خصمانه و ضدایرانی رسانه ها بر پایه تحریک احساسات و هیجان است

خانی مقدم ادامه داد: افرادی که ادعای روشنفکر بودن و آزادی اندیشه و بیان دارند باید برای درک واقعیات به جای اینکه فقط به اخبار منابع یک جانبه و مخالف نظام جمهوری اسلامی دسترسی داشته باشند، باید اخبار را نیز دریافت کنند. از منابع مرتبط با جمهوری اسلامی. و با سنجش این دو، تصمیم بگیرید و تحلیل کنید، در واقع از عقل خود به جای احساسات استفاده کنید، زیرا اکثر اخبار تهیه شده در شبکه های معاند بر اساس تحریک احساسات و هیجانات افراد است.

وی به راهکارهای مقابله با شایعه پراکنی از سوی این گونه رسانه ها اشاره کرد و گفت: این وعده خداوند در قرآن است که دروغی ناگسستنی است، اما باید در مقابل این اقدامات که می تواند معمایی باشد، فعالیت مجاهدانه و هوشمندانه داشت. اقدامات با اهداف کوتاه مدت ، در میان مدت و بلند مدت در نظر گرفته شده است.

این استاد دانشگاه در تشریح این روش‌ها گفت: اخبار جعلی باید با اعتبار رسانه‌ها و منابع خبری آمیخته شود، اگرچه در مرحله دوم نیز نیازمند تیم‌های رسانه‌ای قوی‌تر برای ویرایش و پخش مناسب‌تر هستیم و شخصیت مجریان را افشا می‌کنند. و گردانندگان این شبکه ها که اغلب افراد بی اخلاق و ناموسی هستند و این باعث نفرت برخی از مخاطبان می شود. موثر خواهد بود.

خانی مقدم تصریح کرد: در مراحل بعدی باید رسانه های محلی که ترجیحاً وابستگی به نظام نداشته باشند و بدون مصلحت شخصی اخبار را در اختیار مخاطبان قرار دهند و از مسیر درست مطالبه گری کنند، تشکیل یا تقویت شود.


اهمیت تولیدات رسانه ای برای افزایش سواد رسانه ای

وی بر اهمیت تولیدات رسانه ای برای افزایش سواد رسانه ای در جهت خنثی سازی اهداف رسانه های متخاصم تاکید کرد و گفت: ساخت انیمیشن، فیلم، کتاب جذاب (رمان، طنز و…) یا دوره های تخصصی (بسته به سطح مخاطب) درباره آموزش سواد رسانه ای، نحوه تحلیل اخبار و… در میان مخاطبان از جوان تا پیر

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه برخی معتقدند علیرغم درک دروغ های بیشمار شبکه هایی مانند اینترنشنال، همچنان آنها را پیگیری و تایید می کنند که نشان از شیوع نوعی بیماری روانی دارد که درمان آن زمان است. جامع و بر اساس دروس روانشناسی و روانپزشکی و …

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید