افزایش عجیب قاچاق گوسفند به کشورهای حاشیه خلیج فارس

افزایش عجیب قاچاق گوسفند به کشورهای حاشیه خلیج فارس

روز جدید : به دنبال آزادسازی قیمت کالاهای دامی، قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یافت و نگرانی از کمبود گوشت مانع از آزادسازی صادرات دام زنده شد. این در حالی است که دامداران برای حفظ دام خود با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و برای صادرات دام زنده تجمع کرده اند. اما به دلایل نامعلومی هنوز اجرایی نشده و حتی یک رأس دام ایرانی رسما به خارج از کشور نرفته است.

یک گوسفند ایرانی در راه عراق

رئیس هیأت تامین دام کشور می گوید: مسئولان معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی با تاخیرهای غیرضروری به قاچاق دام دامن زده اند چرا که دامداران چاره ای جز فروش گوسفندان خود به قاچاقچیان ندارند. مشکل تامین نقدینگی و کمبود تقاضا از سوی مردم منصور پوریان با بیان اینکه دامداران ریسک قاچاق را می پذیرند تا متحمل ضرر و زیان بیشتر نشوند، ادامه داد: گوسفند به کشورهای شیخ ناشین، عراق و … قاچاق می شود. اما مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دست در دست گرفتند و با دستان خود ریشه صنعت دامپروری را زدند.

صادرات دام همچنان متوقف است

رئیس هیئت تامین دام کشور گزارش ها حاکی از آن است که سالانه تنها 50 هزار راس گوسفند مجاز به صادرات هستند و گفت: این میزان صادرات برای کل کشور فاجعه بار است. مشکلات دامداران باعث شده است که تعداد زیادی از آنها روز به روز صحنه را ترک کنند زیرا توان رشد و خرید علوفه گوسفندان خود را ندارند. از طرفی دام ها به حال خود رها شده و بازاری وجود ندارد.

پوریان با تاکید بر صادرات برای کاهش تلفات دامداران گفت: به گفته کارشناسان با صادرات یک راس دام می توان 15 راس گوسفند پرورش داد. یکی از مشکلات اساسی، اقدامات معاونت دامپروری وزارت جهاد کشاورزی است. معاونت امور دام برای صادرات 50 هزار رأس را هدف گذاری کرده است، یعنی هر استان امکان صادرات 1000 دام را دارد. این در حالی است که کشورهای متقاضی گاهی مقادیر زیادی واردات گوشت قرمز را درخواست می کنند.

اشتباه معاونت دامپروری وزارت جهاد اتفاق می افتد

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه و آزادسازی قیمت گوشت، گله 300 راس گوسفندی که قبل از آزادسازی قیمت روزی 2 میلیون تومان ارزش داشت، اکنون 12 میلیون تومان ارزش دارد. در این شرایط تا زمانی که از بازارهای منطقه استفاده نکنیم امکان دامداری برای دامداران وجود ندارد زیرا وزارت جهاد کشاورزی بودجه ای برای خرید دام از دامداران ندارد.

ادعای قرنطینه دام برای صادرات صحت ندارد

رئیس هیات تامین دام کشور گفت: وزارت جهاد کشاورزی با اقدامات خود صنعت دامپروری و تامین گوشت قرمز کشور را تا مرز نابودی پیش برده است. پوریان با بیان اینکه سالانه حداقل یک میلیون راس گوسفند باید صادر شود، گفت: ارز صادراتی دامپروری می تواند تا حدودی مشکلات صنعت دامپروری را برطرف کند. 50 هزار سر برای کل کشور مسخره است. شما می دانید که چه تعداد از دامداران خوبی که قبلا گوشت گاو تولید می کردند، به دلیل افزایش شدید قیمت ها از کار افتاده اند. این صنعت در حال مبارزه است.

دیدگاهتان را بنویسید