افزایش غیرمعمول شهریه دانشگاه در روز جدید

افزایش غیرمعمول شهریه دانشگاه در روز جدید

اگرچه در ترم اول شاهد افزایش شهریه بودیم و بلافاصله تسویه حساب شد، اما در اواسط ترم، شهریه ها دوباره افزایش یافت. دانشگاه اعلام کرده است که در صورت عدم تسویه حساب، نمی توانیم در امتحانات حاضر شویم.

ما دبیرستان بودیم و درست در آنجا مستقر شدیم، اما در نیمه‌ی ترم، شهریه‌ها دوباره بالا رفت. دانشگاه اعلام کرده است که در صورت عدم تسویه حساب، نمی توانیم در امتحانات حاضر شویم.

اخیراً مدیرکل دفتر برنامه و بودجه دانشگاه آزاد اعلام کرده است که در نیمه اول سال تحصیلی 1401-1402 شاهد افزایش 5 تا 39 درصدی شهریه دروس عمومی و تخصصی بوده ایم، اما پس از آن دانشجویان شاهد افزایش شهریه دروس عمومی و تخصصی بوده ایم. مجدداً در نیمه دوم سال تحصیلی 1401-1402 افزایش شهریه 15 تا 20 درصدی برای دروس عمومی، تخصصی و عملی بود.

این در حالی است که معمولاً میزان شهریه متغیر در شروع هر سال تحصیلی جدید بین 20 تا 25 درصد افزایش می یابد. اکنون به گفته دانشجویان در آستانه آغاز امتحانات پایان ترم دانشگاه آزاد برای بسیاری از آنها پیامک هایی مبنی بر افزایش شهریه ها و تسویه قبوض ارسال شده است.

کانال اطلاع رسانی واحد تهران مرکز نیز در هفته های اخیر اعلام کرد: در نیمه اول سال (مهر 1401) شاهد افزایش 5 تا 39 درصدی شهریه در دوره های عمومی و تخصصی و در اخیر بودیم. هفته ها شاهد افزایش 15 تا 20 درصدی شهریه در دوره های عمومی و تخصصی نیز بودیم.» و عملاً در نیمه دوم سال (بهمن 1401) بودیم».

نکته مهم برای دانشجویانی که قادر به پرداخت نیستند، نگرانی از عدم حضور در امتحانات است، زیرا در صورت عدم پرداخت شهریه اضافه شده در وسط ترم، پورتال سایت دانشگاه کارت آزمون صادر نخواهد کرد. .

شاهد افزایش مستمر شهریه ها هستیم

برخی از دانشجویان دانشگاه آزاد در مقاطع مختلف در گفتگو با «کوسه» به ارسال پیامک های متعدد برای تسویه حساب اشاره کردند و افرا یکی از دانشجویان ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی درباره این اتفاق می گوید: «معمولاً سی اول هر ترم مبلغی به شهریه ما اضافه می شود امکانش هست ولی این ترم یکدفعه وسط ترم درخواست پول کردند. توجه داشته باشید که در طول این چندین ترم، شهریه ثابت و متغیر هر بار افزایش می یابد، در حالی که شهریه ثابت برای هر ورودی باید ثابت باشد و متغیر باید تغییر کند. الان شهریه ما از 1401 به 1402 تغییر کرده است به همین دلیل در اواسط ترم حتی به دانشجویان مستقر برای هماهنگی پیامک داده شد. برخی از دانشجویان دانشگاه پیگیر این بودند که این روش افزایش شهریه قانونی نیست اما مسئولان می گویند کاملا قانونی است و تا تسویه حساب نکنید کارت آزمون صادر نمی شود. موضوع دیگر این است که به دلیل این افزایش شهریه، با پایه پایه دانشگاه مشکل داریم.

شاهد افزایش ناگهانی شهریه ها بوده ایم

سعیده یکی دیگر از دانشجویان رشته روانشناسی و یکی از سوابق سال 1401 درباره افزایش ناگهانی شهریه ها پس از توافق به «شرق» گفت: شهریه هشت میلیون و 300 هزار تومان بود که تسویه شد، اما الان باید پرداخت کنم. بیشتر دو میلیون و 400 هزار تومان بعد از 2 پیامک در اردیبهشت الان واقعا باید به 10، 11 میلیون بسنده کنم معمولا اول سال جدید شهریه اضافه داشتیم و امسال مهر ماه را افزایش دادند. ، اما دوباره با شروع ترم مجبور شدیم شهریه ترم دوم سال را افزایش دهیم.

گفتند افزایش شهریه به دلیل تورم بوده است

بر اساس برخی اظهارات، دانشجویان واحد تهران مرکز با مراجعه به سازمان مرکزی دانشگاه اعلام کردند که این افزایش ناگهانی شهریه ها به دلیل تورم و کاملا قانونی بوده است. در ادامه مجید یکی دیگر از کارشناسی ارشد می گوید: شهریه نیمسال اول در سال 1401 با 14 واحد 73490000 ریال، شهریه نیمسال دوم با 10 واحد 88890000 ریال و پس از تسویه پیامک در 24 و 25 اردیبهشت اعلام شد. در صورت عدم پرداخت شهریه امکان شرکت در آزمون را نخواهیم داشت.

آنها در سایت دانشگاه پیامی منتشر کردند که در صورت عدم پرداخت، حتی برای امتحانات میان ترم نمی توانیم به پرینت کارت ورود به جلسه دسترسی پیدا کنیم. ما هر چه ردیابی کردیم، امور مالی دانشگاه گفت باید پرداخت کامل انجام شود.»

دیدگاهتان را بنویسید