شهریه جدید در مدارس غیردولتی روز جدیدی است

شهریه جدید در مدارس غیردولتی روز جدیدی است

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جاری در پایان خرداد ماه تعیین می شود، گفت: میزان شهریه ها در پایان خرداد ماه تعیین می شود. برای سال تحصیلی 93-93 هنوز مشخص نشده است و تا زمان اعلام آن مدارس می توانند از شهریه سال جاری استفاده کنند.ثبت نام ها به صورت حساب کاربری می باشد.

احمد محمودزاده درباره سقف شهریه دریافتی مدارس غیردولتی در ثبت نام سال تحصیلی 92-1403 گفت: هنوز تعداد شهریه های سال تحصیلی 92-1381 مشخص نشده است. این رقم در پایان خرداد تعیین می شود و تا آن زمان مدارس می توانند با شهریه سال جاری ثبت نام کنند.

وی درباره شهریه مدارس غیردولتی امسال نیز توضیح داد: شهریه ثابت در سال 1401 از 2.5 میلیون تومان تا 37 میلیون تومان بوده است. البته برخی از مدارس علاوه بر این شهریه ثابت، 38 درصد شهریه اضافی نیز برای فوق برنامه ها و دروس اضافه دریافت کردند.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه فرمول خاصی برای تعیین سقف و کف شهریه وجود دارد و حدود شش ماه است که روی این فرمول ها کار می کنیم، افزود: بنابراین درصد افزایش شهریه مدارس غیرانتفاعی نخواهیم داشت، اما شهریه مدارس غیرانتفاعی دولتی بستگی به عملکرد مدرسه نسبت به سال قبل، امکانات و تجهیزات مدرسه دارد. شهریه مدارس غیردولتی سال 1403-1402 در پایان خرداد ماه سال جاری اعلام می شود و تا آن زمان کلیه مدارس موظف به دریافت شهریه سال جاری از خانواده ها هستند.

محمودزاده با بیان اینکه از اولیا انتظار داریم طبق شهریه قانونی که برای مدارس غیرانتفاعی در نظر گرفته ایم به مدرسه پرداخت کنند، تاکید کرد: والدین می توانند وارد سامانه https://mosharekatha.ir/ شده و با جستجوی نام مدرسه، شهریه باید ببینند برای مدارس مرتبط با سال تحصیلی 1402-1401 چه تعیین شده است و شهریه را بر اساس آن بپردازند. ما همچنین از بنیانگذاران می خواهیم که بیش از آنچه برای آنها تعیین کرده ایم به آموزش نیاز نداشته باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه سازمان مدارس و مراکز غیردولتی زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش با مراکز غیرانتفاعی که بیش از شهریه تعیین شده دریافت می کنند، برخورد جدی می کند، افزود: از مطبوعات درخواست داریم. و رسانه ها تخلفات برخی مدارس را که عادی نشدن دریافت شهریه از افراد خارج از چارچوب تعیین شده را گزارش کنند. در مورد این مدارس طوری صحبت نکنید که انگار شهریه های بالا طبیعی است و همه مدارس غیردولتی بیشتر از شهریه اعلام شده از مردم دریافت می کنند.

به گفته محمودزاده، در حال حاضر حدود 18 هزار مدرسه غیرانتفاعی در سراسر کشور وجود دارد، اما تعداد مدارس غیردولتی که شهریه بالایی از مردم دریافت می کنند کم است و حتی نیم درصد هم نیست.

رئیس سازمان راهداری وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: دستگاه های نظارتی و ما به عنوان دبیرستان به طور جدی بر این مدارس نظارت داریم. ما با این مدارس سر و کار داریم. من اخیراً چندین مدرسه را بازدید کرده ام و اگر شهریه اضافی گرفته شده باشد به خانواده ها بازپرداخت می کنیم.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص الگوی شهریه مدارس اظهار داشت: برای تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی مدل شهریه داریم که 31 فروردین ماه سال جاری به مدارس اعلام کردیم. مدارس با توجه به شاخص هایی که در این مدل قرار دارند مانند شاخص نیروی کار، فضا و تجهیزات و امکانات، تراکم طبقاتی و کیفیت آموزش و پرورش امتیازدهی می شوند. مثلاً از 100 امتیازی که برای همه این شاخص ها محاسبه می شود، شاخص کیفی حوزه آموزش 20 امتیاز دارد و این شاخص به تنهایی دارای 150 زیرشاخص است.

محمودزاده تصریح کرد: نتایج هر مدرسه را در طول سال تحصیلی ارزیابی کردیم و بر اساس فرمولی که آن را هم ارائه کردیم به این سوالات نگاه کردیم. همچنین مدارس باید مدارک خود را به آدرس https://mosharekatha.ir/ بارگذاری کنند تا شهریه آنها مشخص شود و این مدارک توسط منطقه، استان و سپس توسط ما به عنوان نهاد ملی مسئول بررسی می شود. برنامه های مصوب مدارس و برنامه های تکمیلی آنها با توجه به دوره های تحصیلی و الحاقی های مختلف به صورت جداگانه به مدت 6 تا 8 ساعت بررسی می شود و در نهایت شهریه هر مدرسه را به کل کشور اعلام خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید