افزایش قیمت مرغ، کاهش تولید یا خروج مرغ از خراسان شمالی؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک از بجنورد، چند سالی است که با افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی، خانواده ها برای تهیه غذاهای گوشتی مرغ را سرلوحه خرید خود قرار می دهند که با افزایش قیمت این نوع گوشت، این امر موجب شده است از سفره مردم حذف شد

طی چند روز گذشته قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ در بازار خراسان شمالی افزایش یافته و بر اساس اطلاعات میدانی گفته می شود به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه دامی و عدم حمایت کافی از سوی تولیدکننده، تولید مرغ و جوجه کشی برای مرغدار زیان آور است، این امر وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از مرغداری ها تولید خود را کاهش می دهند و یا طبق برخی شایعات، مرغ را به خارج از استان می فروشند.

در شرایط فعلی تعادل عرضه و تقاضا در بازار به هم خورده و به دلیل کاهش تولید، تقاضا افزایش یافته است، از طرفی برای برقراری تعادل، مرغ منجمد در مغازه ها به فروش می رسد اما شایان ذکر است که نکته این است که مردم این نوع محصولات را ضعیف می‌پذیرند.

در حال حاضر تنظیم بازار کشور قیمت مصوب جدیدی را برای مرغ پیشنهاد نکرده است و بر اساس قیمت قبلی، مرغ باید با قیمت کیلویی 62 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد که متاسفانه برخی از فروشندگان تخلف می کنند و مرغ را تا سقف می فروشند. 64000 در هر کیلوگرم، آنها انجام می دهند.

همچنین قیمت خرید مرغ زنده از مرغدار در خراسان شمالی 43 تا 44 هزار تومان است در حالی که در سایر استان ها کیلویی 46 تا 49 هزار تومان فروخته می شود و این وضعیت باعث شده تا مرغ به فروش برسد. کمتر در استان بود و از روستا گریخت


55dc4e44 6337 4e73 8103 9d93b9e56823 خبر خاکستری


گرانی مواد اولیه باعث کاهش تولید جوجه شده است

حسین قاسم زاده رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، قصابان و مرغ فروشان شیر بجنورد در خصوص افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ در بازار در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: با توجه به افزایش قیمت خام خام تولید مرغ از نظر اقتصادی برای مرغداری ها مفید نیست.

وی ادامه داد: بر اساس قیمت مصوب، مرغ زنده باید کیلویی 39 هزار و 500 تومان به کشتارگاه فروخته شود اما افزایش قیمت مواد اولیه باعث کاهش تولید شده و مرغدار تمایلی به فروش مرغ تولیدی با این قیمت ندارد. .

قاسم زاده با اشاره به اینکه عرضه جوابگوی تقاضا نیست و تقاضا در حال حاضر بالاست، گفت: دولت قیمت مصوب 59 هزار و 800 تومان را برای مصرف کننده اعلام کرد و مدت ها مرغ با قیمتی کمتر از قیمت مصوب فروخته می شد تا 49 هزار تومان نیز کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه با آزاد شدن قیمت مواد اولیه، قیمت ها افزایش یافت، گفت: دولت برای تعدادی از تولیدکنندگان مرغ مواد اولیه را با قیمت 4200 تومان تامین کرد و در زمان گرانی از آنها مابه التفاوت قیمت نخواست. در شرایط فعلی باید مرغ را با قیمت مصوبی که بر دوش مرغداران نیست بفروشند.


مرغ در بازار کم نیست

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، قصابان و فروشندگان شیر بجنوردی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمبود مرغ گرم و منجمد در بازار استان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: مرغ منجمد به اندازه کافی در استان وجود دارد و با قیمت تمام شده در بازار موجود است. کیلویی 48 هزار تومان اما نه چندان محبوب بین مردم.

قاسم زاده ادامه داد: با هماهنگی جهاد کشاورزی، سازمان صمت، اتحادیه مرغداران، اتحادیه فروشندگان طیور، اتاق اصناف طیور استان خراسان شمالی به عنوان تنها استان کشور با قیمت مصوب به فروش رسید و بیش از قیمت مصوب نشد. قیمت

وی با اشاره به اینکه تولید در استان کاهش یافته است، گفت: مرغ زنده با قیمت کیلویی 44 هزار تومان باید تحویل کشتارگاه شود زیرا مرغداران تولید را کاهش می دهند و مرغ کافی در اختیار کشتارگاه قرار نمی دهند.

قاسم زاده گفت: در حال حاضر 59 هزار و 600 کیلوگرم مرغ تحویل فروشنده می شود و واحدهای معاملاتی با سود 10 درصدی باید با قیمت کیلویی 62 هزار تومان به دست مصرف کننده برسانند که در برخی معاملات نیز 64 هزار تومان است.


افزایش قیمت تخم مرغ در استان متاثر از گرانی سایر استان ها بوده است

این مسئول درباره افزایش قیمت تخم مرغ در بازار نیز توضیح داد: خراسان شمالی تخم مرغ وارد می کند و تولید نمی کند بنابراین قیمت تخم مرغ تحت تاثیر سایر استان های واردکننده است.


fa79b480 0c0d 42b2 bca3 587223aa8282 خبر خاکستری


افزایش 50 درصدی قیمت مرغ برای مرغداری ها

ابوالقاسم کریمی رئیس اتحادیه طیور بجنورد نیز در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص افزایش قیمت مرغ در بازار گفت: با توجه به افزایش قیمت مرغ و مرغ گوشتی، قیمت مرغ نیز باید افزایش یابد. افزایش یابد تا برای مرغدار و تولید کننده به صرفه باشد.

وی با اشاره به اینکه قیمت هر مرغ از 8 هزار تومان به 15 هزار تومان رسیده است، گفت: به تبع آن بسیاری از تولیدکنندگانی که مرغداری اختصاصی دارند، تولید را کاهش داده و یا جوجه ریزی را متوقف کرده اند و برخی نیز که مستاجر هستند مجبور به جوجه ریزی به صورت محدود هستند. مسیر.


توقف جوجه ریزی در برخی از مرغداری ها به دلیل عدم صرفه اقتصادی

کریمی افزود: همچنین گاهی به دلیل اینکه مرغ زنده در شهرستان های همجوار با قیمت بالاتر و گاهی تا 50 هزار تومان دنبال می شود، تولیدکنندگان; برخی از محصولات خارج از استان به فروش می رسد و قیمت مرغ زنده در استان کیلویی 43 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین مواد اولیه و خوراک جوجه ها هیچ گونه حمایتی صورت نگرفته است، گفت: در اردیبهشت ماه دستور تامین مواد اولیه با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر شد و خام مواد به برخی از تولیدکنندگان مرغ تحویل داده شده و برخی نیز در صف منتظر مانده اند.


فروش مرغ بالای 62 هزار تومان تخلف است

محمد هندآبادی معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: در حال حاضر قیمت مرغ در بازار نسبت به سایر استان ها پایین است و قیمت مصوب استان 62 هزار تومان است. تومان و با قیمتی بالاتر از این به فروش می رسد. تخلف محسوب می شود و متخلفان مجازات خواهند شد.

وی ادامه داد: فروش مرغ زنده در استان 41 هزار تومان پیش بینی می شود که به قیمت تمام شده به 43 هزار و 600 تومان می رسد.

هندآبادی با بیان اینکه خرید حمایتی جهاد کشاورزی زمانی انجام می شود که عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، گفت: در شرایط کنونی مرغ گرم و منجمد در بازارهای خراسان شمالی و مرغ منجمد کم نبود. قیمت کیلویی 48000 تومان در فروشگاه زنجیره ای و اصناف منتخب استان توزیع می شود.

وی یادآور شد: مشکل در شرایط فعلی این است که قیمتی که به مرغدار پرداخت می شود بالاتر از قیمت مصوب است و بنابراین مرغدار تمایلی به تحویل مرغ به قیمت مصوب ندارد.


d774b7be 00a6 4ed6 8524 69687d3032df خبر خاکستری


تاکنون قیمت جدید از سوی ستاد تنظیم بازار در کشور اعلام نشده است

هندی آبادی تصریح کرد: بنابراین برای حمایت از تولید باید قیمت تغییر می کرد و ستاد تنظیم بازار کشور تا پایان شهریور تصمیم جدیدی در این زمینه اعلام می کند اما با توجه به مشکلات اجتماعی به وجود آمده قیمت تمام شده است. پایین اومده ولی هنوز تغییری نکرده

وی گفت: موادی که باید به قیمت 4200 تومان ارز دولتی در اختیار تولیدکننده قرار می گرفت برای گروهی از مرغداری ها تامین شد اما برای گروهی محقق نشد.

وی افزود: با پیگیری های انجام شده اعلام شد تامین مواد اولیه بستگی به توزیع ارز دولتی دارد و زمان خاصی در این زمینه اعلام نشده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای حل مشکل مرغ در بازار راه حل کوتاه مدت توزیع مرغ منجمد در بازار برای جبران کمبود مرغ گرم و در بلندمدت بررسی قیمت و تحلیل جدید است. قیمت برای تولید کننده و مصرف کننده در دستور کار است.

تهیه و تنظیم گزارش: آرزو رحمانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید