افزایش معیشت مرزنشینان با توجه به استفاده از کارت پیله / سهمیه دلار وارداتی از آذربایجان غربی

ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1790505

مرزبانان در نقاط مختلف کشور از جمله افرادی هستند که امکان استفاده از کارت های پیله ای را دارند و امرار معاش آنها در گرو استفاده صحیح از کارت های مرزی است و سهمیه این کارت ها در آذربایجان غربی در سال جاری 120 میلیون دلار است که باید افزایش یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ مرز فرصت مناسبی برای کشورها در نقاط مختلف است و می توان از این فرصت برای توسعه مناطق مرزی و توسعه چرخه اقتصادی کشورها استفاده کرد.

مرزنشینانی که در نزدیکی مرزهای کشورمان زندگی می‌کنند، اگرچه در اذهان واردات و صادرات هستند، اما همواره از دسترسی به ساده‌ترین زیرساخت‌ها و امکانات اجتماعی محروم بوده‌اند.

سال هاست طرحی به نام «کارت پیله» راه اندازی شده تا مرزنشینان بتوانند با امتیازهایی که با این کارت ها دریافت می کنند امرار معاش کنند.

علی یکی از دارندگان کارت مرزی به اروم نیوز گفت: اختصاص سهمیه سالیانه دلاری به دارندگان کارت پیله می تواند مشکل ما را حل کند و هم اکنون این سهمیه باید افزایش یابد.

رضا یکی دیگر از دارندگان کارت پیله به موضوع گمرک اشاره کرد و گفت: زمانی که کالا وارد می کنیم مدتی در گمرک معطل می شود و این برای ما مشکل ساز شده است.

به همین دلیل است که در این گزارش آمده است که کارت های پیله به قدری مهم است که تعاونی مرزبانی برای ساماندهی ارائه خدمات مرزبانی راه اندازی شده است و استاندار آذربایجان غربی نیز بارها بر اهمیت آن تاکید کرده است.

حل مشکلات گمرکی تعاونی های مرزی

چندی پیش استاندار آذربایجان غربی به تعاونی های مرزی گفت: مسائل گمرکی و ترخیص کالا در تعاونی های مرزی باید در اسرع وقت رسیدگی شود و حمایت از این تعاونی ها در اولویت قرار گیرد.

محمدصادق معتمدیان معتقد است 500 هزار مرزنشین در آذربایجان غربی وجود دارد و تامین رفاه مرزنشینان مهم ترین موضوعی است که باید به آن توجه شود.

وی تاکید کرد: مرزبانان باید از سوند حمایت کنند و فعالیت آنها به نفع مردم و منطقه باشد و کالاهای وارداتی آنها به درستی توزیع شود.

استاندار آذربایجان غربی گفت: حداکثر سود حاصل از واردات و صادرات باید به نفع مرزنشینان استان باشد.

کالاهای وارداتی باید ظرف مدت 6 روز به مرزنشینان واگذار شود

ناصر صادقی معاون هماهنگی اقتصادی استاندار آذربایجان غربی در جلسه شورای تبادل مرزی آذربایجان غربی گفت: از اتحادیه صنف ظرف ۶ روز.

صادقی افزود: قیمت گذاری سریع و استعلام به موقع باعث تمیزی و ورود کالاهای پیله ای وارداتی به بازار می شود.

وی تاکید کرد: افزایش سقف سهمیه کارت های پیله ای باید توسط دستگاه های اجرایی مربوطه پیگیری شود تا این سهمیه افزایش یابد.

صادقی افزود: همچنین باید صدور کارت پیله مرزی تسهیل و کارت پیله وری ارائه شود.

سهمیه 120 میلیون دلاری کارت پیله از آذربایجان غربی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز گفت: 8 هزار و 200 پیله کارت فعال در استان فعال است.

غلامرضا بابایی ادامه داد: امسال سهمیه این تعداد کارت پیله 120 میلیون دلار تعیین شده است.

وی گفت: با این آمار برای هر کارت حدود 18 هزار دلار سهمیه واردات در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید