مرزهای سیستان و بلوچستان فرصتی طلایی برای توسعه اقتصادی کشور/ توانمندسازی و تامین معیشت پایدار مرزنشینان از اولویت های دولت سیزدهم است.


ساعت: 11:31
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881036

سیستان و بلوچستان حدود 1600 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای افغانستان، پاکستان و عمان دارد که ظرفیتی بی بدیل برای استان فراهم کرده است که متاسفانه تاکنون از آن استفاده بهینه نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون، مرز سیستان و بلوچستان از شرق با پاکستان و افغانستان و از سوی دیگر دسترسی به آب های آزاد دریای عمان از جنوب با بهره گیری از تجارت آزاد صنعتی منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه های مرزی در امتداد نوار مرزی زمینه را برای ایفای نقش استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم کرد.

این استان به دلیل همجواری با کشورهای آسیای میانه و حضور در آب های آزاد بین المللی به عنوان کوتاه ترین راه ارتباطی کشورهای آسیای میانه با جهان شناخته می شود. بهره گیری از این مزیت می تواند آن را به بستری اقتصادی برای منطقه تبدیل کند.

بهبود زندگی مرزنشینان، بازگشایی بازارهای محلی و تقویت امکانات امنیتی مرزی برای دستیابی به امنیت قوی مرزی ضروری است.

حسین مدرس حیابانی استاندار سیستان و بلوچستان در سفر به جنوب استان و بازدید از مرزهای سابق و پاسگاه مرزی درپان با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب (مظله العالی) در زمینه توسعه مبادلات تجاری با 15 کشور همسایه گفت: باید تلاش شود تا ظرفیت مرزها افزایش یابد تا از آن به درستی استفاده شود زیرا مرزها هر چقدر رونق داشته باشند سفره مرزبانان ما نیز مملو از مواد غذایی خواهد بود.

وی افزود: مهمترین ویژگی این استان مرزهای طولانی با سه کشور افغانستان، پاکستان و عمان است که متاسفانه از آن به خوبی استفاده نمی شود.

استاندار ادامه داد: مقرر شده محدودیت های تجاری در مرز گلشن برداشته شود و تمام کالاهایی که در توان داریم صادر کنیم.

مدرس حبانی گفت: بر اساس توافق با طرف پاکستانی، شش بازار خرده فروشی در مرزهای دو کشور ایجاد می شود. وی گفت: طرف پاکستانی بازارچه های خود را تکمیل کرده است و به عنوان یک مطالبه جدی می خواهند بازارهای ما را هر چه سریعتر تکمیل کنند تا روند تجارت سریعتر انجام شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده محدودیتی برای مبادله کالاهای تجاری وجود نداشته باشد و هرچه مرز سابق قابلیت تبادل بین دو کشور را در قالب تجارت سالم داشته باشد، افزود: فاز اول بازارچه مرزی تا پایان تیرماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

این مسئول گفت: سیستان و بلوچستان می تواند دروازه توسعه کشور به سمت مرزهای شرقی باشد و علاوه بر واردات کالاهای تولیدی و ماشین آلات تخصصی، کالاهای خود را به شرق صادر کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به لزوم ارتباط و کار با مرزنشینان آن سوی مرز، باید در قالب اختیارات و منشور مرزبانی توافق شود که مرزنشینان در شعاع 50 کیلومتری از مرز عبور کنند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید