تنها راه پیشرفت در سیستان و بلوچستان جذب سرمایه گذار/معادن و اولویت های اصلی توسعه پایدار است.

ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1921899

سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های بی‌نظیر و دارای منابع خدادادی است که باید با سرمایه‌گذاری مناسب از این منابع گرانبها توسعه و آبادانی پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اسراهامون ، سیستان و بلوچستان بزرگ ترین استان کشور با مرزهای آبی و خاکی وسیع است که فرصت ها و ظرفیت های زیادی در زمینه های معدنی، کشاورزی، ماهیگیری، گردشگری وجود دارد که با سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها زمینه اشتغال هزاران جوان جویای کار را فراهم کرده است.

عدم حمایت از سرمایه گذاران داخلی و حتی داخلی در این استان دلیل عدم توسعه و پیشرفت لازم سیستان و بلوچستان است.

ناامنی و محرومیت، دو واژه غیر واقعی که سال ها بر پیشانی این استان زده شده، شاید یکی از مهم ترین دلایل بی رغبتی سرمایه گذاران به استان باشد.

داشتن نیروی کار جوان و کارآمد از دیگر نقاط قوت سیستان و بلوچستان است که اگر سرمایه بخش خصوصی به کمک هوش و خلاقیت جوانان این استان بیاید شاهد توسعه منطقه خواهیم بود.

برخی مشکلات از جمله فاصله قابل توجه با شاخص‌های کشور و زیرساخت‌های ناقص باعث خروج سرمایه‌ها از استان می‌شود و در صورت افزایش انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در استان، توسعه سیستان و بلوچستان تسریع می‌شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی، در سال های اخیر سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری به این منطقه آمده اند اما به دلیل نبود زیرساخت های مناسب، هرکدام قبل از اتمام کار، سرمایه خود را به استان دیگری منتقل کردند.

این کارشناسان معتقدند دولت باید با حذف مالیات در استان انگیزه هایی را برای سرمایه گذاران ایجاد کند تا نبود زیرساخت ها و خشکسالی چندین ساله در این منطقه باعث دلسردی سرمایه گذاران نشود.

ملک فضلی نماینده مردم سراوان در شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با جغرافیای منحصر به فرد و وجود منابع خدادادی، معادن و در بین استان های کشور بی نظیر است، گفت: مرز آبی و خاکی این استان با همه پتانسیل ها و فرصت هایی که دارد در پایین ترین سطح توسعه قرار دارد و دلیل آن این است که در گذشته به این استان توجه لازم نمی شد و کارهای زیربنایی در سطح اولیه بود.

وی افزود: یکی از شاخص های اصلی توسعه راه است زیرا نقش بسیار مهم و حیاتی در توسعه و پیشرفت کلی این استان پهناور دارد و دولت باید به زیرساخت ها و ایمنی راه های این استان توجه ویژه داشته باشد.

فضلی تصریح کرد: در این استان محرک های توسعه به چشم نمی آیند هرچند کارهایی انجام شده است اما عموماً ناقص است و امروز شاهد توسعه در استان به ویژه در مناطق مرزی نیستیم که پتانسیل سرمایه گذاری است. ، اگر هر یک از شهرستان های استان با ظرفیت و پتانسیلی که دارد می تواند کشور را ارتقا دهد.

این نماینده با اشاره به اینکه توسعه در تولید و تجارت است، تصریح می کند: زمانی که کارخانه نباشد تولید هم نخواهد بود و بر همین اساس توسعه هم حاصل نمی شود.

وی بیان کرد: برای توسعه استان لازم است سرمایه گذاران در این استان با راه اندازی کارخانه های فراوان علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال برای جوانان رشد و توسعه پیدا کنند.

ضرورت فعال سازی صنایع تولیدی در سیستان و بلوچستان

محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان در دیدار با نمایندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه معادن مختلفی در استان وجود دارد که به طور کامل فعال نیستند، گفت: معادن باید فعال باشند و با جذب سرمایه گذاران، صنایع را متحول کنند.» همانطور که مس و طلا پیش می روند.

وی افزود: معادن و نیروگاه های سیستان و بلوچستان ثروتی خدادادی است که باید از آن استفاده کرد.

استاندار با اشاره به راه اندازی پلیس اقتصادی تاکید کرد: این استان از امنیت خوبی برخوردار است و همه مردم می توانند فعالیت های اقتصادی یا پیمانکاری خود را با آرامش انجام دهند.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم رونق استان سرعت گرفته است اما این کافی نیست و لازم است مسئولان مربوطه برای جذب سرمایه گذار به این استان اقدامات جدی انجام دهند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید