افزایش 38 درصدی در ترانزیت کالا/سیستم ناوبری ترافیک ناوگان هوشمند اجرا شد


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1904968

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: سال گذشته حدود 50 درصد رشد ترانزیت و امسال تقریبا 38 درصد رشد ترانزیت نسبت به سال گذشته داریم که بسیار خوب است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داریوش امانی رئیس راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور با بیان اینکه اولویت کشور باید تبادل اطلاعات و کالاهای تجاری با کشور همسایه باشد، افزود: سال گذشته حدود 50 درصد رشد ترانزیت داشتیم و امسال این رشد وجود دارد. رشدی نزدیک به 38 درصد نسبت به سال گذشته ما ترانزیت داشتیم که بسیار خوب است.

امانی با بیان اینکه سامانه هوشمند ناوبری تردد ناوگان در برخی اتوبوس های مسافربری به صورت آزمایشی اجرا شده است، گفت: با اجرای این سامانه به نام سپهتن در برخی اتوبوس های مسافربری هم از نظر ایمنی و هم برای کنترل رفتار رانندگان و ناوگان و از نظر اقتصادی نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

امانی گفت: خوشبختانه اقدامات اولیه حقوقی و مالی را در خصوص ناوگان باری انجام داده ایم و در ماه آینده تفاهم نامه ای چهارجانبه بین نهادهای مربوطه منعقد خواهد شد.

به گفته رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با بیان اینکه 26 پایانه مرزی در مجاورت 15 کشور جهان است، گفت: با پتانسیل خوبی که در حمل و نقل جاده ای کشور داریم، بیش از 80 درصد حمل و نقل کشور از طریق انجام می شود. حمل و نقل و خودرو حمل و نقل کالا و مسافر انجام می شود.

امانی با اشاره به اینکه حدود 38 هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی داریم، افزود: بیش از 90 درصد بار، مسافر، ترانزیت و اقتصاد کشور در این 38 هزار کیلومتر انجام می شود و مابقی راه ها را راه های اصلی تشکیل می دهند. راه های فرعی، راه های روستایی و بین مزارع راه های اصلی و فرعی را با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نگهداری می کنند.

امانی همچنین گفت: هدف ما جابجایی 20 میلیون تن کالا در مسیر شمال به جنوب است، با کشورهای آسیای میانه، روسیه و آذربایجان توافقاتی انجام شده است و کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان نیز توافق کرده اند. اضافه شده است و امیدواریم با اقدامات انجام شده تحقق این امر در مرزهای زمینی ضروری باشد.

امانی گفت: نزدیک به هشت هزار ناوگان به زودی وارد کشور می شود و با ورود این ناوگان جوان دیگر مشکلی برای ورود به سایر کشورهای همسایه نخواهیم داشت و نزدیک به 90 هزار ناوگان ما نیز در مسیرهای ترانزیتی مشغول به کار هستند و با این افزایش ترانزیت، وجود دارد. مشکلی در بحث وجود نخواهد داشت کمبود ناوگان نخواهیم داشت.

رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور درباره شناسایی نقاط پرخطر در کشور گفت: در سه سال گذشته 1580 نقطه خطر تصادف شناسایی و 580 مورد از این مکان ها حذف شده است و به دلیل کمبود اعتبارات. در سال جاری نزدیک به 250 مورد از این مکان ها حذف شده است و تا چهار سال آینده هنوز هزار نقطه اعتبار باقی مانده است.

امانی درباره فرسودگی ناوگان حمل و نقل نیز گفت: بسیاری از رانندگان خواهان نوسازی خودروهای خود هستند که با تفاهم سه جانبه ای که سال گذشته بین وزارت راه و شهرسازی، وزارت ایمنی و وزارت نفت ایجاد کردیم اگر اجرا شده، 167 هزار دستگاه خودرو به مدت پنج سال در آینده نوسازی خواهند شد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در پایان درباره چاپ بارنامه های دستی گفت: یکی از تکالیف قانونی که بر اساس مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داریم این است که دیگر بارنامه ها را چاپ نکنیم. بارنامه به جز دو استانی که توسط آن محدود شده است بارنامه استفاده می شود در حال حاضر بیش از 90 درصد بارنامه های الکترونیکی در کشور صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید