افزایش 6 برابری بیماران سرپایی کرونا

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت کرونا در کشور اظهار کرد: تعداد بیماران سرپایی کووید 19 در کشور نسبت به هفته گذشته تقریبا دو برابر و نسبت به هفته گذشته حدود 6 برابر شده است. چند هفته پیش. با توجه به اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان ها نیز بیش از 1.6 برابر افزایش یافته است، در نتیجه مرگ و میر روزانه نیز دو رقمی شده و پیش بینی می شود این روند تا سه هفته آینده ادامه داشته باشد.

مرگ و میر کمتر در بیماران مبتلا به Omicron نسبت به دلتا
وی افزود: البته با توجه به اینکه بیش از 50 درصد سویه موجود در کشور ما مشابه BA5 در سایر کشورها است، به دلیل دخالت دستگاه تنفسی (طوفان سیتوکین) در آلودگی، میزان مرگ و میر بسیار بیشتر از سویه دلتا است. این سویه به همین دلیل، میزان مرگ و میر با این سویه های جدید کمتر است.

میزان عفونت BA5 6 برابر بیشتر از دلتا است
تاکید ویژه بر پوشاندن ماسک و تکمیل واکسیناسیون کرونا
وی تاکید کرد: البته نباید فراموش کرد که قدرت عفونی زیر رشته BA5 بسیار بالاست. به گونه ای که هر فرد مبتلا توانایی انتقال ویروس را به حدود 18 نفر دارد، در حالی که با سویه دلتا میزان عفونت این بیماری حدود 3 نفر است و هر فرد مبتلا به ویروس دلتا کرونا می تواند سه نفر را مبتلا کند. عفونت‌پذیری بالای زیرسویه BA5 باعث می‌شود افراد بیشتری تحت تأثیر قرار بگیرند، مانند افراد مسن، بیماران مستعد، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند، کسانی که واکسینه نشده‌اند و غیره در معرض خطر بالاتر عفونت، بستری شدن در بیمارستان و مرگ هستند. بنابراین، پیشنهاد قوی ما همچنان استفاده از ماسک و تزریق دوزهای یادآور واکسن است تا بتوان از بستری شدن و مرگ افراد مبتلا تا حد زیادی جلوگیری کرد.

دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: تمام افرادی که بالای 18 سال سن دارند و بیش از شش ماه از آخرین دوز واکسن آنها می گذرد باید برای دریافت دوز تقویتی واکسن کرونا اقدام کنند.

اوج موج هفتم در هفته های آینده
وی با اشاره به شکل‌گیری موج هفتم کرونا در کشور، تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی اپیدمیولوژیست‌ها، در صورت اجرای اقدامات بهداشتی مانند استفاده از ماسک و تزریق دوزهای یادآوری واکسن، اوج مشابهی به‌وجود می‌آید. در مارس 1400 در مورد آمیکرون و در تابستان، آنچه را که سال گذشته با دلتا پشت سر گذاشتیم نخواهیم گذشت و به نظر می‌رسد با توجه به خفیف‌تر بودن بیماری با کمترین میزان مرگ و میر، می‌توانیم از اوج عبور کنیم. BA5. بر اساس مطالعات، به نظر می رسد این اوج با اندکی کاهش مرگ و میر طی چند هفته آینده از بین خواهد رفت. زمان پیش‌بینی‌شده تجربه یک اوج تا حدود اکتبر است و سپس منحنی به سمت پایین حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: انشاالله در این موج تجربه تلخ مرگ های سه رقمی ناشی از کرونا را تجربه نکنیم.

دلایل کاهش مرگ و میر در بیماران جدید کرونا
جیاماتی در خصوص علائم مبتلایان به دو زیرسویه BA4 و BA5 تصریح کرد: علائم خاصی وجود ندارد که بتوان گفت عفونت این دو زیرسویه را تغییر دهد و اگر این علائم وجود داشته باشد، نشانه عفونت با BA4 است. و BA5. علائم مشابه سایر عفونت های تنفسی است، به عنوان مثال. تب، ضعف، بی حالی، بدن درد، گلودرد، سردرد، اختلال شنوایی، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و غیره و علائم درگیری مجاری تنفسی تحتانی بسیار کمتر است و دلیل آن پایین بودن میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر است.

بدون تغییر پروتکل های درمانی در موج جدید
جیاماتی در خصوص پروتکل های درمانی برای بیماران مبتلا به BA4 و BA5 گفت: در صورتی که بیمار مشکلی در سیستم ایمنی نداشته باشد و از بیماری زمینه ای یا علائم طولانی مدت رنج نبرد، معمولاً با درمان علامتی مانند استفاده از دارو بهبود می یابد. مایعات فراوان، مسکن ها و غیره درمان آنتی بیوتیکی لازم نیست و فقط استراحت و درمان علامتی کافی است. اگر بیمار مسن، بیماری مزمن یا سیستم ایمنی ضعیف است، به دلیل خطر بالای پیشرفت بیماری و مشکلات دستگاه تنفسی، بهتر است در صورت لزوم در بیمارستان درمان شود.

وی افزود: در صورت درگیری دستگاه تنفسی درمان تفاوت چندانی با سایر زیرسویه ها ندارد و استفاده از رمدسیویر، استروئیدها، توسیلیزوماب علاوه بر اکسیژن درمانی، مایع درمانی و … در بیمارستان انجام می شود. برای کسانی که درگیری دستگاه تنفسی ندارند اما به دلیل درگیری شدید احتمال بروز مشکلات تنفسی در آنها وجود دارد (واکسن نشده، مزمن، مسن و …) درمان سه روزه توصیه می شود با نظر پزشک متخصص رمدسیویر مصرف کنند. دکتر

بیماران کرونایی در موج جدید چند روز باید قرنطینه شوند؟
وی با اشاره به اینکه مدت زمان قرنطینه بسته به شرایط بیمار متفاوت است، گفت: برای بیمارانی که علائم خفیف دارند قرنطینه 5 تا 7 روزه و برای بیماران با علائم متوسط ​​و بیشتر قرنطینه تا 10 روز توصیه می شود. ; البته تاکید می شود پس از گذشت این مدت و بازگشت به جامعه حتما از ماسک های استاندارد استفاده کنند.

وی تاکید کرد: محدودیتی که کمیته علمی همواره بر آن تاکید دارد حفظ فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک و تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن است.

تزریق 28 میلیون دوز واکسن تقویتی تاکنون
وی در خاتمه ضمن تشویق مردم به تزریق دوزهای تقویت کننده واکسن، گفت: بر اساس آخرین آمار بیش از 150 میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که بیش از 28 میلیون دوز مربوط به آن است. تا دوز سوم و چهارم.

دیدگاهتان را بنویسید