افشاگری های نماینده مجلس پشت لابی دولت در حمایت از وزیر صمت

افشاگری های نماینده مجلس پشت لابی دولت در حمایت از وزیر صمت

روهر نه : من شش سال است که نماینده هستم و استعلام های زیادی را امضا کرده ام، تا به حال ندیده ام که هیچ یک از اعضای هیأت وزیران با من تماس بگیرند، برای اولین بار به اعضای هیئت دولت، نمایندگان مجلس و وزرا گفته شد که چرا امضا کردید. استیضاح”

سمیه محمودی نماینده دوره های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از نحوه مخالفت برخی وزرا و نمایندگان ابراز تعجب کرد. یکی از ابزارهای قوه مقننه را برای نظارت بر سایر قوا می داند و نسبت به این گونه رویکردها انتقاد دارد.

گفت و گو با محمود، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم شهرضا و کشاورزان را بخوانید:
روند پیگیری و رسیدگی به درخواست وزیر صمت پس از ماه ها تعلیق، اکنون به مرحله تعیین تکلیف نزدیک شده است، ارزیابی شما از دلایل فعال شدن این درخواست چیست؟

تذکر، سوال و استیضاح حق نماینده و ابزاری است که نماینده می تواند از طریق آن بر اقدامات و فعالیت های قوه مجریه نظارت کند. مثلا من استیضاح آقای فاطمی امین را امضا کردم و می ایستم و پیگیری می کنم. چون روزی که آمد و از طرف وزارتخانه صحبت کرد، حرفش با شرایط اقتصادی کشور مغایرت داشت. اگر دقت کرده باشید یکی از وزرایی بود که رای اعتماد بالایی نگرفت. روز پیش به او گفتم که می توانی امروز حرف های او را فراموش کنی، اما یکی مثل من حرف های من را یادداشت کرد و فراموش نمی کنم.

این یکی از دلایلی بود که من استیضاح را امضا کردم. تضاد برنامه های آنها با اتفاقات رخ داده است. محکم پای بازجویی می ایستم. اما عده ای به جای اینکه به بحث من و امثال من توجه کنند در رسانه ها می گویند ما به قصد اخاذی و سهم خواهی استیضاح را امضا کردیم. فکر می کنم این بحث فرار وزیر و حامیانش است. اگر واقعا چنین پدیده زشتی وجود دارد، به نهادهای نظارتی اطلاع دهید تا وارد این موضوع شوند یا اسامی ذینفعان را منتشر کنید. اینطور فکر نکنید، نماینده از استیضاح وزیر یا استیضاح او می ترسد و از اعطای حق نمایندگی به ملت خودداری می کند. اگر چنین مواردی وجود داشته باشد که شاید کم باشد، خودشان نام این افراد را ذکر می کنند، به نظرم باید روی اسامی این گونه افراد برای انتشار کار کنند.

در استیضاح یکی دوبار گفته شد که امضاها به حد نصاب رسیده است، آیا رایزنی یا فشاری برای بازگرداندن امضاها وجود دارد؟

لابی های زیادی از سوی وزارتخانه ها برای آقای فاطمی امین صورت گرفت. من شش سال است که نماینده هستم و استفساریه های زیادی را امضا کرده ام، هیچ وقت ندیدم یکی از اعضای هیئت دولت با من تماس بگیرد، برای اولین بار به اعضای کابینه، نمایندگان مجلس و وزرا گفته شد که چرا استفساریه را امضا کردید و جالب این بود که وقتی توضیحاتم را دادم و مشکلات را توضیح دادم گفتند حق با شماست.

به همین دلیل باید بگویم که من رویه جدیدی می بینم که هم در مورد رسانه ها تقاضای کاهش امضای استیضاح را دارند و هم اعضای هیئت دولت یا مثلاً مجالس مختلف دستگاه. بگویید اجازه بدهید امضاهایشان را برگردانند.

من درخواست آقای فاطمی را آذرماه امضا کردم و الان موضوعیت ندارد. شاید با چند تذکر یا تغییر در رفتارش، می شد سوال را اصلاح کرد و از او بازخواست نمی شد، اما با رویه ای که تقریباً تا دو هفته قبل از سؤال، فشار زیادی را وارد می کرد: «چرا سؤال کردی؟» امضا و برای اصلاح موارد تماس نگرفته‌ام، فکر می‌کنم این عمل خوبی نیست و من شخصاً حتی اگر یک نفر باشم از امضای خودم عبور نمی‌کنم.

برخی شایعه می کنند که رئیس جمهور فاطمی امین را خط قرمز خود اعلام کرده است، نظر شما در مورد این شایعه چیست؟

آقای رئیس جمهور همه جا در اظهارات مختلف تاکید کرده اند که «من خط قرمز ندارم»، در جلسات عمومی و مردمی اغلب گفته می شود که از کسی تعارف نمی کنند، بنابراین موضوع بحث تحریفی است.

دیدگاهتان را بنویسید