افشای جزئیات تخلفات بانکی در تاریخ کشور 50000 میلیارد تن تجهیزات برای یک فرد خاص

افشای جزئیات تخلفات بانکی در تاریخ کشور  50000 میلیارد تن تجهیزات برای یک فرد خاص

روز جدید : سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: این بانک در مجموع توانست 16 هزار میلیارد تن تسهیلات کلان پرداخت کند. اما تنها در یک رکن این بانک معادل 17 هزار میلیارد تن تجهیزات به دست آمد که 40 برابر سقف تسهیلات کلان دریافتی یک شخص حقوقی است.

علی هزریان با اعلام ثبت «مکانیسم شفافیت و طرح شفافیت بانک‌های کلان» در قالب الحاقیه‌ای به لایحه بودجه 1401 و همچنین تبدیل آن به قانون دائمی سال‌های آینده، گفت: است. به عنوان مثال، طبق دستورالعمل تسهیلات و تعهدات بانکداری کلان، اگر بانک دارای سرمایه ثابت 2 میلیارد تنی باشد، در صورتی که به یک یا چند نفر از ذینفعان 200 میلیارد تنی تسهیلات اعطا کند، معادل وجوه کلان محسوب می شود. حداکثر سقف قانونی برای پرداخت های کلان تسهیلات برای چنین بانکی 400 میلیارد تن است و پرداخت بیش از آن تخلف محسوب می شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس ادامه داد: مجموع تسهیلات کلانی که یک بانک می تواند به افراد مختلف پرداخت کند، 8 برابر سرمایه سهام بانک است. بانک نمونه در مجموع می تواند 16000 میلیارد تن تسهیلات کلان پرداخت کند.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: اما به دلیل اینکه نظارت هوشمندانه بر این دستورالعمل وجود ندارد و در برخی موارد از اجرای قانون غفلت شده است و نه تنها در برخی بانک ها مجموعه تسهیلات کلان برای هر فرد رعایت نمی شود، بلکه در به طور کلی اجرای این قانون رد می شود.

هزریان افزود: علاوه بر هدایت منابع بانکی به اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با بانک و استفاده از مجوز ایجاد پول بانکی برای گروه های خاص، فسادهای بزرگ بانکی نیز به وجود آمده و در تسهیلات کلان مشاهده شده است.

پرداخت 20 هزار میلیارد تسهیلات با سرمایه 400 میلیارد تنی

یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون قانون اساسی نود با اشاره به فساد در یکی از بانک های کشور که در سال های اخیر در رسانه ها مطرح و در قوه قضائیه مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است، گفت: این بانک خصوصی با سرمایه 400 میلیارد تومانی در در مجموع، در زمان ایجاد، حدود 20000 میلیارد تن تجهیزات پرداخت کرده است. از این مبلغ، حدود 16 هزار میلیارد تن، سهم تسهیلات کلان پرداختی بانک حدود 50 فقره است که تقریباً همه آنها با فساد و نزاع پرداخت شده و به همین دلیل بازپرداخت نشده و معوق شده است.

هزریان در این خصوص ادامه داد: در حالی که ضوابط دستورالعمل تسهیلات و تعهدات اساسی در پرداخت این تسهیلات رعایت نمی شود. به عنوان مثال در یک شب در اسفند 94 فردی در 5 موقعیت حدود 2 هزار میلیارد تنی از این بانک تسهیلات دریافت کرده و تسویه حساب نکرده است. فردی که اخیرا پس از 5 سال پرونده فسادش در دادگاه رسیدگی شد. یعنی در حالی که سقف تسهیلات پرداخت کلان بانک قرار بود 80 میلیارد تن باشد.

پرداخت تسهیلات 17 هزار میلیارد تنی!

هزریان گفت: در مثالی دیگر بانک دیگری که تاریخچه نظام بانکی کشور است را باید به عملکرد این بانک در سال 94 تا 96 نسبت داد که با سرمایه سهام 2 هزار میلیارد تن در مجموع حدود 110 هزار پرداخت کرده است. میلیارد تومان تسهیلات افزود: سهم تسهیلات کلان آن 50 فقره است که بالغ بر 70 هزار میلیارد تن است، این در حالی است که این بانک در مجموع می تواند 16 هزار میلیارد تن تسهیلات کلان پرداخت کند، اما تنها یک رکن از این بانک معادل معادل آن را دریافت کرده است. 17000 میلیارد تن تجهیزات که 40 برابر سقف تسهیلات کلان دریافتی یک شخص حقوقی است.

وی ادامه داد: مهم ترین نکته این است که بخش قابل توجهی از تسهیلات مذکور بازپرداخت نشده است، اما برخی در حوزه های غیر اولویتی هزینه شده و در عمل منحرف شده است. افراد مرتبط با بانک در این شرکت ها عضویت داشتند. هیئت مدیره

دریافت 50 هزار میلیارد تن تسهیلات تجهیزاتی از معاونت سابق بانک

هزریان افزود: به عنوان مثال فردی که پیش از این قائم مقام این بانک بوده، در هیئت مدیره 28 شرکت عضویت داشته که در مجموع 50 هزار میلیارد تن فولاد تسهیلات کلان از بانک مذکور دریافت کرده است.

وی در خصوص ریشه مفاسد اقتصادی مذکور گفت: ریشه مشکل انحرافات و فساد در پرداخت خدمات کلان را می توان در نظارت سهل انگارانه بانک مرکزی خلاصه کرد. یعنی اولاً بانک مرکزی ظرفیت لازم برای نظارت بر شبکه بانکی را ندارد و ثانیاً سازوکارهای نظارتی بانک مرکزی قدیمی و قابل دور زدن است. البته از آنجایی که حجم تخلفات فوق العاده زیاد و اجتناب ناپذیر است، نمی توان انکار کرد که در برخی موارد از مشکل مطلع نبوده و یا به سرعت اطلاع رسانی نشده است. بنابراین ریشه دیگر تضاد منافع بانک مرکزی و کارکنان آن در نظارت بر شبکه بانکی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای جلوگیری از انحرافات و فساد در تسهیلات کلان بانکی پیشنهاد راه اندازی سامانه جامع تسهیلات و تعهدات کلان بانکی با دسترسی مردم در لایحه بودجه 1401 و همچنین نظارت بر آن ارائه شد. در این سامانه هر بانک باید بلافاصله پس از پرداخت تسهیلات کلان، جزئیات وام و وام گیرنده و وضعیت آن را به اطلاع عموم برساند.

هزریان ادامه داد: استفاده از سامانه امکان نظارت همگانی را فراهم می کند، موضوع تضاد منافع بانک مرکزی که در برخی موارد منجر به عدم نظارت بر تخلفات و مفاسد شده است، در حوزه تسهیلات کلان برطرف می شود و احتمال تخلف به دلیل افزایش «افشای، کاهش. این سامانه همچنین نظارت بانک مرکزی را تسریع می‌کند و در صورت تخلف، رسیدگی را تسریع می‌کند.

هزریان گفت: راه اندازی این سامانه منجر به انتشار اطلاعات به شرکت ها می شود، اما با توجه به اینکه دریافت وجوه معادل خلق پول است و خلق پول حق عمومی است چرا که نظارت بانک مرکزی در این زمینه موثر نیست. منطقه و منتهی به هزینه ها در اختیار عموم قرار می گیرد و با توجه به اینکه سامانه سمات در حال حاضر با امکانات مشابه فعال است، لازم است امکانات کلان آن در قالب سامانه آنلاین به اطلاع عموم برسد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس افزود: اقدام مذکور می تواند با تصویب لایحه الحاقی بودجه 1401 مجلس شورای اسلامی به بانک مرکزی واگذار شود و سپس با تصویب قانون دائمی در مجلس اجرا شود. سال های آینده

دیدگاهتان را بنویسید