اقتصاد ایران به آرامی از رکود دهه اخیر خارج شده است


ساعت: 00:35
تاریخ انتشار: 91/01/26
کد خبر: 1822053

بانک جهانی با بیان اینکه اقتصاد ایران به بهبود تدریجی خود که از اواسط سال 2020 آغاز شده بود ادامه خواهد داد: “اقتصاد ایران به آرامی از رکود دهه گذشته خارج می شود.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ این بانک در گزارشی درباره اقتصاد ایران که در آوریل 2022 (فروردین 1401) منتشر شد، اعلام کرد که اقتصاد ایران تحت تأثیر بخش‌های نفت و خدمات، به بهبود تدریجی خود که از اواسط سال 2020 آغاز شده بود، ادامه خواهد داد.

این بانک افزود، با این حال، کمبود آب و انرژی بخش های کشاورزی و صنعتی را کاهش داده است. تنها یک سوم مشاغل از دست رفته در طول اپیدمی کرون تا کنون احیا شده اند. کاهش درآمدهای نفتی منجر به کسری بودجه و افزایش فشارهای تورمی ناشی از عملیات تامین کسری بودجه شده است.

بانک جهانی افزود: اقتصاد ایران که با دو دوره تحریم اقتصادی، قیمت ثابت نفت و اپیدمی تاج مواجه است، طی دهه گذشته به آرامی از رکود خارج شده است. چالش‌های تغییر اقلیم، از جمله دمای بالا و بارندگی کم در ایران، به رشد اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و کار کشور آسیب وارد کرده است.

این بانک پیش‌بینی می‌کند که متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی در میان‌مدت معتدل باقی بماند، زیرا ادامه تأثیر اپیدمی تاج و تخت همچنان به تضعیف تقاضای داخلی و جهانی بر اقتصاد ایران ادامه می‌دهد، در حالی که تجارت، به‌ویژه صادرات نفت، به دلیل تحریم‌های مداوم محدود شده است.

بانک جهانی ادامه داد: افزایش بیشتر قیمت نفت می‌تواند مستقیماً درآمدهای مالی ایران را افزایش دهد و به طور غیرمستقیم به رشد سریع‌تر صادرات نفت از این کشور منجر شود.

این بانک افزود: خطرات اقتصاد ایران مربوط به ظهور گونه‌های جدید تاج، تاثیر رو به وخامت تغییرات اقلیمی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی از جمله تأثیر جنگ اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و واردات از ایران است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید