اقدامات اروپا علیه سپاه پاسداران

اقدامات اروپا علیه سپاه پاسداران

محسن رفیق: پس از آمریکا، این روزها کشورهای اروپایی فشارهای خود را علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش داده اند. تلاش همه جانبه و هماهنگ برای احضار سفیران ایران از یک سو و آمادگی برای رای گیری در فهرست گروه های تروریستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله اقدامات هدفمند و برنامه ریزی شده در راستای تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه است. و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی در دستور کار بازیگران اروپایی تعیین شده است. این امر به این دلیل است که اخیراً جمهوری اسلامی ایران تحت رهبری برخی کشورهای اروپایی از عضویت در کمیسیون حقوق زنان سازمان بین‌المللی کنار گذاشته شد و در اقدامی دیگر، انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز توسط یک فرانسوی. این انتشار خشم مقامات ایرانی را برانگیخت.

با این وجود، ایران در تثبیت سیاست خارجی خود همواره تلاش کرده است تا حق خود را در ارتباط با کشورهای اروپایی حفظ کند و تعامل با آنها را با وجود اختلافات فراوان در برنامه کاری خود قرار دهد. اگرچه این رابطه به نوعی همیشه وجود داشته و حتی در مقاطعی سوگیری هر چند اندک از سوی اروپا برای ایران و علیه آمریکا ایجاد کرده است، اما هرگز قابل اعتماد نبوده و اکنون نیز به حداقل خود رسیده است. به نظر می رسد اروپایی ها با درک این موضوع که بازگشت آمریکا به مذاکرات برجام در شرایط کنونی از بین رفته است، با استفاده ابزاری از التهابات داخلی در ایران و از طریق ایجاد مضاعف سعی در بازگشت به مواضع سرسختانه قبلی خود علیه ایران دارند. فشارها، میدان را اشغال خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران، سخت ترش کن.

در این زمینه می توان گفت که دولت جدید آلمان و وزیر امور خارجه آن خانم آنالنا بربوک پیشتاز ایجاد موج جدیدی از فشار اروپا علیه ایران هستند. در همین حال، بوربوک روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرد که با سفیر ایران در وزارت خارجه تماس گرفته تا اعدام های اخیر معترضان در ایران را محکوم کند. به گزارش اخبار عربی، وی در ادامه در سخنان خود مدعی شد: دولتی که دست به چنین اقداماتی بزند آینده ای ندارد. همچنین پایگاه خبری بارون به نقل از بورباک نوشت: ما با سفیر ایران در وزارت امور خارجه تماس گرفتیم تا روشن کنیم که وحشت مردم وی و همچنین دو اعدام اخیر در ایران بدون مجازات نخواهد ماند. “

همزمان پس از اقدام آلمان، انگلیس و فرانسه با تصمیمی مشابه، سفرای ایران در کشورهای خود را احضار و اعتراض خود را به نحوه برخورد با معترضان ایرانی اعلام کردند. وزارت امور خارجه انگلیس روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: امروز از نماینده ایران خواستم اعدام‌های شنیع‌ای را که اخیرا شاهد آن بوده‌ایم به شدت محکوم کند. ایران اما روند فراخواندن سفرای ایران به این موارد ختم نشد و نروژ، دانمارک و هلند نیز در واکنش به اعدام دو محکوم ناآرامی های اخیر در ایران، سفرای ایران را به وزارت خارجه خود فراخواندند.
وزیر امور خارجه آلمان نیز روز گذشته با تکرار ادعاهای خود علیه ایران گفت: به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد. وی با انتشار پیامی در توییتر خود بار دیگر با تکرار ادعاهای خود علیه ایران خواستار قرار گرفتن نام سپاه در لیست تروریست های اتحادیه اروپا شد. بربوک که از ابتدای تصدی خود رویکردی شدیداً ضدایرانی در پیش گرفته است، در اطلاعیه خود نوشت: «ما همچنان به افزایش فشار بر ایران، به‌ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه می‌دهیم. از مهرماه تاکنون ده ها تن از روسای این نهاد را تحریم کرده ایم. پول شما مسدود شده است، تجارت شما با مشکل مواجه شده و آزادی عمل شما محدود است.

وی در توئیتی دیگر نوشت: «ما با شرکای اتحادیه اروپا ابتکار عمل را برای تهیه فهرست‌های جدید در نشست بعدی شورای روابط خارجی اتخاذ کرده‌ایم. این برای ما کافی نیست. از نظر سیاسی مهم و منطقی است که نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی قرار گیرد. وزیر خارجه آلمان نیز نوشت: موانع قانونی اعلام تروریست باید برداشته شود. بنابراین ما با اتحادیه اروپا تماس گرفته ایم تا وضعیت را روشن کنیم. سپاه در حال حاضر به عنوان یک سازمان در اتحادیه اروپا تحریم شده است.
در همین راستا، رهبران احزاب اکثریت پارلمان هلند نیز در نامه ای مشترک خواستار اجرای بسته جدید تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران شدند. به گزارش شبکه بلومبرگ، رهبران ده حزب پارلمانی هلند از اتحادیه اروپا خواسته اند با بسته جدید تحریم ها فشار بیشتری بر ایران وارد کند. رهبران این احزاب که اکثریت پارلمان هلند را نمایندگی می کنند، در نامه ای مشترک که در روزنامه Volkskrant منتشر شد، پیشنهاد کردند که سپاه پاسداران ایران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد و مقامات ارشد ایرانی و خانواده هایشان به دلیل آنچه که دارند، قرار گیرند. “نقض حقوق بشر” نامیده می شود. گفته شده که باید مجازات شوند.

این درخواست پس از تصویب طرح مشابهی توسط پارلمان هلند در ماه دسامبر و پیش از نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در پایان ژانویه صورت گرفت. در ماه‌های اخیر، مجلس آن کشور با بیانیه‌هایی درباره مسائل داخلی ایران، از دولت این کشور خواسته است که لغو عضویت ایران در کمیته وضعیت زنان سازمان ملل متحد را پیگیری کند.

در همین حال، حسین امیرعبدلاخیان، وزیر امور خارجه ایران، اخیراً با انتقاد از مواضع و اقدامات اروپایی ها مبنی بر مداخله در امور داخلی ایران از طریق حمایت از ناآرامی ها در ایران و دامن زدن به شورش ها در کشور، تاکید کرد که برخی از مقامات اروپایی بیشتر به اهداف حزبی علاقه مند هستند تا منافع ملی. توجه به آنها امیر عبداللهیان در گفتگو با همتای اسپانیایی خود با بیان اینکه همواره از تعامل با اروپا استقبال می کنیم، گفت: این در حالی است که از سال 2015 به ویژه سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در اجرای توافق هسته ای شکست خورده اند. تعهد بین المللی برای اجرای تحریم های اعمال شده توسط دولت ترامپ بود.

از سوی دیگر، سفیر ایران در اتریش در واکنش به احضار سفرای ایران در برخی کشورهای اروپایی گفت: آیا تا به حال نماینده رژیم اسرائیل را احضار کرده اید، عباس باقرپور در توئیتی خطاب به اروپایی ها نوشت: «آیا شما نماینده رژیم اسرائیل را احضار کرده اید؟ آیا تا به حال نماینده رژیم اسرائیل را احضار کرده اید؟» درباره جنایات وحشیانه مداوم علیه کودکان و زنان؟ یا دیگرانی که دولتشان در یک روز 81 نفر را اعدام کرد؟ «مطمئناً نه، زیرا حقوق بشر تنها یک ابزار در جعبه ابزار سیاسی شماست.

اما فشار جدید کشورهای اروپایی بر ایران تنها به احضار سفرای ایران ختم نمی شود. بنابراین عزم و هماهنگی جدی میان سران اروپایی وجود دارد که در اقدام مشترک و نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا که قرار است در پایان ژانویه برگزار شود، به طرح الحاق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی رأی دادند. و با تایید احتمالی آن فشار مضاعفی بر ایران وارد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید