اقدامات بانک مرکزی در راستای تعمیق بازار رسمی دلار


ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: 09/06/1401
کد خبر: 1914003

بانک مرکزی تصمیم گرفت با انتشار اوراق ارزی با سررسید کوتاه مدت (سه ماهه) بخشی از تقاضای بازار ارز را تامین کند، علاوه بر این بانک مرکزی نیز به راحتی امکان ارائه اسکناس دلار در سررسید (در صورت درخواست دارنده اوراق قرضه). ) دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از انتقاداتی مبنی بر سیاست‌های اتخاذ شده برای مدیریت بازار ارز، بانک مرکزی اعلام کرد که در سال‌های اخیر تغییرات نرخ ارز عمدتاً تحت تأثیر عوامل غیراقتصادی و برون‌زا بوده است که در عمل منجر به تغییر نرخ ارز در بازار ارز شده است. روشی که با اصول اقتصادی نامتناسب است. اما در چنین شرایطی سیاستگذار با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد و در عین حال با رعایت مقتضیات اقتصادی کشور تلاش کرده است تا آثار و پیامدهای منفی ظهور عوامل فوق را در سطح کلان به حداقل برساند.

رویکرد سیاستی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی در حال حاضر با هدف ایجاد زمینه تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه تثبیت بازار ارز با توجه به لزوم حفظ ذخایر ارزی است.

همچنین به دلیل مسئولیت محول شده به این بانک برای حفظ ارزش پول ملی طبق قوانین بالادستی و همچنین با رعایت الزامات اجرای سامانه ارزی شناور مدیریت شده (موضوع بند «ت» تبصره ۲. ماده 20 قانون مصوبات دائمی برنامه های توسعه کشور) توجه بانک مرکزی به این موضوع، به جای تاکید و اصرار بر حفظ نرخ مشخص ارز، زمینه حرکت این مولفه را فراهم می کند. به گونه ای متعادل و سازگار با تغییرات عوامل بنیادی اقتصاد کلان.

البته لازم به ذکر است که بانک مرکزی در قالب یک سیستم شناور مدیریت شده می تواند در بازار ارز به منظور کاهش نوسانات کوتاه مدت و مطابق با الزامات کلان اقتصادی، مداخله کند. بنابراین برخی منتقدان باید بدانند که سیاست مداخله ای در بازار ارز یکی از ابزارهای بانک مرکزی است و استفاده از این ابزار را نمی توان به دستکاری ارز تعبیر کرد.

باید بگویم؛ در خردادماه امسال و در شرایطی که با توجه به نوسانات نرخ ارز در بازار غیررسمی که تحت تاثیر عوامل روانی و مورد انتظار رخ داد، شورای عالی قوا اختیارات ویژه ای را برای مدیریت بازار ارز به بانک مرکزی تفویض کرد. و متعاقباً این بانک یک سری اقدامات را انجام داد تا کار خود را تنظیم کند. بانک مرکزی در گام اول با صدور بخشنامه ای مجوز داد و ستد ارز با نرخ توافقی در صرافی ها را برای صادرکنندگان صادر کرد و این اقدام موفق شد آثار مثبتی در راستای کاهش نرخ ارز در بازار بر جای بگذارد. . این بانک در ادامه امکان خرید ارز از طریق صرافی ها را به تمامی افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی داد و بدین وسیله فعالان این بخش را قادر ساخت تا علاوه بر ارز صادرکنندگان، از تمامی افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی ارز خریداری کنند.

با ایجاد مکانیزم معاملات نرخ توافقی، روند عرضه ارز توسط صادرکنندگان تقویت شد که با تعمیق بازار و افزایش منابع در دسترس صرافی ها، زمینه مناسبی برای پوشش و پاسخگویی به تقاضای اسکناس از سوی گروه بزرگتر فراهم شد. متقاضیان ارز واقعی در سطح بازار در این چارچوب، مردم می توانند با مراجعه به صرافی ها و شعب بانکی منتخب ارز مورد نیاز خود (تحت عنوان خدمات دیگر) را با نرخ توافقی تهیه کنند که این امر به نوبه خود تاثیر بسزایی در کاهش تقاضا در بازار غیررسمی و انتقال آن به بازار دارد. کانال های رسمی

با توجه به سیاست بانک مرکزی برای انتشار اوراق ارزی و تبیین دلایل اجرای سیاست فوق از سوی بانک مرکزی، لازم به ذکر است که یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر حرکت نرخ ارز، دولت است. از منابع ارزی کشور که البته این مولفه در سال 1400 و ماه ها از سال 1401 در وضعیت خوبی قرار داشته است به عنوان مثال در سال 1400 ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی معادل 38.7 و 40.7 میلیارد بوده است. دلار که به ترتیب 84.0 و 41.5 درصد نسبت به سال قبل افزایش نشان می دهد.

نتیجه توسعه تجارت خارجی کشور در سال 1400 منجر به مازاد بر روی حساب جاری پرداخت های خارجی کشور به میزان 11.1 میلیارد دلار شد.

این روند در سال جاری نیز ادامه یافت و ارزش صادرات نفتی و غیرنفتی روند مثبتی را نشان داد. بر اساس این بحث ها و با توجه به وضعیت مطلوب مولفه های بنیادی موثر بر بازار ارز، در شرایطی که گاه انتشار اخبار جعلی درباره تحولات اقتصادی و سیاسی می تواند آثار و پیامدهایی در قالب احساسات کاذب و در نتیجه نوسانات بازار ارز به همین دلیل رویکرد بانک مرکزی مبتنی بر استفاده از ابزارهای موجود و معرفی ابزارهای جدید برای جلوگیری از شکل‌گیری نوسانات بازار و محدود کردن حوزه‌های بروز آن است.

در همین راستا این بانک تصمیم گرفت با انتشار اوراق ارزی با سررسید کوتاه مدت (سه ماهه) به بخشی از تقاضا در بازار ارز پاسخ دهد. یکی از نکات اصلی در طراحی این سیاست، اطمینان از پذیرش دارایی اوراق قرضه پایه توسط سرمایه گذاران و برخورداری از عمق کافی بازار پولی آن در کشور است. علاوه بر این، بانک مرکزی به راحتی می تواند اسکناس های خود را در سررسید (به درخواست دارنده اوراق) در دسترس قرار دهد.

در این راستا با توجه به اینکه کشورهای مقصد صادرات کالاهای ایرانی مبادلات خود را با صادرکنندگان ایرانی عمدتاً از طریق دلار آمریکا تسویه می کنند و همچنین با توجه به «سطح بهینه ذخیره اسکناس دلاری در کشور»، انتخاب این ارز به عنوان اصلی ترین دارایی اوراق قرضه منجر به در زمان سررسید و به تقاضای دارندگان اوراق می شود، اوراق به راحتی قابل مناقصه و پرداخت می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید