اقدامات حکیمانه آیت الله خیری ابهی در آتش شورش های اخیر عراق


ساعت: 16:02
تاریخ ارسال: 1301/06/13
کد خبر: 1895070

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: آیت الله خیری بنا به تشخیص بسیار درست و حکیمانه خود دست از قدرت برداشته و به یاران و مراجع تقلید خود به الگوبرداری از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای توصیه کردند که این اقدام این عالم فرزانه است. ارزشمند است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ هفته گذشته عراق دوره جدیدی از اعتراضات و ناآرامی های خیابانی را تجربه کرد. شورش هایی که با توئیت مقتدی صدر و تصمیم او برای کناره گیری دائمی از تمامی عرصه های سیاسی و بستن تمامی دفاتر جنبش صدر آغاز شد. با این اقدام مقتدی صدر، حمله هواداران وی به کاخ ریاست جمهوری و دفتر نخست وزیری، عراق و بغداد را به کانون تنش تبدیل کرد.رویترز به نقل از منابع پزشکی عراقی از کشته شدن 30 نفر در درگیری در گرین خبر داد. در منطقه بغداد، پایتخت عراق، گفته می شود تعدادی از پرسنل نیروهای امنیتی کشته شده اند. همچنین گزارش شده است که تعداد مجروحان این درگیری ها به 700 نفر رسیده است که 110 نفر از آنها از نیروهای امنیتی هستند.


در همین رابطه با بیژن شمس گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:


چه چیزی باعث قیام های اخیر در عراق شد؟


شمس: در چند ماه گذشته پس از انتخابات پارلمانی عراق و اتفاقاتی که رخ داد، اختلافاتی در مورد نخست وزیری عراق و انتخابات احزاب به وجود آمد که مقتدی صدر مسیری متفاوت از مسیری را که همه احزاب طی کردند و در در مرحله اول مسیر اصلی را برگرداند و به سمتی رفت که خواستار تعطیلی مجلس شود و از سوی دیگر احزاب دیگر پذیرفته نشدند و سپس در خیابان ها راهپیمایی کردند و قدرت خود را در راه احزاب و احزاب ابراز کردند. تشکیل دولت، باعث شورش شد.


– اهمیت این موضوع برای ایران چیست؟

از آنجایی که کشور عراق همسایه ماست و اقوام مذهبی، مذهبی، جغرافیایی و فرهنگی زیادی با ما دارد و همچنین موقعیت بسیار مطلوب کشور ما امروز در آستانه اربعین، راهپیمایی عظیم و بسیار متمدنانه ای است. تمام دنیا شکل می گیرد، می تواند دلبستگی وجود داشته باشد. از سوی دیگر در روزها و ماه های اخیر شاهد بودیم که برخی از حامیان مقتدی صدر یا افرادی که در این جریان نفوذ کرده اند نیز شعارهای ساختارشکنانه سر دادند و این شعارها نشان داد که مقتدی صدر درایت و سیاست کافی ندارد و جریان خودش است. از دست او خارج شود، یا یک خط اتصال از جاده و نهرهای دیگر خارج از نهرهای عراق به آنها داده شود.


* اهمیت حضور آیت الله خیری در قدرت و کار خردمندانه در این قیام ها

حضور قدرت آیت الله سیستانی در عراق می تواند ظرفیت بسیار بسیار بالایی داشته باشد، جریان صدر منطقه سبز را دور زده است، اما جریان های سیاسی دیگر در این زمینه دخالت نکرده اند و این نشان از هوشمندی حشد الشعبی است. جریان الشعبی که از مرجعیت صدر پیروی می کند و از مرجعیت آیت الله سیستانی برخوردار است. در این شرایط زمانی که مقتدی صدر و همکاران و یارانش و مخالفان اصل نظام اسلامی و جریانات شیعه در عراق با حمایت اسرائیل و آمریکا به صحنه آمدند و صحنه را مطرح کردند. با سردرگمی و درگیری، آیت‌الله خیری، به توصیه پدر مقتدی صدر، سال‌ها قدرت شیعیان عراق را در دست داشت. این مرجع عالیقدر بنا به قضاوت بسیار صحیح و حکیمانه خود قدرت را رها کرد و به یاران و مقلدین خود به الگوبرداری از رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای و سپردن قدرت به ایشان توصیه کرد و به مقتدی صدر توصیه هایی نیز کرد. که جای تقدیر و تشکر دارد، زیرا آن عالم ربانی که با عمل هوشمندانه و حکیمانه خود چنین عملی را انجام داد; زیرا در این راستا دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین شیعه و مسلمانان است; علاوه بر این، آیت الله خیری از رفتار آقای مقتدی صدر نگران بود که می ترسید این رفتار مقتدی صدر باعث جنگ داخلی شود.


– دلیل عذرخواهی مقتدی صدر پس از ناآرامی های عراق چه بود؟

مقتدی صدر ساعاتی پس از اعلام آیت الله خیری استعفا داد، اما به نظر می رسد این استعفا با توجه به پیام منتشر شده وی، استعفای راهبردی بوده است. کاری که مقتدی صدر بعد از 24 ساعت انجام داد و یک ساعت به حامیان خود برای برقراری امنیت و پایان دادن به اغتشاشات فرصت داد، انتظار می رفت در همان زمانی که این تعداد کشته و زخمی و این حجم ناآرامی در کشور به وجود آمده بود، این کار را انجام می داد. این ناآرامی ها و این حجم از تفرقه ها و اختلافات و این شهدا و کسانی که در آنجا کشته و مجروح شدند، بالاخره ناامنی دامنگیر این کشور می شود و اسرائیل، آمریکا و نمایندگان آنها در منطقه آل سعود از اختلاف شیعه و مسلمان سوء استفاده می کنند.

اگر بخواهیم از منظر دیگری به موضوع نگاه کنیم، می بینیم که مقتدی صدر ظرف 24 ساعت به کشورهای دیگر این پیام را داده است که من این توانایی را دارم که فضای کشور را در فضای ملتهب قرار دهم و می توانم تغییر کنم. فضای کشور با یک پیام به مدت یک ساعت برای ایجاد آرامش، بنابراین می توان فرض کرد که جریان مقتدی صدر از این فضا استفاده می کند و می تواند دوباره به جریانات سیاسی بازگردد. چرا این اقدام دور از ذهن مقتدی صدر نیست و به طور کلی احتمال دارد که از گروه های دیگر در حوزه های دیگر امتیاز بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید