اقدامات پرابهام پورکیانی در بیمه البرز; از خرید ساختمان گرفته تا راه اندازی آژانس جدید

روز جدید شنیده ها حاکی از آن است که شرکت بیمه البرز در آخرین تصمیم خود علیرغم تاخیر چندین ماهه در برگزاری مجمع سالانه قصد خرید تعدادی از املاک را به صورت تقسیم شعبه دارد و همزمان تصمیم به تشکیل مجمع نیز گرفته شد. شرکت کارگزاری، در هیئت مدیره که افراد “واقعی” را به عنوان عضو دارد. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که او در حال حاضر درگیر قانون منع تصدی بیش از یک شغل است.

محسن پورکیانی که این روزها در حال مبارزه با «مبنای اصل ۱۴۱ قانون اساسی و تبصره ۴ قانون منع بیش از یک شغل مصوب مجلس» است، در آخرین روزهای حضورش در شرکت بیمه البرز، با تعویق جلسه، اقدامات عجیبی آغاز شد که مهمترین آن خرید چند ملک به صورت توزیع به شعب این شرکت بود. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که برگزاری مجمع شرکت بیمه البرز مدتی است به تعویق افتاده است.

عبارت “ریاست و مدیریت اجرایی یا عضویت در هیات مدیره انواع شرکت های خصوصی به استثنای شرکت های تعاونی، ادارات و موسسات برای مقامات دولتی ممنوع است” پیشنهادی است مبنی بر حضور پورکیانی در چند ماه اخیر به عنوان مدیرعامل بیمه البرز. این شرکت مورد سوال جدی قرار گرفت و این موضوع حتی از سوی شرکت بیمه ایرانیان که پورکیانی کارمند آن است به صورت کتبی به وی اطلاع داده شد.

اما وی برخلاف قانون تاکید کرده است که در حال حاضر در مرخصی بدون حقوق به سر می برد و بنابراین منعی برای ادامه کار در شرکت بیمه ایران ندارد. در حالی که طبق قوانین موجود، مرخصی بدون حقوق به این معنا نیست که شما مجوز کار در بخش خصوصی را دارید. این ماجرا زمانی حساس‌تر می‌شود که در آخرین روزهای حضور پورکیانی در بیمه البرز شنیده می‌شد که وی می‌خواهد املاکی را در قالب توزیع به شعب این شرکت خریداری کند. این گونه معاملات در روزهایی انجام می شود که برای مجمع شرکت بیمه البرز ترتیب مختلف داده می شود.

در اقدام اخیر «پورکیانی مدیرعامل شرکت بیمه البرز» تصمیم به راه اندازی کارگزاری با حضور افراد «واقعی» در هیئت مدیره خود گرفته است! این اقدام نه تنها برای سهامداران بیمه البرز می تواند خوراکی باشد، بلکه از نهادهای نظارتی مانند بیمه مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بازرسی می خواهد تا موضوع را بررسی کنند.

جزئیات این نمایندگی نشان می دهد که 30 درصد از سهام شرکت بیمه البرز در مقابل 100 میلیارد تومان سرمایه اولیه است. ضمناً اعضای هیأت مدیره که شرکت به عنوان اعضای هیأت مدیره نمایندگی می کند، اشخاص حقیقی هستند و نه اشخاص حقوقی.

حال سوال این است که شرکت بیمه البرز با چنین ترکیبی چه سودی برای راه اندازی این نمایندگی دارد؟ سهم شرکت بیمه البرز از درآمد این کارگزاری چقدر است و رابطه این شرکت کارگزاری با بیمه البرز چگونه مشخص می شود؟

آیا در شرایط فعلی به جای ایجاد نمایندگی مستقل از سوی شرکت بیمه البرز، بهتر نیست «هیئت مدیره بیمه البرز» برای دوری از شبهه، کنسرسیومی متشکل از چند شرکت تشکیل دهد؟ و به جای تمرکز بر انجام آن کارها، بر برگزاری هر چه سریعتر مجمع سالانه و تعیین و تفویض موضوع بازنشستگی مدیرعامل متمرکز شد؟

دیدگاهتان را بنویسید