اقدام روسیه علیه اوکراین پیشگیرانه بود/ گسترش ناتو به سمت شرق برای همه کشورهای منطقه خطرناک است


ساعت: 18:22
تاریخ انتشار: 14/09/12
کد خبر: 1812127

این کارشناس مسائل بین الملل اقدامات روسیه علیه اوکراین را مقدمه دانست و گفت: ناتو به دنبال یک قدرت متحد در جهان است و گسترش آن به شرق با الحاق کشورهای ضعیفی مانند اوکراین برای همه کشورهای منطقه خطرناک است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ به دنبال تنش بین روسیه و اوکراین، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه (26 مارس) در بیانیه ای اعلام کرد که عملیات این کشور در اوکراین آغاز یک جنگ نیست، بلکه تلاشی برای جلوگیری از یک جنگ جهانی است.

تنش ها با تصمیم نامناسب دولت اوکراین برای پیوستن به ناتو آغاز شد.

در واقع روسیه امروز در خط مقدم مبارزه با ناتو قرار دارد و این حمله به اوکراین در را برای دیگران (آذربایجان) باز کرد و آنها به سرعت عقب نشینی کردند که به نفع ایران هم بود، زیرا در غیر این صورت مجبور بود. منتظر نصب موشک های آمریکایی و ناتو در مرز آذربایجان و ایران بودیم.

از سوی دیگر، اگر روسیه با اوکراین جنگ داشت، همه مناطق حتی مناطق مسکونی را هدف قرار می داد، اما جنگش با ناتو است، بنابراین فقط پایگاه های نظامی اوکراین را هدف قرار می دهد تا تمام تسلیحات آمریکایی و غربی در اوکراین را منهدم کند. حتی یک گلوله هم به سمت مردم شلیک نکرد، حتی به ارتش اوکراین امان داد و اعلام کرد که برای به دست گرفتن قدرت ارتش، قابل درک است که اقدامات روسیه منجر به تغییرات سیاسی در آسیای مرکزی می شود که قطعاً ایران از آن سود خواهد برد.


* گسترش ناتو به سمت شرق برای همه کشورهای منطقه خطرناک است

محمود معلمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی با اشاره به تنش بین روسیه و اوکراین گفت: جنگ روسیه با اوکراین در واقع جنگ بین روسیه و ناتو است، زیرا تصور می شود ناتو در حال گسترش به سمت شرق است و این حتی برای کشور ما نیز بسیار خطرناک است. این خطرناک است، بنابراین روسیه بارها به اوکراین و حتی سایر کشورها هشدار داده است که به ناتو نزدیک نشوند.

وی گفت: متأسفانه رئیس جمهور اوکراین به این موضوع توجه نکرد و به سمت ناتو رفت که باعث شد روسیه پیش قدم شود.


* اقدامات روسیه علیه اوکراین پیشگیرانه بود

وی با بیان اینکه سه نوع عملیات در حوزه سیاسی و نظامی شامل عملیات پیشگیرانه، عملیات پیشگیرانه و عملیات بازدارنده وجود دارد، پس از نمایش قدرت خود به رئیس جمهور اوکراین پیام داد که اکنون برای مذاکره می آیند! پیام روسیه این است که اوکراین نباید به ناتو بپیوندد.

معلمی در پاسخ به نقش جمهوری اسلامی در این مسائل و موضعش در این زمینه گفت: همانطور که در دو سه روز گذشته فهمیدیم جمهوری اسلامی نیز می خواهد ناتو در چین نباشد. فقط اوکراین بلکه سایر کشورهای منطقه باید به ناتو بپیوندند، زیرا ناتو نه تنها برای روسیه بلکه برای جمهوری اسلامی ایران، چین و همه کشورهای منطقه و همه کشورهای منطقه آسیب می بینند، می بینند که این امر خطرناک است. به همین دلیل است که ایران به طور صریح، بلکه به طور ضمنی از حرکت روسیه حمایت نکرده است، به گونه ای که نباید اجازه دهیم ناتو به سمت شرق حرکت کند و این نکته مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.


چرا ناتو می خواهد به شرق گسترش یابد؟ ناتو به دنبال یک قدرت متحد در جهان است

وی در پاسخ به این سوال که چرا ناتو می خواهد به شرق گسترش یابد و چرا اوکراین می خواهد به ناتو بپیوندد، گفت: اصل ناتو مربوط به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است که متشکل از آمریکا و کشورهای اروپایی و هسته اصلی ناتو است. به دنبال قدرت انحصاری در جهان هستند، بنابراین می خواهند به سمت شرق گسترش یابند.


* الحاق کشورهای ضعیف مانند اوکراین به ناتو به قدرت انحصاری ناتو به ضرر همه کشورهای منطقه کمک می کند.

این کارشناس بین الملل گفت: قدرت انحصاری ناتو در جهان و گسترش آن به شرق نه تنها برای روسیه، بلکه برای همه کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: ما قبلا پیمان ورشو، ناتو را داشتیم. پیمان ورشو همان معاهده نظامی بین کشورهای شرقی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، به اصطلاح پیمان ورشو لغو شده و برخی از کشورهای عضو به ناتو پیوسته‌اند.

وی گفت: الحاق کشورها به ناتو در واقع به قدرت انحصاری ناتو کمک می کند و این بسیار خطرناک است، بنابراین فکر می کنم این اقدام حرکت خوبی برای کل منطقه بود، اما ما به هیچ وجه حمله به کشورها را تایید نمی کنیم. اما در این مورد ما از جلوگیری از گسترش ناتو حمایت می کنیم، این موضوعی است که باید به آن رسیدگی شود، برخی از افراد که از این موضوع اطلاعی ندارند به موضع جمهوری اسلامی ایران اعتراض می کنند، در حالی که جمهوری اسلامی ایران با هر حمله ای مخالف است. مخالف و معتقد است که مرزهای کشورها باید ثابت بماند، اما از سوی دیگر مردم باید بدانند که ما همچنان از سوی ناتو تهدید می‌شویم، به همین دلیل است که در این مورد تلویحاً موضعی اتخاذ کردیم که نکردیم. اقدامات روسیه را رد کنید.


پیش بینی آینده جنگ بین روسیه و اوکراین نامشخص و دشوار است

استاد علوم سیاسی دانشگاه در پاسخ به این سوال که چگونه می توان آینده این موارد را پیش بینی کرد؟ «پیش‌بینی آینده جنگ روسیه و اوکراین بسیار دشوار است، زیرا روس‌ها نیز محتاط هستند و حالا او به رئیس‌جمهور اوکراین گفت اجازه دهید ما مذاکره کنیم که می‌خواهد مشکل را حل کند، یعنی در حالی که انگشت شست را نشان می‌دهد. . اما او همچنین می‌خواهد تا زمانی که اوکراین قدرت را حفظ می‌کند، مشکل را حل کند اما در این مسیر حرکت نمی‌کند.

وی افزود: متأسفانه کشورهای غربی از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند یا بهتر است بگوییم سوءاستفاده می‌کنند و طبیعتاً معتقدیم که اگر این مشکل حل نشود، آمریکا و اروپایی‌ها ممکن است بخواهند حرکتی انجام دهند، همانطور که دو روز پیش، آنها به اوکراین قول داده اند که سیل سلاح به اوکراین بفرستد و از آنجایی که خود اوکراین نمی تواند در مقابل روسیه بایستد، البته آنها می خواهند این کار را انجام دهند و این کاملاً واضح است. .

یکی از معلمان ادامه داد: بنابراین آینده این موضوع مبهم است و بستگی به تصمیم و مسیر روسیه و اوکراین دارد که بتوانند موضوع را بسته تلقی کنند و در غیر این صورت، مانند جنگ جهانی اول و دوم، ممکن است این یک مشکل باشد. بهانه برای ایالات متحده و اروپا. «بیایید حرکتی در منطقه انجام دهیم و یک جنگ تمام عیار را در منطقه آغاز کنیم، به طوری که در واقع آینده به تصمیمی که روسیه و اوکراین در حال حاضر می گیرند بستگی دارد.

پیشنهاد شد در مورد بلاروس مذاکره شود ظاهرا روس ها منتظر بودند اما اوکراین هنوز به مذاکرات نرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید