الزامات حقوق بازنشستگان در رابطه با تعادل تناسب چیست؟

الزامات حقوق بازنشستگان در رابطه با تعادل تناسب چیست؟

احمد قاسمی (کارگر بازنشسته) وی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به وضعیت معیشتی کارگران بازنشسته گفت: دولت بدهی سنگین خود به تامین اجتماعی را پرداخت نمی کند، آن وقت بازنشستگان باید با افزایش اندک دستمزد زندگی کنند!

به گفته وی، افزایش 27 و 21 درصدی دستمزد و مستمری در سال 1402 بدون موافقت و همفکری کارگران و نمایندگان کارگری تعیین شد و کارگران مجبور به امضای این مصوبه شدند، بنابراین این دستمزد غیرقانونی است و باید لغو شود.

قاسمی دولت را مسئول اصلی ناتوانی در پرداخت و کمبود نقدینگی در سازمان تامین اجتماعی می داند و می گوید: دولت 26 گروه خاص مانند کارگران مساجد، قالیبافان، رانندگان، مبلغان و… را تحمیل کرده است. سازمان تامین اجتماعی و برخلاف مجوزهای قانونی، حق بیمه آنها پرداخت نمی شود در واقع از صندوق بین نسلی و مشترک تامین اجتماعی برای افرادی که صاحب صندوق نیستند برداشت می شود. در این شرایط صندوق بازنشستگان و سهامداران نیست!

این فعال بازنشسته صنفی عمده مطالبات کارگران بازنشسته را برشمرد: اولاً اجرای مواد 111 و 96 قانون تامین اجتماعی و افزایش مستمری به سطح معیشت، ماده 41 قانون کار برای کارگران و کارمندان است و چیزی ندارد. برای انجام با مستمری بگیران . دوم، چون نتوانسته اند تورم را مهار و کنترل کنند، باید اجازه دهند دستمزدها و مستمری ها به اندازه تورم واقعی افزایش یابد.

وی درخواست دیگری را «رفع ابهام اعمال 1400 سهمیه باقیمانده» می داند و می گوید: برای پرداخت 25 درصد باقیمانده سهمیه باید شفاف سازی کنند، مثلاً تصمیمات سه سال متوالی را تفکیک کنند (99.1401 و 1402) تا شکی نداشته باشند و بدانند چگونه و با چه فرمولی محاسبات انجام شده است. باید بدانیم مبنا چه بوده و آیا 38 درصد از 1400 و 21 درصد از 1402 اعمال شده است یا خیر.

قاسمی در پایان می افزاید: تراز تناسب به 1400 گره خورده است و باید مشخص کنند که چه زمانی و چگونه می خواهند معوقات 24 ماهه را پرداخت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید