امام خمینی(ره) با الگوی اسلام و قرآن، شورای انقلاب را تشکیل دادند / استقرار نظام و جلوگیری از حاکمیت فردی و جناحی

ساعت: 17:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800104

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: امام خمینی (ره) برای تقویت و تثبیت مردم سالاری دینی و جلوگیری از حاکمیت فردی و جناحی دستور تشکیل شورای انقلاب را صادر کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در تاریخ پرتلاطم انقلاب اسلامی، سال های 56 و 57 را می توان پرماجراترین و پرتلاطم ترین دوران انقلاب اسلامی دانست. روزهای داغی که تظاهرات مردم در اثر ظلم و ستم رژیم پهلوی به اوج خود رسیده بود. امام خمینی که به یاری خداوند و حمایت مردم به مخالفت با رژیم پهلوی پرداخته بود، مطمئن و آگاه بود که کار رژیم به پایان رسیده است و باید حکومت جدیدی آماده شود. مردم در حال شکل گیری هستند. تشکیل حکومت مردمی مستلزم تشکیل شورایی از نخبگان جامعه بود.

* تشکیل شورای انقلاب اولین گام عملی برای اداره کشور است

اولین جرقه برای تشکیل شورا زمانی بود که امام خمینی در تبعید در پاریس بودند که در سفر استاد مرتضی مطهری به پاریس و دیدار با امام خمینی(ره) این ایده مطرح شد و مرتضی مطهری پس از بازگشت به ایران این موضوع را مطرح کرد. با مردم امام خمینی. به امام اطلاع دهید. امام چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فرمان تأسیس شورای انقلاب را صادر کردند و در نامه ای به شهید آیت الله بهشتی نوشتند: زمان هست، می گذرد و می ترسم با عدم معرفی مردم، فساد به وجود بیاید. به محض ورود ایشان (آیت الله مرتضی مطهری) باید یکی یکی با افراد مورد نظر ملاقات می کرد و نتیجه را جمعی و بلافاصله اعلام می کرد. دقت و سرعت حضرت امام در این نامه اهمیت این توصیه را به خوبی نشان می دهد.

تأسیس شورای انقلاب اسلامی یکی از اولین گام های عملی برای اداره کشور و تشکیل عالی ترین نهاد تصمیم گیری بود که نقطه عطفی برای نهضت اسلامی شد، زیرا تا قبل از آن تاریخ، نیروهای انقلابی نحوه انتقال قدرت را نمی دانستند. از رژیم پهلوی تا جمهوری اسلامی.

مهم ترین وظیفه شورای انقلاب اسلامی، واگذاری قدرت است که بر عهده قوه مقننه و مجریه است. امام خمینی در پاسخ به نماینده رئیس جمهور فرانسه ژیسکاردستن که پیام را ابلاغ کرد، فرمودند: تاکید می کنم اگر می خواهید در ایران به صلح برسید راهی جز عقب نشینی نظام شاهنشاهی و رها کردن ملت به حال خود باقی نمانده تا بتوانم شورای انقلابی را از مردم پاک برای انتقال قدرت به مقتضی ایجاد کنم. فرصت ها برای دولت.

این شورا برای اداره دولت نوپای انقلاب اسلامی تشکیل شد، اما به دلیل مسائل امنیتی، وجود این شورا قبل از پیروزی انقلاب و در اولین ماه های پس از پیروزی و به طور رسمی با فرمان امام خمینی (ره) آشکار نشد. .

* اعضای هسته شورای انقلاب

آیت الله مرتضی مطهری در ابتدا ریاست شورای انقلاب را بر عهده داشت که با شهادت ایشان ریاست ایشان به آیت الله طالقانی واگذار شد. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت موقت، حسن حبیبی، عباس شیبانی، ابوالحسن بنی صدر، احمد جلالی و حبیبلا پیمان به اعضای شورای انقلاب اضافه شدند. در 13 آبان 1358 با استعفای دولت موقت و ادغام دولت با شورا، اعضای جدید از جمله آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، محمدجواد باهنر، آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله مهدوی کنی، ع. از معین فر، عزت الله سحابی، علی اکبر معین فر و شهید قدوسی نام برد. این شورا در مدت کوتاهی از فعالیت خود موفق شد توفیقات چشمگیری در حل و فصل امور کشور به دست آورد.

* پایان کار شورای انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب، شورای انقلاب اسلامی قوه مقننه محسوب می شد. این شورا در تیرماه 1358 با دولت موقت ادغام شد و پس از آن انتصاب مجلس شورای اسلامی و انتصاب نخست وزیر و هیئت امنا به پایان رسید. بدین ترتیب مأموریت شورای انقلاب 18 ماه بعد در 26 تیر 1359، اندکی پس از افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. اولین دوره مجلس شورای اسلامی در 7 خرداد 1359 آغاز شد و با آغاز به کار مجلس و هیأت امنا و سایر نهادها مسئولیت و ضرورت شورای انقلاب به پایان رسید و در سال 1359 به تصویب رسید. بنابراین در 12 تیر 1359 سید محمد بهشتی اعلام کرد که مسئولیت شورای انقلاب تا دو هفته دیگر به پایان می رسد.

* شورای انقلاب برای مشارکت نخبگان جامعه و نمایندگان مردم در مدیریت دولت تشکیل شد.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز; وی با گرامیداشت سالگرد تاسیس شورای انقلاب گفت: امام خمینی(ره) رهبر انقلاب بودند، ملت یکپارچه بودند و به نظام اسلامی رای دادند، اما امام خمینی(ره) برای تایید مردم سالاری دینی و حکومت و نظام دستور دادند تشکیل شورای انقلاب با مشارکت مردم، صاحب نظران و اندیشمندان به عنوان نمایندگان مردم در اداره کشور.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: و مجلس تشکیل شده است.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در واقع امام خمینی(ره) قصد داشتند برای تقویت نظام شورایی توجه نخبگان مردم را به مدیریت نظام جلب کنند. شورای انقلاب را تشکیل دادند.

* الگوی امام در تشکیل شورای انقلاب برگرفته از دستور اسلام و قرآن است

ایشان در پاسخ به فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل شورای انقلاب فرمودند: «در قرآن کریم خداوند می فرماید: «وَأَمْرُ بِهِمْ هُوْلِمَینَهُمْ» (ع) بهترین انسان ها هم بودند، اما آنها هم بودند. گرفتار. تشکیل حکومت دینی مردم. وقتی قرار است نظام نصیحتی باشد، نباید خلاف موازین دینی باشد و مردم برای تقویت و اثبات اینکه نظام نصیحت دستور اسلام و قرآن است مشارکت داشته باشند، افکار را با هم هماهنگ کنند تا الگوی من دارم خمینی یک الگوی اسلامی است.

وی در ادامه به نقش اصفهان در حمایت از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: به لطف خدا مردم اصفهان از ابتدای نهضت تا پیروزی نهضت و سپس تا جبهه و جنگ همواره در همه عرصه ها پیشگام بوده اند. هم اکنون نیز اصفهان در واقع پایگاه و الگوی پایدار اسلامی برای کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید